کد خبر: 945354
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳
سازمان هواپيمايي كشوري با تأخير يك هفته‌اي پس از اظهارنظر قاطع وزير راه و شهرسازي درباره ممنوعيت پروازهاي چارتري و تأكيد بر انجام اين قبيل پروازها در قالب تور، توپ نابساماني‌هاي حمل‌ونقل هوايي كشور را به زمين سايت‌هاي آنلاين فروش انداخت. سايت‌هايي كه با چارتركننده در ارتباط هستند و اساساً هيچ ارتباطي به قيمت‌هاي درج شده براي اين نوع پروازها ندارند.

جوان آ‌نلاین: درحالي حمل‌ونقل هوايي به واسطه فعاليت چارتركنندگان و نبود نظارت سازمان هواپيمايي همچنان نابسامان است كه رئيس هيئت مديره انجمن دفاتر مسافرتي مي‌گويد: ايرلاين‌ها فقط با چند چارتركننده خاص همكاري دارند كه اين مسئله بايد توسط دستگاه نظارتي پيگيري شود.
حرمت‌الله رفيعي در گفت‌وگو با تسنيم در پاسخ به اين پرسش كه برخي كارشناسان حمل‌ونقل بر اين باورند وجود روابط غيرمعمول باعث شده تا پروازهاي چارتري به چالش حمل‌ونقل هوايي تبديل شود، اظهار كرد: بنده نمي‌توانم اين موضوع را تأييد يا تكذيب كنم، چون معتقدم بيان اين مسئله نمي‌تواند كاري را اصلاح كند.
وي با بيان اينكه بايد به دنبال راهكار براي حل اين معضل باشيم با طرح اين پرسش كه «چرا شركت‌هاي هواپيمايي فقط با چند چارتركننده همكاري مي‌كنند»، ادامه داد: قطعاً سيستم قضايي و نظارتي بايد به اين داستان وارد شوند كه البته اين كار نيز انجام شده است.
وي با تأكيد بر اينكه چارتر در دنيا تعريف و قانون دارد، افزود: سازمان هواپيمايي بايد مشخص كند كه مثلاً بليت پرواز پنج هواپيماي يك ايرلاين چگونه عرضه شود؛ به‌عنوان نمونه پرواز چهار هواپيما برنامه‌اي و با قيمت مشخص باشد كه مردم بتوانند بليت آن را از روي سيستم خريداري كنند و پرواز يك فروند هواپيماي ديگر چارتري باشد، اما نه به شيوه‌اي كه الان در كشور رايج است. رئيس هيئت مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي توضيح داد: پروازهاي چارتري نبايد سالانه باشد؛ متأسفانه در كشورمان اين پروازها چارتري است، در‌حالي‌كه در دنيا اين نوع پرواز حداكثر يك سيزن (فصل) است و ايرلاين‌ها بايد براي آن برنامه بدهند.
رفيعي با بيان اينكه پروازهاي چارتري نبايد حذف شود؛ چراكه صنعت گردشگري كشور بايد بر مبناي چنين پروازهايي باشد، اظهار كرد: پروازهاي چارتري بايد مشخص باشد كه براي چه زماني هستند؛ مثلاً براي 15 روز عيد. شركت‌هاي هواپيمايي نيز نبايد تمام سهميه خود را از رده سيستمي خارج كنند و آن را به چند چارتركننده خاص بدهند.
وي با تأكيد بر اينكه ايرلاين بايد اول به نياز مردم پاسخ بدهد و اگر پروازي اضافه آمد آن را به چارتركننده واگذار كند، يادآور شد: متأسفانه ايرلاين‌ها برعكس عمل كرده و بليت پروازهاي خود را در ايام پيك و غيرپيك به چارتركننده مي‌دهند، چارتركننده نيز در ايام غيرپيك بليت را با قيمت پايين به فروش مي‌رسانند، اما در زمان پيك سفرها مانند ايام تعطيلي 22 بهمن امسال با قيمت بالا بليت‌ها را مي‌فروشند و مي‌گويند اينگونه زيان خود را در ايام غيرپيك به خوبي جبران مي‌كنيم.
رفيعي بيان كرد: در اين صورت مردم زيان مي‌كنند و ايرلاين و چارتركننده به سود خوبي دست مي‌يابند. بليتي كه مثلاً 700 هزار تومان بوده را چارتركننده 2 تا 3 ميليون تومان مي‌فروشد و اين فشار مضاعفي را به مردم وارد مي‌كند. رئيس هيئت مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي با اشاره به اينكه خوشبختانه سيستم نظارتي پاي كار آمده تا بتواند فضا را كنترل كند، گفت: مهم‌ترين نياز كنوني بازار پروازهاي داخلي مسافري كشور ايجاد يك فضاي رقابتي است. در حال حاضر چارتركنندگان اندكي بر اساس روابطي كه با ايرلاين دارند، بازار را انحصاري كرده‌اند. متأسفانه ميدان براي دفاتر باز نشده كه اين مسئله به زيان صنعت حمل‌ونقل تمام شده است. وي با بيان اينكه چارتركننده پول‌هاي كلان 10، 20 ميلياردي به ايرلاين‌ها مي‌دهند، افزود: به‌عنوان مثال چارتركننده به شركت هواپيمايي مي‌گويد «من مسير تركيه را رفته‌ام و بايد فلان مسيرت را به من بدهي. ايرلاين نيز بر همين اساس پروازهاي خود را به كس ديگري كه با او همكاري نكرده واگذار نمي‌كند؛ چون از اين ترس دارد كه كار را انجام مي‌دهد يا خير. از اين رو ايرلاين هميشه سعي مي‌كند با چارتركننده هميشگي ادامه دهد چه اين روابط سالم بوده يا ناسالم.» رفيعي تصريح كرد: در اين بين سازمان هواپيمايي كشوري بايد به وظيفه قانوني خود يعني نظارت عمل كرده تا ايرلاين‌ها نتوانند همه پروازهاي خود را چارتري كنند.
براساس اين گزارش، سازمان هواپيمايي كشوري با تأخير يك هفته‌اي پس از اظهارنظر قاطع وزير راه و شهرسازي درباره ممنوعيت پروازهاي چارتري و تأكيد بر انجام اين قبيل پروازها در قالب تور، توپ نابساماني‌هاي حمل‌ونقل هوايي كشور را به زمين سايت‌هاي آنلاين فروش انداخت. سايت‌هايي كه با چارتركننده در ارتباط هستند و اساساً هيچ ارتباطي به قيمت‌هاي درج شده براي اين نوع پروازها ندارند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار