کد خبر: 945089
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۲
نگاهی به فیلم «یلدا» ساخته مسعود بخشی
فیلم سینمایی «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی دوشنبه شب در پردیس سینمایی ملت اکران شد تا با نمایش یک فیلم ضعیف، صداقت هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر در انتخاب بهترین فیلم اولی‌ها برای حضور در فجر زیر سؤال برود.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: مسعود بخشی با ساخت فیلم سینمایی «یک خانواده محترم» که به عنوان یک فیلم ضدایرانی شناخته می‌شود، به سینمای ایران معرفی شد و امسال هیئت انتخاب جشنواره بدون درنظر نگرفتن سابقه وی در ساخت یک فیلم، صرفاً با این بهانه که مسعود بخشی «یک خانواده محترم» را بدون مجوز ساخته، پس در سابقه وی به حساب نمی‌آید، فیلم سینمایی «یلدا» را به عنوان کار اول مسعود بخشی در جشنواره پذیرفت. زمانی که رسانه‌ها به حضور مسعود بخشی در جشنواره فیلم فجر اعتراض کردند، ابراهیم داروغه‌زاده این اتفاق را ناشی از ضعف آیین‌نامه جشنواره دانست و خواستار اصلاح آن در آینده شد ولی همین ضعف آیین‌نامه در کنار محبتی که هیئت داوران به مسعود بخشی داشتند، باعث شد تا کارگردان فیلم ضدایرانی «یک خانواده محترم» بدون اینکه بابت ساخت آن فیلم عذرخواهی کرده باشد، با «یلدا» به جشنواره فجر بیاید.
«یلدا» فیلمی که با حضور سرمایه‌گذار خارجی در حد یک تله‌فیلم مناسبتی برای شب یلدا تلویزیون ساخته شده، می‌توانست به جای حضور در مهم‌ترین جشنواره فیلم کشور در جشنواره فیلم‌های تلویزیونی حضور داشته باشد. برنامه «ماه عسل» به خاطر تاثیرات اجتماعی‌اش، نه تنها در بعد برنامه‌سازی از سوی دیگر شبکه‌های تلویزیونی کپی شد بلکه تلویزیون سریالی را بر مبنای فرم این برنامه ساخت. سریال «دیوار شیشه‌ای» دقیقاً ساختار برنامه ماه‌عسل و پرداختن به سوژه‌های آن را در قالب یک سریال داستانی بازسازی کرد. این سریال با استقبال خوبی هم از سوی بینندگان تلویزیون مواجه شد. فیلم سینمایی «یلدا» دقیقاً نسخه سینمایی شده سریال «دیوار شیشه‌ای» است، آن هم در سطحی نازل‌تر!
این فیلم به ظاهر سینمایی با داستانی که می‌شد حداکثر از آن یک فیلم کوتاه ۲۰ دقیقه‌ای درآورد و به صورت آبرومندانه‌ای در یک شب یلدا از تلویزیون پخش کرد، به کمک لابی‌های سینمایی سر از جشنواره فیلم فجر درآورده است. این فیلم که با سرمایه‌گذاری خارجی تولید شده نگاهی به مسئله قصاص و عفو دارد. سینمای ایران سال‌هاست از فیلم‌هایی که با حمایت سفارتخانه ساخته می‌شود، ضربه می‌خورد و سینمای سفارتی، به یکی از پاشنه آشیل‌های سینما تبدیل شده که از دل آن فیلم‌های سیاه‌نمای زیادی سربرآورده است. «یلدا» روی خط باریکی حرکت می‌کند و همین موضوع باعث شده یکی از خبرگزاری‌ها از آن با عنوان فیلمی «با اهدافی مرموز» نام ببرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار