کد خبر: 942544
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۲
بهبود معیشت مردم، حمایت از تولید ملی و ساماندهی فضای مجازی
پنجمین جلسه مشترک هیئت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. در این نشست با تأکید بر تلاش گسترده دستگاه‌های مسئول در امر مبارزه با مفاسد اقتصادی، هم‌افزایی قوا در بهبود وضعیت کلان اقتصادی، حمایت از تولید ملی، مقابله جامع و قطعی با هرگونه نفوذ دشمن و مقابله با ابتذال اخلاقی و جنگ روانی دشمن در فضای مجازی و همچنین بومی‌سازی و تقویت شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان مهم‌ترین مطالبات هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از مسئولان عنوان شد.
در ابتدای این نشست رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مردم در فشار معیشت هستند و نمی‌توانیم آن را فراموش کنیم، گفت: باید تمام همت ما این باشد که این مشکلات را حل کنیم.
آیت‌الله احمد جنتی گفت: باید با وحدت و انسجام مردم و مسئولان، همه در صحنه باشیم و از مواضع انقلاب و امام دفاع و دستاورد‌های انقلاب را به رخ بکشیم. وی با بیان اینکه مردم در فشار معیشت هستند و نمی‌توانیم آن را فراموش کنیم، تصریح کرد: باید تمام همت ما این باشد که این مشکلات را حل کنیم و اگر نمی‌توان آن را به شکل نهایی حل کرد، به شکل نسبی رفع شود. وی با بیان اینکه معنی مشکلات معیشتی این نیست که دستاورد‌های انقلاب را فراموش کنیم و از انقلاب ناامید شویم؛ عده‌ای می‌خواهند بذر ناامیدی بکارند تا حضور مردم در صحنه از بین برود. رئیس مجلس خبرگان خبرگان رهبری امریکا را در حال افول دانست و گفت: کسی به خیال نجات، به امریکا دل نبندد؛ امریکا به گرسنگان کدام کشور کمک کرد تا به ما کمک کند. آن‌ها در سوریه و عراق شکست خوردند و ذلتی از این بالاتر نیست که این مردک با هواپیمای چراغ خاموش به عراق بیاید و مقامات عراق به استقبالش نیایند؛ این یعنی آن‌ها ذلیل و ما عزیز شدیم.
وی گفت: بدون شک اروپا نیز اگر از آمریکا بدتر نباشد، بهتر نیست. زیرا آن‌ها در قضیه برجام تنها وقت را تلف می‌کنند. برخی همان کشور‌ها از منافقین هم حمایت می‌کنند. دل بستن به اروپا نیز کار بیهوده‌ای است. متاسفانه در قضیه برجام مسئولان کشور به توصیه‌های رهبر انقلاب توجه نکردند و نتیجه‌ای هم حاصل نشد.
رئیس مجلس خبرگان در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله فضای مجازی اشاره کرد و افزود: فضای مجازی می‌تواند فرصتی برای نیرو‌های انقلابی باشد. قطعاً از این کارکرد هم می‌توان برای عظمت اسلام و انقلاب استفاده کرد. فضای مجازی مثل به یک تیغ دولبه است که باید از آن با احتیاط استفاده کرد. اوایل انقلاب هم برخی با رادیو- تلویزیون مخالفت می‌کردند. آیت الله جنتی گفت: متخصصان فضای مجازی اعتقاد دارند که می‌توان از این فضا برای انقلاب و اسلام بهره برد. پس ما نیز باید با نگاهی انقلابی وارد این عرصه شویم.
آیت‌الله جنتی، لزوم مدیریت جهادی را مورد تأکید قرار داد و گفت: با پشت میز نشستن و یک امضا کردن و رفتن، که امروز رایج شده است، نه مشکل معیشت مردم را حل می‌کند نه سیاست‌شان را.

فضای مجازی هم مانند خودرو ترمز می‌خواهد
آیت‌الله سید احمد خاتمی در حاشیه نشست مشترک هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان در جمع خبرنگاران با تبیین موضوعات مطرح در این نشست گفت: مسائل مربوط به مردم موضوعات اصلی در نشست بود و نباید اجازه داد کسانی ایجاد نارضایتی کنند. وی گفت: دشمنی دشمنان طبیعی است، اما از خودی‌ها انتظار می‌رود رضایت مردم را که به تعبیر امام علی (ع) سرمایه هستند، در شعاع رضایت خداوند تأمین کنند که البته تأمین شدنی است. خاتمی افزود: موضوع مهم نشست، بررسی فضای مجازی بود که بر همین اساس از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس سازمان پدافند غیرعامل دعوت شده بود که با حضور در نشست، مسائل مربوط به این حوزه در فضایی صریح و شفاف گفته شود.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: آنچه در این جلسه مطرح شد این بود که همگان بر جدی بودن آسیب‌های فضای مجازی اتفاق نظر داشتند و اینکه این تهدید‌ها منحصر به کشور ما نیست و کلیدداران فضای مجازی در پی ایجاد دولت در درون دولت‌ها در کل دنیا هستند.
خاتمی اضافه کرد: برخی آقایان گفتند کلید فضای مجازی در اختیار امریکاست و خطر آن نیز منحصر به دین و نظام جمهوری اسلامی نیست بلکه خطر آن، آسیب رساندن به استقلال کشور است. وی افزود: موضوع این نیست که از فضای مجازی استفاده نشود، این مثل آن است که وقتی رادیو تازه آمده بود برخی می‌گفتند از آن استفاده نکنیم، در حالی که این نشدنی است و از فضا و امکانات جدید باید استفاده کرد. سخن این است که طوری نباشد که قبل از اینکه ما از فضای مجازی استفاده کنیم آنان براندازی کنند و مسئولان ذی‌ربطی که می‌توانند مدیریت کنند باید از اقتدار مدیریتی‌شان برای مقابله با این روند استفاده کنند. عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان تأکید کرد: برخی مسئولان در این جلسه می‌گفتند فیلترینگ مانند ترمز خودرو است؛ آیا می‌شود بگوییم خودرو می‌خواهیم، اما ترمزش را نمی‌خواهیم؟ پس باید ترمز هم ایجاد کرد که جلوی مفاسد و آسیب‌های فرهنگی و سیاسی فضای مجازی گرفته شود.

بیانیه پایانی
هیئت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری در پایان پنجمین جلسه مشترک خود در دوره پنجم، با قدردانی از تدبیر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مبنی بر تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران محترم قوا و اختیارات ویژه‌ای که به این شورا جهت تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی و کاهش فشار‌های اقتصادی بر مردم، تفویض فرموده‌اند بر مطالبات زیر تأکید می‌نماید:
۱. هم‌افزایی قوا در بهبود وضعیت کلان اقتصادی و کاهش نرخ ارز و طلا علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه امریکا و هم پیمانانش، نشان از عزم جدی برای ساماندهی اوضاع اقتصادی کشور دارد. ضروری است رؤسای قوا به ویژه رئیس جمهور محترم با استفاده از نظرات و راه‌حل‌های اقتصاددانان دلسوز و فعالان بخش خصوصی در راستای تقویت ارزش پول ملی و کاهش فشار بر طبقات ضعیف و زحمتکش، تمام تلاش خود را مبذول دارند.
۲. حمایت از افزایش تولید ملی به خصوص در بخش صنعت، کشاورزی و تقویت اقتصاد دانش‌بنیان، همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بوده است. مقتضی است شورای عالی هماهنگی اقتصادی، ضمن بررسی موانع کسب و کار بر تأمین مواد اولیه کارخانجات و نسبت به الزام شبکه بانکی برای اعطای تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان اهتمام ویژه داشته باشد.
۳. بررسی راه‌های مقابله جامع و قطعی با هرگونه نفوذ دشمن در نهاد‌ها و ادارات به‌ویژه در مراکز تصمیم‌ساز و برخورد جدی با مفسدان و اخلالگران اقتصادی و نیز پایش مستمر بر نحوه قیمت‌گذاری و توزیع کالا‌ها مخصوصاً در ماه‌های پایانی سال، همچنین نظارت بر عملکرد گمرکات، تسهیل روند ترخیص کالا‌های اساسی و مبارزه بی‌امان با قاچاق از مطالبات جدی مردم بوده و عزم جدی مسئولان را می‌طلبد. همچنین اصلاح ساختار اداری و مقابله با فساد و تصفیه عناصر مفسد و ناکارآمد و شناسایی و تقویت عناصر کارآمد و فعال ضروری است.
۴. مسیر پیش‌روی راهبردی جمهوری اسلامی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در چهلمین سال فجر انقلاب اسلامی، با اقتدار، استمرار دارد و یاوه‌گویی وزیر خارجه امریکا و دوره‌گردی‌اش در منطقه، مکر دشمنان و تجمع آنان در لهستان، تأثیری در عزم و اراده ملت بزرگ ایران، در حرکت به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی، نخواهد داشت. بی‌شک فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی علی‌الخصوص نسبت به همسایگان، کشور را در برابر تحریم‌ها مقاوم‌تر نموده و جایگاه منطقه‌ای جمهوری اسلامی را ارتقا خواهد بخشید.
۵. در اهمیت فضای مجازی و نقش آن در تمدن‌سازی ـ. به تعبیر مقام معظم رهبری ـ. تردیدی وجود ندارد. بنابراین از وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی و همه دستگاه‌های ذی‌ربط انتظار می‌رود، به طور فعال در جهت ساماندهی این فضا و مقابله با ابتذال اخلاقی و جنگ روانی دشمن، چاره‌اندیشی نموده و برای بومی‌سازی آن و تقویت شبکه ملی اطلاعات و نیز رصد و مقابله با شبکه‌های معاند و غیراخلاقی، گامی اساسی بردارند.
همچنین پالایش و تهدیدزدایی و فرصت‌سازی در فضای مجازی به‌ویژه اعمال قانون در مرزبانی و حفاظت دیجیتالی از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را در نظر داشته باشند. در پایان تأکید می‌کنیم که میزان حمایت دولت از پیام‌رسان‌های داخلی باید به میزان حمایت از یک پروژه ملی باشد؛ از این رو، لازم است حمایت‌های ویژه و حداکثری از پیام‌رسان‌های داخلی صورت گیرد.
۶. صنایع فضایی کشور شامل پرتابگر و ماهواره در مرحله پیشرفت قرار گرفته و باعث خشم استکبار جهانی شده است. فعالیت صلح‌آمیز فضایی کشورمان باعث افزایش اقتدار و عزت ملی است. با تأکید بر ضرورت توسعه صنعت فضایی از دانشمندان ساخت ماهواره و پرتابگر آن تقدیر می‌نماییم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار