حوريه ملکي
قرارداد اجرای پروژه مترو کرج در سال ۸۵ به امضا رسید، قراردادی که در دل مردم نوید روزهای روشن را با پایان مشکلات ترافیکی در کرج می داد. ده سالی از انعقاد این قرارداد می گذرد اما متروی کرج که قرار بود گره ترافیک درون شهری را باز کند خود این روزها به مشکلی بزرگتر برای این کلانشهر تبدیل شده است. از اهمیت این پروژه و لزوم اجرای هرچه سریع تر آن همین کفایت می کند که چندي پيش علی ترکاشوند شهردار کرج در مصاحبه اي یکی از دو خواسته مهم خود از ریاست جمهوری را “رفع مشکل پروژه مترو” اعلام کرده بود. پروژه مترو کرج به دلیل اختلافات کارفرما و پیمانکار حدود ۹ ماهی است که به تعطیلی انجامیده، گویا دچار گره ای کور شده است و با بررسی راه حل های موجود به نظر می رسد بهترین فرد برای باز کردن این قفل بزرگ استاندار البرز است.
***
گويي سهم کرجیها از مترو ترافیک است، سه میلیون نفر در ترافیک سرسامآور دستوپا میزنند و قطار شهری هنوز نتوانسته مرهمی بر زخم کهنه ترافیک باشد، باید منتظر ماند و دید وعده متولیان کی محقق میشود.
کُلنگ احداث پروژه قطار شهری کرج سال ۱۳۸۵ زمین زده شد تا توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهر کرج با خیابانهای پرترافیکش کلید زده شود اما باگذشت بیش از یک دهه این پروژه هنوز به ایستگاه پایانی نرسیده و گره کور ترافیک را باز نکرده است.
این در حالی است که پروژه متروی اصفهان و مشهد همزمان یا دیرتر از کرج آغاز و شهروندان اصفهانی و مشهدی اکنون از این وسیله حملونقل عمومی بهرهمند هستند.
* مشکلات حل نشود، دادستاني ورود مي کند
خوب است بدانيم که اساسنامه خط دو قطار شهری کرج و حومه در سال ۱۳۸۰ به تصویب رسید و مردادماه سال ۸۵ کُلنگ این پروژه زمین زده شد و مقرر شد این پروژه در اواخر سال ۱۳۸۹ مورد بهرهبرداری قرار گیرد اما هنوز خبری نیست که نیست.
گفتنی است؛ پروژه خط دو قطار شهری بعد از پل حصارک (محدوده پیشاهنگی) شروع میشود و پس از عبور از زیر خیابان شهید بهشتی در مسیر شرقی - غربی حرکت میکند و به چهارراه طالقانی میرسد پسازآن بهصورت شمالی - جنوبی ادامه حرکت میدهد و بعد از عبور از زیر اتوبان تهران - کرج مسیر را در زیر جاده ملارد ادامه میدهد تا به شهرستان ملارد برسد بنابراین طول کل پروژه با احتساب مسیرهای دسترسی به دپو و پایانه حدود ۳۰ کیلومتر است.
بهر حال این روزها در حالی شهرهای ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزارنفری صحبت از مترو و قطار شهری میکنند و شهردار و اعضای شورای شهر به فکر تدبیری برای کلانشهر کردن شهرهای مرکز استان و گرفتن بودجه و اعتبار برای راهاندازی قطار شهری هستند که کرج سهمیلیوننفری هنوز در ترافیک سرسامآور شهری دستوپا میزند و قطار شهری نتوانسته مرهمی بر زخم کهنه ترافیک این شهرِ بیخ گوش پایتخت باشد.
حاجی رضا شاکرمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در خصوص مشکلات پروژه قطار شهری كرج با بیان اینکه سازمان قطار شهری و شهرداری یک طرف دعوا و شرکت سابیر وابسته به شرکت تامین اجتماعی به عنوان پیمانکار طرف دیگر دعوا هستند، گفته: ابتدا لازم است شورای عالی فنی به عنوان مرجع تصمیم گیری و حل اختلاف هرچه سریع تر در این خصوص اظهار نظر نماید.
وی افزود: سپس اينکه استاندار محترم البرز به عنوان نماینده عالی دولت ضرورت دارد مطابق مطالبات و خواست مردم، در خصوص حل اختلاف بین دستگاه های اجرایی و رفع اختلاف قدم اساسی و عملی بردارد.
دادستان مرکز استان البرز تأکید کرد: چنان چه از طریق مذکور مشکل حل نگردد و موضوع به دستگاه قضایی منعکس شود بر اساس وظیفه ذاتی و مطابق قوانین و مقرارت اتخاذ تصمیم خواهد شد.
وی یادآور شد: البته امیدواریم موضوع با تدبیر و درایت استاندار محترم و مسئولان ذی ربط حل و فصل گردد و از طریق اقدامات غیر قضایی مشکل مرتفع و احداث قطار شهری هرچه سریع تر شروع شود.
* دود اختلافات به چشم مردم مي رود
ماجراي متروي مشهد، ماجراي طول و درازي دارد. پروژه اي که با مشکلات زیادی روبهرو بوده است ازجمله درگیری کارفرما و پیمانکار که کار را به دادگاه کشاند و باعث شد این پروژه مدتی متوقف شود. مردادماه سال ۹۶ بود که پیمانکار به تشریح ابهامات این پروژه سرنوشتساز برای شهر پرداخت و پس از یک دهه معطلی اعلام کرد؛ این پروژه فقط ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اعلام پیشرفت فیزیکی پروژه آنهم پس از گذشت سالها آب سردی بر چهره شهر بود، شهری که هنگام غروب به محاصره خودروها درمیآید.
از شروع به کار شورای پنجم شهر تاکنون بالغبر ۵ درصد پیشرفت فیزیکی در پروژه متروی کرج حاصلشده است که در نوع خود رکورد مناسبی است.
آبان ماه سال ۹۵ نیز در سفر هیئت دولت به استان البرز ۱۸۶ میلیارد تومان به پروژه متروی کرج اختصاص یافت تا این پروژه از فاز بلاتکلیفی درآید. اما دیری نگذشت که به دلیل اختلافات پیمانکار و کارفرما اعتبار تخصیصیافته به خزانه بازگشت و گره کور این پروژه کورتر شد.
در طول این سالها سهم کرجیها از پروژه قطار شهری کرج، بسته شدن بسیاری از خیابانها و میادین و دامن زدن به ترافیک برخی خیابانهای شهر بوده است، اما با روی کار آمدن شورای پنجم انتظارات رنگ دیگری به خود گرفت و نمایندگان مردم در پارلمان شهری توسعه ناوگان عمومی را مورد تأکید قرار دادند.
بیست و دوم اسفندماه سال گذشته علیاصغر کمالی زاده شهردار کرج اعلام کرد بانک مرکزی با انتشار اوراق مشارکت برای پیشبرد این پروژه موافقت کرده است؛ خبری که نوید تزریق مالی به پروژهای را میداد که سالها برای شهر خرج تراشیده است.
اما رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری کرج گفت: در حال حاضر مراحل کار در خط دو دنبال میشود و خوشبختانه پیشرفت فیزیکی پروژه به ۳۷.۲ درصد رسیده است، در این میان از شروع به کار شورای پنجم شهر کرج تاکنون بالغبر ۵ درصد پیشرفت فیزیکی در این پروژه حاصلشده که در نوع خود رکورد مناسبی است.
علیاصغر صلواتی اضافه کرد: در راستای تأمین منابع مالی برای پروژه قطار شهری کرج در روزهای پایانی سال گذشته انتشار اوراق مشارکت ۲۵۰ میلیارد تومانی را داشتیم تا درآمد حاصل از آن به پروژه تزریق شود که در نیمه اول اردیبهشتماه سال جاری این مهم اجرایی میشود و مبلغ موردنظر به پروژه تزریق خواهد شد.
وي با اشاره به مذاکراتی که طی آن مسئولان مترو تهران درخواست کرده بودند تا دو رام قطار متروی کرج که مشتمل بر ۱۴ واگن است در اختیار آنها قرار داده شود، گفت: در این رابطه مذاکرات و توافقهای اولیه برای نوشتن تفاهمنامه را داشتهایم، متروی تهران نوشتن تفاهمنامه در این خصوص را پذیرفته است اما حاضر به ارائه تضمینهایی در این مورد نیست.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری کرج گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۷۵۰ نفر در پروژه خط دو قطار شهری کرج مشغول به فعالیت هستند که با لحاظ کردن دستمزد این نیروها در کنار مواردی ازجمله هزینه ماشینآلات و یا تضمین مصالح، بهطور متوسط ماهانه قابلیت جذب بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه قطار شهری کرج مطرح است.