کد خبر: 952538
تعداد نظرات: ۲۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰
فرازی از زندگی شهید سیدجواد موسوی در گفت‌وگوی «جوان» با برادر شهید
شهید سیدجواد موسوی یکی از شهدای روستای شنبه‌بازار فومن گیلان است که مزارش مورد توجه مردم قرار گرفته و زائران زیادی از نقاط مختلف به زیارتش می‌روند.
زینب محمودی عالمی
سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: شهید سیدجواد موسوی یکی از شهدای روستای شنبه‌بازار فومن گیلان است که مزارش مورد توجه مردم قرار گرفته و زائران زیادی از نقاط مختلف به زیارتش می‌روند. روستای شنبه‌بازار لولمان در غرب شهر فومن قرار دارد و فاصله شنبه‌بازار با مرکز شهر پنج کیلومتر است. در این روستا در محوطه معروف به سیدجواد بقعه‌ای قدیمی به‌نام سبزقبا وجود دارد که در کنار آن درخت کهنسالی به‌نام آقادار با قدمتی بیش از پنج قرن دیده می‌شود. در محوطه سبزقبا مزار ۱۴ شهید دفاع مقدس آرمیده‌اند که در میان آن‌ها به مزار شهید سیدجواد موسوی توجه خاصی صورت می‌گیرد. وقتی تصمیم گرفتیم گزارشی از زندگی این شهید تهیه کنیم، شماره برادرش را از یکی زائران و به نوعی مریدان شهید به دست آوردیم. آنچه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی ما با «سیدنعمت موسوی» برادر شهید است که از نظرتان می‌گذرد.

آقای موسوی چند خواهر و برادر هستید؟ کمی از خانواده‌تان بگویید.
ما یک خانواده شلوغ با ۱۰ فرزند بودیم. شش برادر و چهار خواهر. سیدجواد متولد ۱۳۴۵ بود و به عنوان خط‌شکن از لشکر ۲۵ کربلا در عملیات والفجر ۸ به شهادت رسید. من فرزند ششم و سیدجواد فرزند هفتم خانواده بود. از شهید چهار سال بزرگ‌تر بودم. شغل پدرمان کشاورزی بود. سال ۱۳۸۱ به رحمت خدا رفت و مادرم همان سال بعد از هشت ماه از دنیا رفت.

با شهید همرزم بودید؟
بله همرزم بودیم. همزمان با سیدجواد رزمنده بودم و در عملیات‌های مختلف حضور داشتم. موقعی که برادرم شهید شد من هم در عملیات والفجر ۸ حضور داشتم.

روستای شما ۱۴ شهید دارد، اما گویی مردم توجه خاصی به سید جواد دارند.
توجه داشته باشید که محله ما کلاً ۱۵۰ خانواده داشت و ۱۴ شهید تقدیم کرده است. این ۱۴ شهید یکی از یکی بهتر بودند. نمی‌شود بگوییم سیدجواد بهتر از بقیه بود، ولی، چون جزو سادات بود مردم برای جدش او را شفیع قرار می‌دهند و حاجت می‌گیرند. سیدجواد طوری بود که از اول انقلاب در مساجد و پایگاه بسیج و نماز جماعت و نماز جمعه حضور فعالی داشت. مردم فعالیت‌هایش را می‌دیدند و به او علاقه‌مند شده بودند. جواد به بزرگ‌ترهایش خیلی احترام می‌گذاشت. مهربان و اهل صله رحم بود. زمان شهادتش با آنکه سن و سالی نداشت حدود ۴۰ ماه سابقه حضور در جبهه داشت. سید اواخر عمرش می‌خواست با یک دختر یتیم به‌خاطر یتیمی‌اش ازدواج کند که قسمت نشد و به شهادت رسید.

اما به هرحال اتفاق‌هایی افتاده که مزار شهید موسوی این همه زائر دارد.
خب بله. مردم شهید را صاحب کرامت می‌دانند و به ایشان نذر می‌کنند. من یک نمونه‌اش را برایتان تعریف می‌کنم؛ چند وقت پیش سر مزار برادرم رفته بودم که دیدم آقای ناآشنایی بالای مزار نشسته و گریه می‌کند. یک آقا اهل رشت و ساکن تهران بود. آنطور که خودش می‌گفت: همسر و مادرشان به سیدجواد علاقه داشتند و به زیارتش می‌رفتند. ایشان تعریف می‌کرد که یک بار از تهران برای تفریح به شمال آمده بودیم که مادرم گفت: به زیارت مزار سید هم برویم. در جواب مادرم گفتم: «ما این همه راه نیامده‌ایم که گریه و زاری کنیم. آمده‌ایم تفریح و خوشگذرانی.» همان شب خواب دیدم سیدجواد مرا به اسم صدا می‌زند. تعجب کردم که اسمم را از کجا می‌داند. خلاصه سید به من گفت: «چرا پشت سرم حرف می‌زنی؟ من چه بدی به تو کردم.» آن آقا تعریف می‌کرد بعد از اینکه از خواب بیدار شدم از حرف‌های روز قبلم پشیمان شدم و به زیارت مزار سید آمدم. من آن آقا را در حالی مشغول زیارت برادرم دیدم که داشت گریه می‌کرد. وقتی فهمید برادر شهید هستم جریان خواب را تعریف کرد و از من پرسید: «چی کار کنم شهید از من راضی شود؟» گفتم: «همین که به مزارش آمدی شهید از تو راضی است.»

سید چند بار به جبهه اعزام شده بود؟
اولین بار که می‌خواست جبهه برود سال ۶۲ بود. آن موقع خیلی سخت می‌گرفتند. چون سن و سالش کم بود برای جبهه قبولش نکردند. یکی از بستگان ما کارمند هلال احمر بود گفت: «سیدجواد ناراحت نشو. برو دوره امدادگری. از طریق هلال احمر به جبهه اعزام شو.» بار اول از طریق هلال احمر به جبهه رفت و چهار ماه ماند. از همان جا جذب لشکر ۲۵ کربلا شد. به عنوان نیروی رزمنده در لشکر ۲۵ کربلا ماند تا لحظه‌ای که شهید شد. حداقل سه سال جبهه ماند. هر دو ماه مرخصی می‌آمد. ما پنج تا برادر همه جبهه بودیم فقط برادر بزرگم که سن و سالش بیشتر بود جبهه نرفت. بعد از شهادت سیدجواد هم سنگر جبهه را خالی نکردیم.

با آن سن و سال کم چه انگیزه‌ای سیدجواد را به جبهه کشاند؟
محیط محل ما قبل و بعد از انقلاب مذهبی بود. مسجد ولی‌عصر (عج) شنبه‌بازار از اول انقلاب تا حالا یک شب نشده که درش بسته باشد. در بدترین شرایط که برف و باران باریده هم در مسجد باز است و مردم در آن برای نماز حضور می‌یابند. در محله ما آنقدر شور و حال انقلاب در بین بزرگ‌تر‌ها بود که باعث شد جوان‌تر‌ها در خط انقلاب و اسلام بمانند. اولین پایگاه فعال منطقه ما پایگاه محله شنبه‌بازار بود. از این پایگاه جوانان زیادی به جبهه رفتند. هر کاروان که عازم جبهه بود ما نیرو می‌فرستادیم. سیدجواد از ۱۲ سالگی عضو بسیج بود.

مادرتان مخالفت نمی‌کرد شما پنج پسر همزمان در جبهه بودید؟
پدر و مادرم خودشان مشوق جبهه رفتنمان بودند. ما زمین کشاورزی داشتیم که پدرم کار چند نفر را انجام می‌داد. سیدجواد زمانی که بیکار بود به بابا کمک می‌کرد. در محله ما اکثر جوان‌ها رزمنده بودند. با آنکه روستای کوچکی داریم، ولی سه آزاده و چند جانباز داریم. اکثر مرد‌های محله حداقل یک بار جبهه رفته‌اند.

آخرین بار چه تاریخی سیدجواد به جبهه اعزام شد و چه زمانی به شهادت رسید؟
برادرم از سال ۱۳۶۲ مرتب به جبهه می‌رفت و در عملیات بدر و والفجر ۸ و چند عملیات دیگر شرکت کرد. دفعه آخر که سید جواد به مرخصی آمده بود من جبهه بودم. او را ندیدم. وقتی از جبهه برگشتم گفتند جواد به جبهه رفته است. من آن زمان منطقه غرب بودم و برادرم به جنوب رفته بود. کمی بعد هم که عملیات والفجر ۸ شروع شد و سید در ۲۴ بهمن‌ماه ۱۳۶۴ به شهادت رسید.

نحوه شهادتشان چطور بود؟
جواد به عنوان خط‌شکن و نیروی غواص از لشکر ۲۵ کربلا اعزام شده بود. قرار نبود در آن عملیات شرکت کند، اما با اصرار به عنوان فرمانده دسته غواص به اروند زده بود. آن طرف اروند ترکش خمپاره از ناحیه پهلو و صورت و دست به سید خورده و مثل مادرش حضرت زهرا (س) به شهادت رسیده بود. تاریخ شهادتش ۲۴ بهمن سال ۱۳۶۴ است. اخوی همیشه در آرزوی شهادت بود.

فرازی از وصیتنامه شهید
سید در بخشی از وصیتنامه‌اش آورده است: اسلام با شهادت امام حسین زنده شد و با شهید شدن این جوانان قوی‌تر می‌شود. من فقط برای رضای خدا به ندای هل من ناصر ینصرنی حسین زمان لبیک گفته و به میدان جنگ شتافته‌ام. خواهشم این است برایم گریه نکنید. شهید گریه نمی‌خواهد بلکه رهرو می‌خواهد. وقتی می‌خواهید مرا تشییع کنید چشمانم را باز بگذارید که عده‌ای از خدا بی‌خبر نگویند که کور بوده است. دستانم را از تابوت بیرون بگذارید که کوردلان نگویند چیزی از این دنیا با خودش می‌برد. ما از خداییم و آخر هم به خدا ختم می‌شویم.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
maryamamanollahi.511 آی دی اینستای من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
1
16
سلام ...اتفاق بسیار عجیب و تکانده ای در مورد این شهید برای من افتاده من میخوام حتما با خانواده سید جواد در ارتباط باشم ..لطفا منو راهنمائی کنید چطوریی میتونم از خانواده این شهید خبری یا ردی پیدا کنم....من معجزه عجیبی دیدم در مورد این شهید ک اصلا نمیشناختمشون...لطفا کمکم کنید
مدیر پایگاه باسلام. می‌توانید با سرویس پایداری روزنامه جوان تماس بگیرید:
88498481
پاسخ ها
بهار
| Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
چه معجزه ای به من هم بگید
حنانه سادات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
0
6
سلام من خیلی اتفاقی با این شهید بزرگوار آشنا شدم و خیلی دوست دارم مثل بقیه ازشون حاجت بگیرم ولی متاسفانه من کاشان زندگی میکنم و فعلا برایم مقدور نیست به مزار شهید بروم.اگر راهنمایی کنید من چه نذری به دل بگیرم؟
پاسخ ها
Z327
| Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
سلام. شما می تونین توی شهر خودتون به نیت از شهید نذر کنین و نذرتون هر چیزی می تونه باشه، دعا، غذا برای نیازمندان، دادن هزینه درمان نیازمندان و... ان شاء الله که صلاح خدا با حاجت شما و همینطور بقیه یکی باشه. حق نگهدارتون.
الهه شریفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
0
9
از این شهید عزیز میخوام بابا ی منم شفا بده
Z327
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
0
3
سلام
babak
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
0
14
خیلی جالبه که بدونین من تموم زندگیمو تو تهران فروختم و رفتم تو روستای شنبه بازار نزدیک مزار این شهید ساکن شدم .
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
1
2
سلام به همه علامندان شهید سیدجواد که در سراسرایران هستند به این شهید والامقام ارادت دارند جای شما هم خیلی خالی بودچند روز گذشته حاج اقا مهدی رسولی هم به همراه ۳ نفر در یک محیط عارفانه کنار مزار این شهید روی زمین نشستن و نوحه سرای کردند . این شهید درسال زائرانی زیادی دارد. الخصوص روز جمعه و مناسبتهای مذهبی زادگاه و مزاراین شهیددر روستای شنبه بازار ۴ کیلومتر بالاتر از شهر فومن است ۱۸ سال بعداز شهادت این شهید کل فضای این روستای به برکت مزار ۱۴ شهیدکه دراین محل دفن است رنگ بوی دیگری پیدا کرده . باحضورهزارنفر در در طول ماه به مزار این شهید برای زیارت می ایند .با همین حضور مردم باعث شده تا رونق کسب کار این محل برای اهالی این روستا زیاد شود..... می توانید با عضویت در کانال تلکرامی سیدجواد و جسجو به نام این شهید برنامه انجام شده را ببینید.. سوال از مدیر کانال و ایشان در خدمت شما خواهند بود.
@kanonseydjavad
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
1
3
سلام بر شهدا...
من تازه با سید اشنا شدم یعنی الان دو روزه
خیلی هم دوست دارم تا اخر باهاشون مثل یک رفیق،دوست باشم من یک حاجتی دارم کمکم کن براورده بشه و منو تا روزی که زنده ام به راهت ادامه بدم و زندگی ابروی خوبی داشته باشم خیلی ها هستن منو زشت کنن ولی من توکلم به خدا و امام زمان و شهدا هست.
برایم دعا کنید.
خواهر کوچتان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
0
0
یک التماس دعا و معجزه ی شفا برای دو قلوهای یک ساله ی برادزم که بیماری لا علاج ام پی اس گرفتن میخواهم
سادات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
0
0
سلام.من تازه امروز با شهید آشنا شدم.قراره از یکشنبه تاروز عاشورا براشون چله بگیرم.ولی بسکه متوسل شدم اینور اونور ولی جوابی نگرفتم ب شهید امشب گفتم بشرطی چله رو میگیرم ک تا 21تیربااون چیزی ک میخام خوشحالم کنی.امیدوارم بخاطر شرطم منو ببخشه.ولی واقعا مضطرشدم.التماس دعا
سادات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
0
3
سلام.یادتونه چند روز پیش گفتم درصورتی تو چله شهید شرکت میکنم ک تا روز شهادت حاجتمو بده.و امروز حاجتمو دادن..برام خیییلی عجیب بود..الحمدلله.امیدوارم بتونم راهِ این شهیدبزرگوار رو ادامه بدم
خدابنده لو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
0
1
سلام ودرودبه تمامی شهیدان به خصوص سالارشهیدان اباعبدالله امام حسین علیه السلام شهیدان لیاقت داشتندبرای شهیدشدن شهیدان زنده اند درنزدخداروزی می خورندان شاالله ماراهم شفاعت کنندماراهم حاجت رواکنند
بهار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
1
3
منم حاجت دارم خیلی مادرم مریضه دردمیکشه خودمم حاجتای مهم زیاددارم تاحالامتوسل به شهداشدم خیلی چیزاروبهم دادن ولی ی حاجتی دارم خیلی واسم مهم بودکاش بهم میدادن خداروشاکرم که بااین شهیداشناشدم
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
1
6
آقا سید جواد!
تو رو به خون سید الشهدا قسم حاجت منو بده!
ای محبوب خدا!
دست هات رو بالا بیار، در حق من آقایی کن!
خیلی خیلی خیلی مضطرم آقا سید جواد...
تو رو به جدت فاطمه زهرا...
تو رو به پریشونی زینب کبری...
اللهم عجل لولیک الفرج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
0
1
اللهم عجل لولیک الفرج★التماس دعا ای رهروهه سالارشهیدان
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
0
0
ممنون بابت این مطلب
منم خیلی شهید بزرگوار رو دوست دارم . بعد از ازدواج وقتی ایشون رو به همسرم معرفی کردم، خیلی علاقه مند شدن
هربار که رشت میرم سعی میکنم حتما فومن برم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
0
0
چطورباخانوادش تماس بگیریم
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
0
0
سلام بر شهیدان و التماس دعا از شهید سید جواو حاجات منو بده گره اوفتاده بیماری،مشکلات جوونا رو حل کت ،روحت شاد
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
0
1
سلام بر شهیدان راه خدا شهید سید جواد موسوی بیماران جوون ها رو دعا کن حاجاتم بده شهید عزیز بیاریخودم نماز جوونا،شفل دو جوان الهی به امید تو بادست پاک شهید و نظرش جاجت روام کن
ایرج لطیف نیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
0
1
سلام به روح پاک همه شهیدان وطن بنده مشکل مسکن و خانوادگی و بیماری دارم از شهید بزرگوار خواهش میکنم حاجت بنده را پذیرا باشند در اولین فرصت به پابوسی آن بزرگوار میرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
0
1
سلام به شهیدعزیزمون سیدجواد موسوی انشالله همه عزیزان مشگلشون حل بشد
محمد مهابادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
0
1
سلام این شهید خیلی حاجت میده من شب نیت کردم که اگر حاجتمو بده حتما سر مزارش برای زیارت میرم فردای روز بعد حاجتمو گرفتم شهدا را فراموش نکنیم و پیرو راهشون باشیم
اناری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
0
0
با درود برشهیدان.شهیدعزیز سید بزرگوار تو را به پهلوی شکسته مادرت زهراقسم می دهم برای من وخانواده من هم دعاکن تامشکلاتمان برطرف شود من هم نذرم را ادا می کنم.شادی روح شهید صلوات.
علیرضا خوشرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
0
0
با سلام خدمت همه عزیزان و علاقمندان به آقا سیدجواد موسوی
لطفا" عزیزان اگر اطلاعاتی در خصوص شهید و حاجتمدان مزار ایشان دارند به من اطلاع بدهند من در حال جمع آوری اطلاعات شهید بزرگوار هستم 091242.....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار