کد خبر: 952460
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸
رئیس فراکسیون کارگری مجلس سهم دستمزد در قیمت تمام‌شده کالا را کمتر از ۵ درصد دانست و ابراز امیدواری کرد که در تمامی صنوف فعال در کشور هشت ساعت کار در روز برای نیروی کار اجرا شود.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: علیرضا محجوب روز گذشته در نشست خبری که به مناسبت هفته کارگر سال ۹۸ برگزار شد، با بیان اینکه روز کارگر یک روز جهانی است، اظهارداشت: این روز برای درخواست و مطالبات کارگری در امریکا شروع شد، اما هنوز این روز را جشن نمی‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه در برخی کشور‌ها هنوز معضل ساعت کار وجود دارد، گفت: در کشور ما هنوز صنوفی هستند که ساعات کار برای کارگر در آنجا رعایت نمی‌شود ما امیدواریم که هشت ساعت کار که به عنوان یک حق در نظر گرفته شده است، اجرا شود.
وی در پاسخ به این پرسش روز‌نامه جوان که چرا نسبت به اجرای سیاست‌های پولی و مالی نامناسب که به کاهش ارزش پولی و تحلیل رفتن قدرت خرید جامعه کارگری منتج می‌شود، واکنشی صورت نمی‌گیرد و در واقع از قدرت خرید کارگران مراقبت نمی‌شود، اظهار داشت: عملکرد بازار پول به عنوان یکی از بازار‌های چهار‌گانه سرمایه‌داری در چهار سال گذشته بدترین ظلم را به حقوق‌بگیران و به ویژه کارگران داشته‌است، بازیگر اصلی بازار پول دولت است به واسطه اینکه پیوسته استقراض انجام گرفته‌است و دولت به نوعی رقیب بخش خصوصی و مطالبه‌گران منابع بانکی است و متأسفانه منابع حبس‌شده تورم تحت عنوان ذخیره قانونی نیز برای حل مشکلات رهاسازی شد از این رو در عمل دیدیم پیش از آنکه ترامپ ما را تحریم کند، مشکلات در اقتصاد در حوزه نوسان بازار‌ها رخ نمایی کرد.
وی افزود: اوایل انقلاب که در شورای عالی کار بودیم در سال ۵۸ تا سال ۶۳ نقش دستمزد در قیمت تمام‌شده کالا در حدود ۳۰ درصد بود که کارفرمایان پیوسته نسبت به این موضوع بحث داشتند، اما در سال ۹۳ عامل فوق در قیمت تمام‌شده در حدود ۵ درصد ارزیابی شد که روند نزولی را نشان می‌دهد از همین رو امروز معیشت کارگران به مسئله تبدیل شده‌است.
رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:حتی اگر صد‌درصد دستمزد نیروی کار افزوده شود، نقش تورمی این رویداد تنها ۵ درصد خواهد بود، از این‌رو در صورت افزایش دستمزد اتفاق خاص و بزرگی در قیمت تمام‌شده کالا و تورم رخ نخواهد داد، به ویژه آنکه نیروی کار به عنوان یکی از عوامل تولید باید از منظر حقوق و معیشت و قدرت خرید تأمین باشد.

دولت به فکر پرداخت بدهی‌هایش به تأمین اجتماعی باشد
علیرضا محجوب در واکنش به این پرسش که مالکیت شستا به کدام بخش تعلق دارد و آیا بخش دولت که یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران به این سازمان است می‌تواند در رابطه با عرضه دارایی‌ها تعیین‌تکلیف کند، اظهار داشت: شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی یا همان شستا متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است و این مجموعه از محل حق بیمه‌های پرداختی کارگران و کارفرمایان و دولت تشکیل شده‌است، اما دولت سال‌های سال است که حق بیمه خود را در قبال کارگران پرداخت نکرده‌است، از این‌رو امروز دهها‌هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهی دارد، از این‌رو بهتر است دولت به جای تعیین‌تکلیف برای شستا به فکر راهکار مناسب جهت پرداخت بدهی‌های خود به سازمان تأمین اجتماعی باشد زیرا در اثر عدم‌پرداخت بدهی‌ها هم اکنون سازمان مذکور با مشکلات مالی روبه‌رو شده‌است.
ابراهیم صادقی‌فر، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست خبری هفته کارگر با تأکید بر ضرورت توجه به تولید داخلی اظهار کرد: گام دوم سر فصل کار در وزارتخانه ما قرار گرفت. در حوزه‌هایی مثل شفافیت به آن به طور ویژه‌تری پرداخته شد. این بیانیه اصرار دارد سامانه‌های مبتنی بر شفافیت وسیع‌تر و عمیق‌تر باشد، وزارت کار هم بر این موضوع تأکید دارد. در بحث جوان‌گرایی، به شدت وزارتخانه دنبال این موضوع است. در مورد نخبه‌گرایی هم تلاش‌های فراوانی می‌شود. فسادستیزی هم موضوع دیگری است که در بیانیه گام دوم بیان شده و وزارتخانه درگیر آن است.
صادقی‌فر گفت: امیدواریم امسال بیشتر از سال گذشته بتوانیم به مواردی بپردازیم که برای کارگر مفید باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار