کد خبر: 953971
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴
رویا‌رویی ۲ شاخص در بورس تهران
اگر چه روز گذشته شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران در ساعات ابتدایی خود را از محدوده ۲۲۴ هزار و ۶۰۰ به محدوده ۲۲۷ هزار واحد رساند، اما از ساعت ۱۰ و ۱۵ دقیقه روند اصلاحی آغاز شد به‌طوری که در نهایت این نماگر با ۵۳۲ واحد افت نسبت به روز شنبه در محدوده ۲۲۴ هزار واحد جاخوش کرد، اما شاخص کل هموزن ۲۱۳ واحد رشد کرد که این امر نشان از وضعیت مناسب عمومی قیمت سهام شرکت ها‌ی حاضر در بازار داشت.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، هر چند روز گذشته شاخص کل بازار سهام روند نزولی را به نمایش گذاشت، اما صعود شاخص کل در ساعات ابتدایی معاملات و همچنین وضعیت شاخص کل هموزن نشان از پتانسیل بازار سرمایه برای بهبود دارد که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی تداوم روند نزولی ارزش پول با توجه به روند توقف‌ناپذیر افزایش حجم نقدینگی نسبت به تولید ناخالص داخلی، بازار سرمایه گویا پذیرای نقدینگی جدید است که نماگر‌های بازار این موضوع را تأیید می‌کند. از این‌رو به نظر می‌رسد پول جدید بدون تحلیل و بررسی صرفاً برای فرار از تورم در صدد تبدیل به سهام هست.
در شرایطی که در سال ۹۷ گاهی در برخی از روز‌ها ارزش معاملات روزانه بازار بورس اوراق بهادار تهران به ۲۰۰ میلیارد تومان هم نمی‌رسید، روز گذشته ارزش معاملات روزانه ۲ هزار میلیارد تومان بود که ارزش کل بازار را نیز به مرز ۸۶۰ هزار میلیارد تومان رساند؛ البته برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ارزش دلاری بازار سرمایه نسبت به گذشته ریزش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است و این بازار برای حفظ وضعیت پیشین خود باید ارزش دلاری خود را حداقل به ارقام بیش از ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان برساندکه تقریباً رقمی معادل تولید ناخالص داخلی ایران می‌باشد.
روز گذشته در ابتدای ساعات معاملات تقاضا در بسیاری از نماد‌های شاخص ساز مناسب بود، اما این امر دیری نپایید و روند اصلاحی با قیمت در نماد‌های پتروپالایشی و فلزی معدنی آغاز شد با این حال قرمزپوشی این دو شاخص به معنی افت قیمت در تمامی نماد‌های بازار نبود؛ چراکه شاخص کل هموزن ۲۱۳ واحد رشد کرده‌بود که این رویداد متأثر از افزایش قیمت در نماد‌های گروه‌هایی، چون بانک، خودرویی، کشاورزی و حمل و نقل بود.
افت ۵۳۲ واحدی شاخص بورس تهران کاهش ۲۴ /۰ درصدی را برای این نماگر به همراه داشت. این افت به واسطه کاهش قیمت در نماد‌هایی نظیر «تاپیکو»، «رمپنا» و «کگل» روی داد. حجم معاملات امروز بورس تهران ۸ میلیارد سهم و ارزش معاملات آن ۲ هزار و ۲۴ میلیارد تومان بوده‌است که از این میان هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده‌است.

نگاهی به مجمع ارتباطات سیار
روز گذشته مجمع سالانه شرکت ارتباطات سیار ایران با حضور ۴/ ۹۴ درصد سهامداران برگزار و طی آن با تصویب صورت‌های مالی مقرر شد ۳۱۲۵ ریال سود برای هر سهم توزیع شود.
در این مجمع، پس از قرائت گزارش هیئت مدیره برای سال مالی منتهی به اسفند ۹۷ و نظر حسابرس و بازرس قانونی شرکت، صورت‌های مالی تصویب و بنا به پیشنهاد هیئت مدیره مقرر شد از ۳۵۶۵ ریال سود محقق شده هر سهم ۳۱۲۵ ریال معادل ۸۷ درصد برای هر سهم توزیع شود و مابقی سود انباشته برای افزایش سرمایه صد‌درصدی لحاظ شود.
بر این اساس، سهامداران حقیقی با مراجعه به کلیه شعب بانک ملت و ارائه کارت ملی و کد سهامداری اختصاصی و سبد گردان‌ها با مراجعه به امور سهام شرکت و ارائه یک نسخه از کپی قرارداد، مجوز فعالیت و اعلام شماره شبای حساب و سایر مستندات قانونی از ۲۵ اردیبهشت ماه می‌توانند سود خود را دریافت کنند.
همچنین سهامداران حقوقی و صندوق‌ها به غیر از سهامداران عمده دارای سهام تا ۶ میلیون از ۲۵ تیر تا ۲۵ مرداد، ۶ میلیون و یک تا ۱۲ میلیون سهم از ۲۵ مرداد تا ۲۵ شهریور، ۱۲میلیون و یک تا ۲۰ میلیون سهم از ۲۵ شهریور تا ۲۵ مهر، ۲۰ میلیون و یک تا ۴۰ میلیون سهم از ۲۵ مهر تا ۲۵ آبان، ۴۰ میلیون و یک تا ۵۰ میلیون سهم از ۲۵ آبان تا ۲۵ آذر و از ۵۰ میلیون و یک سهم بیشتر از ۲۵ آذر تا ۱۵ دی ماه می‌توانند با مراجعه به امور سهام شرکت، سود را دریافت کنند. بنابراین گزارش، شرکت ارتباطات سیار ایران با سرمایه اسمی ۹۶۰ میلیارد تومانی در بازار اول معاملات بورس حاضر است و شرکت مخابرات ایران مالک ۱ /۸۴ درصدی آن به شمار می‌آید، این در حالی است که این بنگاه افزایش سرمایه را تا محدوده ۲ هزار میلیارد تومان در دستور کار خود دارد.

کوتاه از فرابورس
شاخص آیفکس نیز با ریزش ۸۳/ ۱ واحدی به کار خود اتمام رساند. حجم معاملات این بازار بالغ بر ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به ۶۴۶ میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به ۸۸۲ میلیارد تومان رسیده‌است.

تازه وارد‌ها مراقب تور‌ها باشند
در ادامه باید گفت: برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه نسبت به گرفتار شدن پول‌های جدید و سهامداران تازه وارد در گرداب‌ها و تور‌هایی که برخی از سهم داغ کن‌ها در بازار گسترانیده‌اند هستند، چراکه گاهی دیده می‌شود سهام برخی از شرکت‌هایی که وضعیت مناسب بنیادی و عملیاتی ندارد تا سه برابر رشد کرده‌است. به اعتقاد این کارشناسان مجموع ارزش بازار بورس و فرابورس (به انضمام بازار پایه) بیش از ۹۹۸ هزار میلیارد تومان است که ۷۰ سهم منتخب به تنهایی حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان (حدود ۸۵ درصد از کل بازار) را شامل می‌شوند.
بنابراین ابراز این نکته این است که سهامداران و فعالان بازار به سراغ سهام ارزنده و با دید بنیادی جذب شوند و با دید کارشناسانه و تحلیلی، سرمایه‌گذاری و خرید کنند. بدون شک بازار سرمایه ایران، جا برای رشد بیشتر دارد و با دلار ۱۵ هزار تومانی فعلی در بازار آزاد، بسیاری از شرکت‌های بنیادی از ظرفیت سودآوری و رشد قیمتی بالایی برخوردارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار