کد خبر: 953510
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸
در حاشیه مراسم پژوهش و توسعه فناوری مطرح شد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بهره‌برداری از ۳ میلیارد دلار طرح معدنی در سال جاری گفت: سال گذشته ۹ میلیارد دلار مواد معدنی صادر شده است که این میزان صادرات حدود ۲۲ درصد از صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهد.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بهره‌برداری از ۳ میلیارد دلار طرح معدنی در سال‌ جاری گفت: سال گذشته ۹ میلیارد دلار مواد معدنی صادر شده است که این میزان صادرات حدود ۲۲ درصد از صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهد.
خداداد غریب‌پور در حاشیه مراسم پژوهش و توسعه فناوری با اشاره به ظرفیت بخش معدن برای مقابله با تحریم‌ها و جایگزینی نفت گفت: ظرفیت‌های خوبی در کشور در بخش معدن وجود دارد که استفاده از آن بستگی به موضوعاتی مثل اکتشاف معادن جدید دارد.

وی افزود: در بخش احیای معادن کوچک نیز امسال ۵۰ معدن در ۱۵ استان کشور احیا می‌شود.
غریب‌پور به طرح‌های ایمیدرو برای همکاری پژوهشی با دانشگاه‌هایی مثل تهران، صنعتی شریف و امیرکبیر اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها برای ارتقای فناوری در معادن و صنایع معدنی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر به منظور جلوگیری از خام‌فروشی انجام می‌شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از افتتاح ۳ میلیارد دلار طرح معدنی با ایجاد ۵ هزار شغل جدید تا پایان سال خبر داد و گفت: کارخانه تولید شمش آلومینیوم جاجرم آماده افتتاح است و روز گذشته کارخانه تولید کاغذ از کربنات کلسیم در الیگودرز افتتاح شد.
غریب‌پور افزود: سال گذشته نیز طرح‌های معدنی به ارزش ۲ میلیارد دلار در مناطق مختلف کشور به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: باید به فکر کاهش مصرف انرژی باشیم و برای واحد‌های صنعتی که انرژی کمتری مصرف می‌کنند و هر سال نیاز ارزی آن‌ها کمتر می‌شود مشوق‌هایی در نظر گرفته شود.
غریب‌پور با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ نیاز پژوهشی در واحد‌های معدنی شناسایی شده است، گفت: سال گذشته ۱۰ پژوهش موفق در حوزه صنایع معدنی صورت گرفت و امسال نیز ۲۸ طرح و پژوهش در دستور کار قرار گرفته است که با همکاری دانشگاه‌های تهران صنعتی شریف و امیرکبیر انجام می‌شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: روز گذشته نیز ۱۵ توافقنامه بین شرکت‌های بزرگ معدنی و ایمیدرو برای ارتقای فناوری و استفاده از پژوهش‌های صورت گرفته امضا شد.

افزایش ۴۰ درصدی تولید شمش آلومینیوم

رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با تأکید بر اینکه در شمش آلومینیوم امسال ۴۰ درصد افزایش تولید خواهیم داشت، تصریح کرد: افزایش تولید فولاد را بین ۵ تا ۱۰ درصد درنظر گرفته‌ایم.
غریب‌پور با اشاره به اینکه شرکت‌های بورسی ۵/ ۲ درصد معافیت مالیاتی می‌گیرند، گفت: باید سیاست‌هایی را برای کاهش مصرف انرژی در نظر گرفت؛ برای نمونه به ازای کاهش انرژی درصدی معافیت مالیاتی داده شود یا حتی تشویق‌هایی برای مدیران و کارکنان دیده شود.

وی با تأکید بر اینکه همکاری‌های دوطرفه می‌تواند اثرگذار باشد، تصریح کرد: در حال حاضر برای امضای تفاهمنامه با سازمان نظام مهندسی معدن و دانشگاه امیرکبیر بیش از یک ماه و نیم زمان گذاشته‌ایم، چراکه به دنبال کار کارشناسی هستیم. رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با تأکید بر اینکه مجلس مصوب کرده شرکت‌هایی که در بخش پژوهش سرمایه‌گذاری می‌کنند ۲۰ درصد تخفیف حقوق دولتی می‌گیرند، گفت: در بخش اکتشاف و استخراج به پژوهش و تکنولوژی نیاز داریم، از این رو باید در راستای معافیت‌های که در بودجه و آیین‌نامه برای انجام کار‌های پژوهشی در نظر گرفته شده عمل کنیم.
غریب‌پور موضوع برنامه دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فولاد در افق ۱۴۰۴ را یادآور شد و گفت: تحقق این مهم، نیازمند استخراج ۱۶۰ میلیون تن سنگ‌آهن است؛ در این پیوند باید ذخیره جدیدی اکتشاف شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار