کد خبر: 953555
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۹
در جریان معاملات یازدهم اردیبهشت ماه سال ۹۸ شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران رکورد ۲۲۰ هزار واحد را ثبت کرد و ارزش معاملات روزانه این بازار بیش از هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و ارزش کل بازار نیز در حدود ۸۴۹ هزار میلیارد تومان ارزیابی شد.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، تالار شیشه‌ای در آخرین روز کاری هفته جاری، بازهم شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود؛ به گونه‌ای که، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران با افزایش ۳۴۶۶ واحد به رقم ۲۲۰ هزار و ۱۰۸ واحد رسید، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی)، با افزایش ۹۹۹ واحدبه رقم ۶۳ هزار و ۴۳۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۷۷۲ واحد به عدد ۴۴ هزار و ۶۵۱ واحد رسید.
در این روز بیش از ۵ میلیارد سهم به ارزش بیش از هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و در ۳۲۶ هزار و ۳۹۹ مرتبه معامله شد که در مجمع ارزش کل بازار را به محدوده ۸۴۹ هزار میلیارد تومان رساند.
نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری صدرتأمین (تاصیکو)، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید (وامید)، مخابرات ایران (اخابر)، حفاری شمال (حفاری)، پتروشیمی فجر (بفجر)، سرمایه‌گذاری‌صندوق‌بازنشستگی (وصندوق) و سایپا (خساپا) با بیشترین صف خرید و تقاضا مواجه شدند.
معاملات بورس تهران در حالی پایان یافت که نماد‌های خودرو با مجموع ارزش معاملات ۱۵۳ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های شیمیایی، فلزات اساسی، سیمان و بانک‌ها نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.
در این روز، نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان فارس و خوزستان (سفارس)، بورس اوراق بهادار تهران (بورس)، نهاد‌های مالی بورس اوراق بهادار (نبورس)، کارگزاران بورس اوراق بهادار (کبورس) باتوجه به تغییرات بیش از ۵۰ درصدی قیمت سهام بازگشایی شد در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان ایلام (سیلام ۱) با توجه به تغییرات بیش از ۵۰ درصدی قیمت سهام و معدنی املاح ایران (شاملا)، ارتباطات سیار ایران (همراه) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت‌های مالی، تولیدی چدن‌سازان (چدن ۱) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، ایران مرینوس (نمرینو ۱) با توجه به تغییرات بیش از ۵۰ درصدی قیمت سهام، به منظور برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی توسط ناشر متوقف شد.

همراه اول به دنبال بهبود سرمایه
در رابطه با شرکت ارتباطات سیار ایران که یکی از مجموعه‌های وابسته به شرکت مخابرات است باید عنوان داشت که این بنگاه‌ها به‌رغم آنکه سهم ۶۰ درصدی را از بازار تلفن همراه دارا می‌باشد، اما سرمایه‌اش تنها در حدود ۹۶۰ میلیارد تومان می‌باشد برای درک پایین بودن سرمایه این بنگاه باید عنوان داشت که ایرانسل با سهم ۳۸ درصدی از بازار، سرمایه‌اش بیش از ۲ هزار و ۶۵۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد و یا شرکت رایتل به‌رغم آنکه تنها سهمی در حدود ۲ درصد از بازار را دارا می‌باشد، سرمایه‌اش در حدود ۲ هزار میلیارد تومان است، از این رو این بنگاه بادرک اندک بودن سرمایه‌اش و محدود بودن نسبت مالکانه‌اش به رقمی در حدود ۲۱ درصد و محدودیت‌هایی که این رویداد برای ساختار مالی شرکت به همراه آورده‌است، گویی به دنبال افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و سودانباشته به محدوده ۲ هزار میلیارد تومان می‌باشد که باید دید این مهم کی محقق خواهدشد.

نگاهی به فرابورس
شاخص آیفکس معاملات روز گذشته را با رشد ۱۱ واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تأثیر مثبت را از نماد‌های «میدکو»، «شاوان» و «شراز» پذیرفت.

بهبود معاملات بازار و بهبود وضعیت شرکت بورس
از سوی دیگر نماد معاملاتی شرکت بورس تهران (بورس) پس از آنکه در خصوص نوسان بیش از ۵۰ درصد قیمت شفاف‌سازی کرد، به تابلوی معاملات بازگشت و با رشد قیمت رو به رو شد.
در اطلاعیه شفاف‌سازی که در کدال بار‌گذاری شد اگر چه در موعد مقرر هیچ سؤالی از سوی سرمایه‌گذاران و تحلیلگران در سامانه تدان مطرح نشد، اما شرکت بورس تهران خود به ارائه شفاف‌سازی پرداخت. بر اساس آنچه شرکت اعلام کرده‌است، تا کنون هیچ تغییر با اهمیتی در صورت‌های مالی شرکت رخ نداده‌است، در عین حال از آنجایی که شرکت بورس تهران بیشتر درآمد خود را از کارمزد حاصل از معاملات انجام شده در بازار سهام به دست می‌آورد، به نظر می‌رسد افزایش ارزش معاملات در سال جاری دلیل رشد بهای سهام شرکت می‌باشد.
در جریان افزایش بهای سهام بسیاری از شرکت‌های حاضر در بازار بورس تهران و فرابورس ارزش سهام شرکت بورس نیز طبیعتاً رشد داشته است، به ویژه آنکه ارزش معاملات روزانه سهام و همچنین حجم معاملات و دفعات معاملات رو به بهبود است در همین راستا قیمت هر سهم نماد شرکت بورس به بیش از ۹۰۰ تومان رسیده‌است.
گفتنی است که بر اساس گزارش‌های مالی میان دوره‌ای منتهی به ۳۰ آذرماه ۹۷ شرکت بورس اوراق بهادار تهران جمع دارایی‌های این شرکت در حدود ۳۸۶ میلیارد تومان و جمع بدهی‌های این شرکت در حدود ۱۵۱ میلیارد تومان می‌باشد و جمع حقوق صاحبان سهام نیز بیش از ۲۳۴ میلیارد تومان می‌باشد در همین بازه زمانی سود خالص این بنگاه در حدود ۶۰ میلیارد تومان بوده‌است، در شرایطی که در مدت مشابه سال ۹۶ سود خالص کمتر از ۱۴ میلیارد تومان می‌باشد.

بانک گردشگری در بازار پایه
همچنین از رویداد‌های مهم روز گذشته آن بود که نماد معاملات بانک گردشگری در بازار پایه ب. فرابورس با قیمت ۱۳۵ تومان کشف قیمت شد که بهای آن نسبت به آخرین معاملات خود در سال ۹۷، به میزان ۷۹ درصد افزایش یافته‌است. در این بین هر چند این نماد به بازار بازگشت، اما ناظران سرمایه گذاران را به مطالعه کلیه اطلاعات این شرکت توصیه می‌کنند که شاید نشان از نگرانی و شاید ریسک داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار