کد خبر: 942825
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
مجری سامانه نوین آبیاری وزارت جهاد‌کشاورزی:
سرمایه‌گذاری عظیم دولت برای انجام پروژه‌های آبی و خاکی در اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام با ایجاد نظام بهره‌وری مناسب، به افزایش ۹/ ۵ میلیون تن محصول منجر خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه جهاد نصر، عباس زارع، مشاور وزیر و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد‌ کشاورزی گفت: به عنوان کارشناس سیستم آبیاری نوین معتقدم دست‌اندرکاران و مدیران استانی برای باز گشت سرمایه‌گذاری ملی در اراضی ۵۵۰ هزارهکتاری خوزستان و ایلام باید به اصول بهینه‌سازی مصرف آب، شرایط به زراعی، به نژادی، توسعه مکانیزاسیون کاشت و برداشت، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و حتی مهندسی ارزش، بیشتر توجه کنند.

وی افزود: همچنین تکمیل نهایی این طرح باید مورد توجه مسئولان کشور باشد و با تخصیص اعتبار لازم تلاش کنند میان فاز‌های یک و دو پیوند برقرار شود، زیرا هرگونه تأخیر، ساختار‌های ایجاد شده را با خطر خروج از استان مواجه می‌کند. وی با اشاره به تأخیر اولیه و چهار ساله از زمان صدور فرمان مقام معظم رهبری تا آغاز اجرای عملیاتی طرح ۵۵۰‌هزار هکتاری ادامه داد: کافی است به یاد آوریم این تأخیر برای ایجاد زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های فنی و مهندسی بوده است. وی گفت: اکنون سال‌هاست این ظرفیت‌ها در منطقه مستقر است که باید از آن به خوبی بهره‌برداری کرد.
زارع افزود: انحلال هر شرکت یا مؤسسه پیمانکاری مستقر در منطقه و شکل‌گیری مجدد آن‌ها هزینه را به شدت افزایش خواهد داد.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد‌کشاورزی اظهار داشت: اگر مسئولان فکر کنند بعد از دو سال می‌توانند کار فاز دو را از مرحله صفر ادامه دهند، اشتباه است، زیرا با تأخیر دوساله نمی‌توان با دو برابر شدن اعتبار امسال هم کار را آغاز کرد. زارع تصریح کرد: پیوند میان ظرفیت‌ها و تجمیع پیمانکاران برای تشکیل زنجیره هم کاری پرهزینه است.
وی با اختصاصی خواندن تحقیقات آب و خاک برای اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در خوزستان و جنوب ایلام گفت: خاک این منطقه دارای معیار شوری خاک (E. c.) بالاست و علت انجام عملیات زهکشی به ویژگی خاک این منطقه مربوط است که ممکن است در هیچ جای دیگر کشور لازم نباشد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان شرایط موجود اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری را ارتقا داد، گفت: یقیناً، همچنان که در طول دوره‌های اجرای طرح نیز در بخش‌هایی از این طرح آبیاری نوین جایگزین آبیاری سنتی شد. کانال‌ها به لوله و کانال تبدیل و مهندسی ارزش ایجاد شده است و از این پس نیز اگر توسعه گلخانه‌ها نیز مدنظر بهره‌برداران باشد، در مصرف آب موجود صرفه‌جویی و به درآمد کشاورزان هم افزوده می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار