کد خبر: 957004
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
ابلاغ بسته جدید رونق مسکن
دولت دوازدهم پس از ۶ سال حمله به مسکن مهر و تخریب و تحمیق آن، نسخه جدیدی را ابلاغ کرد که در واقع روی دیگر مسکن مهر است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین:‌بسته جدید رونق مسکن در قالبی شبیه به مسکن مهر که تا پیش از این مزخرف اعلام شده بود؛ بعد از شش سال رونمایی شده که در شرایط حاضر و در صورت پیش‌بینی‌های لازم برای جلوگیری از رانت برای عده‌ای خاص می‌تواند به عنوان موتور محرک نه از فقط در بازار کاملا راکد مسکن که در کل اقتصاد اثرگذار باشد.

به گزارش جوان، وزیر راه و شهرسازی بسته جدید رونق مسکن که شامل واگذاری زمین دولتی، کاهش ۵۰ درصدی هزینه صدور پروانه و مجوزها، ۲۵ میلیون وام ساخت با نرخ سود صفر درصد و خرید مصالح از بازار تعهدی با تخفیف ۳۰ درصدی را ابلاغ کرد.

محمد اسلامی در نامه‌ای به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها دستور داد که با اهتمام ویژه و با محوریت سازمان ملی زمین و مسکن حداکثر توان و تلاش خویش را برای احداث پروژه‌های آماده‌سازی زمین، انبوه‌سازی و خدماتی با مشارکت بخش خصوصی به کار گیرند.
وی در ابلاغیه جدید خود تأکید کرد: در راستای منویات مقام معظم رهبری در جلسه با کارگزاران نظام و تحقق شعار تولید و در راستای تحقق اهداف دولت و دستورات ریاست جمهوری در بخش تولید مسکن، یکی از سیاست‌های اصلی این وزارتخانه احداث پروژه‌های آماده‌سازی زمین، انبوه‌سازی و خدماتی از طریق مشارکت با بخش خصوصی تعیین شده است.

در ادامه این ابلاغ خطاب به مدیران کل راه و شهرسازی تصریح شده است: انتظار دارد با اهتمام ویژه اداره کل و با محوریت سازمان ملی زمین و مسکن حداکثر توان و تلاش خویش را جهت اجرای صحیح و به موقع آن به کار گرفته تا در حداقل زمان ممکن این وظیفه ملی به نتیجه مطلوب و مورد انتظار رسیده و با عنایت باری‌تعالی شاهد نتایج مثبت آن در آینده نزدیک باشیم.

بر اساس این طرح و ابلاغ صورت گرفته برای شکل‌گیری جریان پایدار تولید مسکن، لازم است از توان بخش خصوصی استفاده و ادارات کل راه و شهرسازی با همکاری سازمان ملی زمین و مسکن برای اجرای طرح اقدام ملی در زمینه انبوه‌سازی مسکن با مشارکت بخش خصوصی اقدام کنند.

جزئیاتی از طرح اقدام ملی

«اقدام ملی» طرح جدید سیاستگذاران در حوزه مسکن است که به منظور رونق این بخش و براساس تقویت هر دو طرف عرضه و تقاضا تدوین شده است.
بنابر این گزارش، در برنامه اقدام ملی ساخت ۴۰۰ هزار مسکن در مدت دو سال و تا سال ۹۹ در دستور کار قرار دارد. در این برنامه مهم‌ترین موضوع کاهش هزینه مسکن در قیمت تمام شده است. با توجه به اینکه زمین بیش از ۶۰ درصد هزینه مسکن را به خود اختصاص می‌دهد، در برنامه «اقدام ملی» سیاستگذار تلاش کرده تا با واگذاری زمین‌های دولتی به سازندگان، هزینه ساخت را در این طرح کاهش دهد. همچنین علاوه بر زمین‌های وزارت راه وشهرسازی بر اساس دستورالعمل رئیس‌جمهور تمام دستگاه‌های دولتی موظف شده‌اند تا زمین‌های دولتی را برای ساخت‌و‌ساز در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند. شش بسته تأمین مالی و شش بسته تأمین سرمایه که بانک مسکن تدوین کرده، از جمله پیشنهاد‌های مطرح شده در طرح اقدام ملی است.
راه‌اندازی «بازار تعهدی» مصالح بخش دیگری از طرح اقدام ملی است که براساس آن، قراردادی ما بین بانک مسکن، بنیاد مسکن و شرکت تأمین مصالح ساختمانی امضا می‌شود. ساز و کار بازار به این صورت خواهد بود که سازندگان نیاز مصالح سالانه خود را اعلام می‌کنند و شرکت تأمین مصالح را به‌صورت عمده خریداری می‌کند که قیمت آن تقریباً ۲۸ تا ۳۰ درصد کمتر از نرخ بازار است.

فاز اول بازار تعهدی فروش مصالح ساختمانی انجام شد

همچنین مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن از اتمام فاز اول راه‌اندازی بازار تعهدی فروش مصالح ساختمانی خبر داد و گفت: فاز اول راه‌اندازی بازار تعهدی فروش مصالح به اتمام رسیده و هم‌اکنون فعالیت‌ها برای راه‌اندازی این بازار و تکمیل مابقی اقدامات مورد‌نیاز در این زمینه در بانک مسکن در دست انجام است.
به گزارش تسنیم، محمد حسن مرادی با بیان اینکه فاز اول اجرای این طرح در بانک مسکن شامل انجام فعالیت‌های پژوهشی و فاز دوم شامل فعالیت‌های مربوط به عقد قرارداد در قالب بازار تعهدی مصالح ساختمانی است، گفت: برخی پژوهش‌های لازم به منظور راه‌اندازی این بازار انجام شده است.

وی از تعیین تکلیف یکی از شرکت‌های وابسته به بانک مسکن برای راه‌اندازی بازار تعهدی فروش مصالح ساختمانی به سازندگان و انبوه‌سازان خبر داد و افزود: فعالیت‌های مربوط به شفاف سازی‌های مالی و سایر عملیات مورد‌نیاز به منظور مناسب‌سازی این شرکت و آماده‌سازی آن برای استفاده از ظرفیت‌های موجود و همچنین ایجاد ظرفیت‌های جدید در قالب بازار تعهدی فروش مصالح ساختمانی نیز انجام شده است.
مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن ادامه داد: قرار است این شرکت برای راه‌اندازی بازار تعهدی فروش مصالح ساختمانی با همکاری مشترک بانک مسکن و بنیاد مسکن انقلاب به کار گرفته شود؛ هم‌اکنون این شرکت تعیین و حساب‌های مربوط به آن نیز مشخص شده و برای راه‌اندازی بازار تعهدی فروش مصالح ساختمانی در حال آماده‌سازی است.

مرادی با بیان اینکه راه‌اندازی بازار تعهدی فروش مصالح ساختمانی با چند هدف عمده و مطابق با تصمیم دولت و وزارت راه و شهرسازی در دستور کار بانک مسکن و بنیاد مسکن قرار گرفته است، گفت: ارائه مصالح در مقیاس موردنیاز انبوه‌سازان و رفع دغدغه آن‌ها از بابت افزایش قیمت مصالح ساختمانی در نتیجه افزایش هزینه‌های ساخت‌و‌ساز به صورت پیش‌بینی نشده در طول دوره ساخت که بعضا منجر به توقف برخی از پروژه‌های ساختمانی به دلیل کمبود بنیه مالی می‌شود و یکی از اهداف تعریف شده در تبیین مزایای راه‌اندازی این بازار است.
وی افزود: با راه‌اندازی این بازار قرار است مصالح ساختمانی موردنیاز سازندگان و انبوه سازانی که اقدام به ساخت مسکن مطابق با الگوی غالب تقاضا در شهر‌ها می‌کنند پیش‌خرید شده و با نرخ ثابت در طول پروژه و به نسبت نیازی که به مصالح وجود دارد به پروژه تزریق شود. ضمن اینکه امکان خرید غیرنقدی (خرید قسطی) مصالح غیرنقدی از این بازار برای سازندگان نیز فراهم خواهد شد.

مرادی اعلام کرد: مجموعه بانک مسکن در راستای فراهم کردن مقدمات اجرای این سیاست تمام توان خود را به کار گرفته است و راه‌اندازی بازار تعهدی فروش مصالح ساختمانی هم‌اکنون در بانک مسکن در حال پیگیری است.
وی یکی از مهم‌ترین راهکار‌های ایجاد رونق در بازار معاملات مسکن و همچنین کمک به خانه‌دار شدن طبقات میان درآمدی جامعه را افزایش ساخت واحد‌های مسکونی مطابق با الگوی غالب تقاضا در بازار واحد‌های مسکونی مصرفی اعلام کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار