راه‌های آسان برای جلوگیری از بوی بد دهان
کد خبر: 955146
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/0040Ta
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۷
رمضان فرصت خوبی برای پاکسازی بدن
علت اصلی تنفس بدبو، وجود باکتری‌ها روی و بین دندان‌ها، زبان و لثه است؛ بنابراین به این ترتیب به تمیز کردن محیط دهان خود بپردازید. دندان‌ها و لثه‌های خود را در پایان شب به عنوان آخرین کار و برای اولین کار در صبح برای دو دقیقه کامل مسواک بزنید. ترجیحاً برای حصول بهترین نتیجه از خمیر دندان دارای فلوراید استفاده کنید.
محمدرضا سهیلی‌فر
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: از هر چهار نفر یک نفر از بوی بد دهان رنج می‌برند. شاید مطالعه این مقاله کمک کند این عارضه که گاهی موجب احساس ناراحتی و معذب شدن خود فرد یا دیگران به‌ویژه صبح‌ها می‌شود، بهبود یابد. مطمئناً کسی دوست ندارد تنفسش بوی بدی بدهد، اما حجم زیادی از غذا و آشامیدنی‌هایی که به دهان و دستگاه گوارش ما وارد می‌شود موجب شده است تا یک‌چهارم از افراد از این عارضه رنج ببرند. بنابراین اهمیت بهداشت دهان و دندان در اینجا مشخص می‌شود؛ زیرا عدم رعایت آن شرایط خوبی برای فعالیت باکتری‌ها فراهم می‌کند تا گاز‌های بدبویی را تولید کنند و گسترش دهند. اما از آن طرف برای امکان اجتناب از این عارضه و اطمینان از تنفسی پاکیزه و بی‌بو راه‌حل‌های ساده‌ای هم وجود دارد. ماه مبارک رمضان فرصت خوبی است برای پاکسازی بدن و با رعایت چند نکته بوی بد دهان نیز مرتفع می‌شود.

مراحل پاکسازی دهان و دندان را کامل انجام دهید

علت اصلی تنفس بدبو، وجود باکتری‌ها روی و بین دندان‌ها، زبان و لثه است؛ بنابراین به این ترتیب به تمیز کردن محیط دهان خود بپردازید. دندان‌ها و لثه‌های خود را در پایان شب به عنوان آخرین کار و برای اولین کار در صبح -و در این ایام بعد از سحری- برای دو دقیقه کامل مسواک بزنید. ترجیحاً برای حصول بهترین نتیجه از خمیر دندان دارای فلوراید استفاده کنید. با این حال، از آنجایی که مسواک زدن به تنهایی فقط ۶۰ درصد سطح دندان‌ها را تمیز می‌کند، لذا باید از نخ دندان یا مسواک‌های بین دندانی برای تمیز کردن فضای میان دندان‌ها استفاده کنید تا مطمئن شوید تمام مواد غذایی که ممکن است به دندان‌ها چسبیده و مشکل‌ساز شود، کاملاً از روی و بین دندان‌ها پاک شده باشد. سپس با دهان‌شویه دهان خود را شست‌وشو دهید. البته محلول رقیق آب‌نمک نیز قابل استفاده است. در آخرین تحقیقات علمی ثابت شده که دهان‌شویه میزان باکتری و مواد شیمیایی موجود در دهان را که موجب بوی بسیار ناخوشایندی می‌شود کاهش می‌دهد.

دهان‌شویه‌ها به‌واسطه وجود مواد آنتی‌باکتریال در خود مانند «کلُرهِگزیدین» و «سِتیل پِرییدینیم» موجب نابودی باکتری‌های دهان می‌شوند. استفاده از یک مسواک زبان‌پاک‌کن نیز یک ایده هوشمندانه خواهد بود؛ زیرا دلیل مشترک دیگر بوی بد تنفس ترشحات بینی است که ته زبان را به همراه باکتری‌ها می‌پوشاند. مسواک زبان‌پاک‌کن این ترشحات بدبو را پاک می‌کند.

یک خنثی‌کننده بوی سیر میل کنید

همه ما می‌دانیم که سیر سبب بدبو شدن تنفس می‌شود، اما احتمالاً قبول هم داریم که بسیار خوشمزه است! بنابراین زمانی که معذوریت خوردن دارید، به جای انتخاب یک غذای بی‌مزه و بی‌بو و صرف نظر از خوردن سیر یا غذایی با طعم سیر، یک تکه سیب یا مقداری کاهو را بلافاصله پس از غذا بجوید. در تحقیقی در امریکا به مردم یک حبه سیر داده شد تا به مدت ۲۵ ثانیه بجوند. سپس بلافاصله بعد از آن سیب یا کاهو را به آن‌ها دادند و درنهایت متوجه شدند که غلظت مواد شیمیایی مسبب بوی سیر دهان تا ۵۰ درصد کاهش یافت. ظاهراً این مواد به دو دلیل باعث کاهش بوی سیر می‌شوند: اول آن که آنزیم‌های موجود در آن‌ها به از بین رفتن بو کمک می‌کند و ثانیاً به‌دلیل وجود ترکیبات فنولی (ضدعفونی‌کننده) مواد شیمیایی مسبب بوی نامطبوع از بین می‌روند.

مصرف آب زیاد، هویج و ساقه کرفس

بزاق یک آنتی سِپتیک (ضد‌عفونی‌کننده) طبیعی است که ذرات غذا را تجزیه می‌کند و باکتری‌هایی که در دهان رشد کرده و از عوامل اصلی بوی بد هستند را متوقف می‌کند که باعث کم‌آبی محیط دهان می‌شود. برای تولید بزاق کافی، باید آب کافی بنوشیم و در ایام ماه رمضان نیز از زمان افطار تا سحر خوردن آب کافی و طی روز شستن دهان را طوری که موجب ابطال روزه نشود فراموش نکنید.

یکی دیگر از علل خشکی دهان تنفس از راه دهان به جای بینی است. همچنین برخی از دارو‌ها می‌توانند مقدار بزاق تولیدی را محدود کنند مانند نیترات‌های مورد استفاده برای درمان آنژین و بعضی از مسکن‌ها و آرام‌بخش‌ها. شما همچنین می‌توانید جویدن آدامس بدون قند را برای کمک به مرطوب نگه داشتن دهان خود امتحان کنید. بر اساس تحقیقات انجام شده جویدن آدامس دارچینی به مدت ۲۰ دقیقه به‌دلیل خاصیت ضدباکتری‌اش باعث کاهش باکتری‌های عامل تنفس بد بود می‌شود. درنهایت، یکی دیگر از راه‌های ایجاد بزاق به طور طبیعی جویدن انواع سبزیجات غنی از آب مانند هویج یا ساقه کرفس است. آن‌ها می‌توانند از تشکیل جرم دندانی جلوگیری کرده و سبب افزایش تولید بزاق شوند. این موارد را در ایام ماه مبارک رمضان نیز از زمان افطار به بعد می‌توانید انجام دهید.

وزن زیاد یا کم هر دو عامل بوی بد دهان

یکی از دلایل تنفس بدبو استعمال دخانیات است که همچنین دندان‌ها را لکه‌دار و زرد کرده و باعث تورم لثه‌ها و از دست دادن قدرت چشایی می‌شود. بنابراین ترک این عادت مهم است. محققان دانشگاهی همچنین دریافتند که چاقی مفرط و اضافه وزن زیاد نیز مشکل ایجاد می‌کند. وقتی وزن بدن زیاد باشد، احتمال تنفس بدبو افزایش می‌یابد. البته به دلایلی هنوز نمی‌توان با قطعیت سخن گفت: لیکن این احتمال ممکن است ناشی از خوردن غذا‌هایی باشد که باعث خشکی دهان می‌شوند (مانند مصرف زیاد فست‌فود و غذا‌های شور). بدیهی است همانطور که داشتن اضافه وزن برای بوی دهان خوب نیست، تلاش برای لاغر کردن با یک برنامه رژیمی شدید و ضربتی یا رعایت یک رژیم غذایی سختگیرانه با کربوهیدرات اندک هم از این حیث ایده خوبی نخواهد بود. کربوهیدرات‌ها درواقع قندها، نشاسته‌ها و فیبر‌هایی هستند که در میوه، غلات، سبزیجات و لبنیات یافت می‌شوند. معمولاً در رژیم‌های لاغری کربوهیدرات را مقصر اصلی چاقی معرفی می‌کنند، ولی وجود میزان کافی آن در رژیم غذایی برای سلامتی ضروری است. رژیم شدید باعث می‌شود که بدن چربی بسوزاند که باعث تولید مواد شیمیایی به نام «کتون» می‌شود که بوی آن در تنفس شما احساس می‌شود. یکی از دلایل بوی دهان هنگام روزه‌داری نیز همین است که هنگام افطار و سحر باید جبران شود. راهکار این است که با رعایت برنامه غذایی متوازن وزن خود را در وضعیت سالم و مناسبی نگه دارید.

روده خود را با ماست درمان کنید

تنفس بدبو را همچنین می‌توان به وضعیت سلامتی روده مرتبط دانست، زیرا عدم تعادل بین باکتری‌های خوب و بد می‌تواند بوی ناخوشایندی ایجاد کند. یک مطالعه در ژاپن نشان داد که خوردن ماست سنتی-یک غذای حاوی پروبیوتیک- باکتری‌های مضر که موجب تنفس بدبو می‌شوند را کاهش می‌دهد. پروبیوتیک به میکروارگانیسم‌های زنده‌ای اطلاق می‌شود که در صورت مصرف به میزان لازم، اثرات سلامت‌بخشی برای میزبان خود فراهم می‌آورند. ارگانیسم‌های پروبیوتیک شرایط را به نفع باکتری‌های مفید موجود در روده تغییر می‌دهند. پس از تجویز پروبیوتیک، مواد مغذی موجود برای استفاده و تغذیه میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا دچار کاهش می‌شود، که درنتیجه این امر تعداد میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا به حداقل می‌رسد. در این تحقیق و پس از شش هفته، سطح این باکتری‌های مضر یا به بیان دیگر ترکیبات سولفید (ترکیب گوگرد با ماده‌ای دیگر) که فرار و بدبو هستند در ۸۰ درصد داوطلبان که به برنامه غذایی آن‌ها ماست اضافه شد، کاهش یافت. آن‌ها دهانی سالم‌تر داشتند و میزان جرم دندان‌ها نیز تا حد چشمگیری پایین‌تر بود.

برگرفته از سایت: victoria.co.uk
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
مهمترین عناوین
آخرین اخبار