کد خبر: 953353
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
سازمان امور سینمایی و سمعی بصری دستورالعمل جدید درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی را که به امضای حسین انتظامی سرپرست سازمان رسیده، ابلاغ کرده است
مهدی خرامان
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: زمانه عجیبی شده است، گاهی هدف وسیله را توجیه می‌کند و اجازه تغییر معنا و جایگاه را می‌دهد، باری «جلاد» با «شهید»، بار دیگر «دزد بیت المال» با «ذخایر ملی»، بار دیگر «تندرو» با «انقلابی»، بار دیگر «آزادی بیان» با «فحاشی و فحشا»، اما انگار امروز تودیع و معارفه جدیدی در حال برگزاری است، شبکه رانتخوار نفوذ کرده به سازمان سینمایی امروز قصد دارند بر تن پلان‌های هرزه فیلم هایشان لباس قانون به تن کنند تا «ولنگاری فرهنگی» با «قانون مداری» تغییر معنا دهد!

سازمان امور سینمایی و سمعی بصری دستورالعمل جدید درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی را که به امضای حسین انتظامی سرپرست سازمان رسیده، ابلاغ کرده است. این آیین‌نامه از سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه برای تمامی سینماها، تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌ها لازم الاجرا است، آیین نامه‌ای که بر مبنای آن، فیلم‌هایی با محتویات: «دارای صحنه‌های افراطی از خشونت یا صحنه‌های استعمال مواد مخدر یا صحنه‌هایی تداعی‌کننده روابط زناشویی و یا الفاط و حرکات نامناسب» با درج گروه سنی ۱۸+ از این پس قابل اکران است!

دستور عملی برای قانونی شدن فیلم‌های مبتذل و مستهجن بر پرده نقره‌ای، وگرنه چگونه ممکن است سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی، آیین نامه‌ای ابلاغ کند بر خلاف دستور عمل شورای پروانه نمایش؟!
 
تبصره‌های تمیز قانونی بر تن پلان‌های کثیف سینما!

در آیین نامه شورای پروانه نمایش ماده ۷ به ممنوعیت «اشاعه اعمال رذیله فساد و فحشا» و همچنین در ماده ۸ به عدم محتویات «تشویق و ترغیب و یا آموزش اعتیاد‌های مضر و خطرناک و راه‌های کسب درآمد از طرق نامشروع مانند قاچاق و غیره» پرداخته است، قانون گذار به صراحت از کلمه «اشاعه اعمال» در موضوع فساد و فحشا و «تشویق و ترغیب» درباره مواد مخدر استفاده کرده است، حالا باید سوال شود، مگر در آثار فاخر سینما ایران! چه صحنه‌هایی وجود دارد که تداعی کننده روابط زناشویی و یا الفاظ و حرکات نامناسب است، اما اشاعه اعمال فساد و فحشا حساب نمی‌شود ویا چه سکانسی درباره مواد مخدر و مصرف آن فیلمبرداری میشود که باعث آموزش، ترغیب و تشویق نمیشود؟! آیا غیر از این است که مافیا اکران اینبار قصد دارد فیلم‌هایی مانند «رحمان ۱۴۰۰»، «هزار پا» و «عرق سرد» را در لباس قانون به مخاطب ارائه دهند؟!
 
آیین نامه ای که تنها هدفش ترویج ولنگاری فرهنگی است و از سوی دیگر پنهان شدن مسئولین در پشت قانون برای فرار از پاسخگویی انتقادات جبهه انقلاب دربرابر فیلم های مبتذلی که مجوز اکران میدهند.

این در حالی است که در قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صراحت درباره «رشد فضائل اخلاقی براساس ایمان و تقوی» (ماده یک) و «رواج فرهنگ و هنر اسلامی» (ماده سوم) آمده است، آیا دستورالعمل جدید درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی در همین راستا است؟! ویا برای ترویج معیار‌های خلاف قانون واهداف وزات فرهنگ و ارشاد است؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار