کد خبر: 939143
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۸
در انتشار فیلم جلسه غیرعلنی مجلس هم پای نماینده سراوان در میان است
اگر هیئت نظارت علاقه دارد نقش مناسبی ایفا کند باید به همه تخلفات یعنی توهین به کارمند دولت، سوءاستفاده از جایگاه نمایندگی، تحریک قومیتی و مذهبی، سرقت مقاله علمی از یک استاد آلمانی، ابهامات در مورد دلیل حضور در گمرک همراه با یک دلال خودرو و انتشار فیلم جلسه غیرعلنی مجلس هم بپردازد.
زینب شریعتی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: هر روز اخبار جدیدی در مورد حضور جنجالی نماینده سراوان در اداره مرکزی گمرک منتشر می‌شود. چند روز پس از آنکه سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان از مختومه شدن پرونده جنجالی نماینده سراوان در هیئت متبوعش خبر داده بود، یک عضو دیگر این هیئت، از شکایت نمایندگان از «درازهی» خبر می‌دهد. سخنگوی این هیئت هم می‌گوید: «سخنان من بد منعکس شده و من نگفتم پرونده او مختومه شده است» با این حساب فیصله نیافتن موضوع طبیعی است. چه آنکه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان هنوز برای بررسی این موضوع تشکیل جلسه نداده است و از سویی لو رفتن محتوای جلسه غیرعلنی مجلس که برای بررسی این موضوع تشکیل شده بود، خود موضوعی دیگر است؛ موضوعی که حالا روشن شده در آن هم پای همین نماینده سراوان یعنی محمدباسط درازهی در میان است و او عامل انتشار فیلم مخفیانه از جلسه غیرعلنی مجلس است. از سویی یکی از مسئولان گمرک هم مصاحبه کرده و اطلاعاتی در مورد ماجرای حضور درازهی در گمرک و وضعیت کنونی کارمند اداره گمرک داده است. اعتراضات در فضای مجازی هم همچنان ادامه دارد و کاربران خواستار توبیخ نماینده سراوان به دلایل مختلف از جمله توهین به کارمند دولت، سوءاستفاده از جایگاه نمایندگی، تحریک قومیتی و مذهبی، سرقت مقاله علمی از یک استاد آلمانی، ابهامات در مورد دلیل حضور در گمرک همراه با یک دلال خودرو و در جدیدترین نمونه انتشار فیلم جلسه غیرعلنی مجلس هستند.

درازهی بدون هماهنگی آمده بود

یک مقام مسئول در روابط عمومی گمرک توضیح داده که اتفاقی که در گمرک افتاده در ساختمان مرکزی واقع در خیابان شهید بهشتی بوده که آن فردی که فیلمبرداری کرده و آن کسی که برخورد شدید با نماینده مردم سراوان داشته ارباب رجوع گمرک بوده و اگر شما هم همین الان به گمرک تشریف ببرید یک تعدادی ارباب رجوع ایستاده‌اند تا ساعات کاری شروع شود.

او در مورد کارمند اداره گمرک هم گفته که من چهارشنبه در همان ساختمان بودم، آقای بهنیا در محل کارشان انجام وظیفه می‌کردند، ولی به خاطر اینکه مراجعات خیلی زیادی از طرف رسانه‌ها و مردم داشتند مجبور شدند ساعاتی را در طبقه بالایی ساختمان حضور داشته باشند.

خانی در مورد ماجرای مشاجره نماینده مجلس در گمرک هم توضیح داده که آن فیلمی که من خودم دیدم از لحظه‌ای که نماینده سراوان در واقع با خودرو وارد محوطه ورودی پارکینگ گمرک می‌شود تا لحظه‌ای که از آنجا خارج می‌شود، حدوداً مجموع حضور ایشان بیشتر از ۱۲ دقیقه نبوده است. در گزارش غیررسمی که من خودم پیگیر بودم به ما اعلام کردند که ایشان هماهنگی‌های قبلی را نداشته است. نماینده سراوان طبق چیزی که در فیلم نشان داده می‌شود با یک خودروی لکسوس شاسی بلند آبی در واقع به قسمت ورودی پارکینگ گمرک مراجعه می‌کند. به ما گفتند که راننده خودرو همان فردی بوده که همراه ایشان بوده است و چیزی که در مورد حضور با پرشیا گفته می‌شود، صحت ندارد.

فیلم جلسه غیرعلنی مجلس چگونه پخش شد؟

هفته گذشته مجلس شورای اسلامی برای بررسی ماجرای حضور نماینده سراوان در اداره گمرک جلسه غیرعلنی تشکیل داد، اما در حالی که علی لاریجانی در این جلسه از وزیر اقتصاد خواست که توضیح دهد چه کسی از مشاجره درازهی و کارمند گمرک فیلم گرفته و منتشر کرده است، فیلم همین جلسه غیرعلنی مجلس سر از رسانه‌ها درآورد؛ فیلمی که توسط یکی از نمایندگان و با گوشی موبایل ضبط شده بود. مجلس مجدداً جلسه غیرعلنی تشکیل داد و حراست مجلس مأمور شناسایی نماینده‌ای شد که از جلسه غیرعلنی فیلم گرفته است.

حالا احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از مشخص شدن نماینده فیلمبردار از جلسه غیرعلنی خبر داده و گفته: علیم یارمحمدی نماینده زاهدان از این جلسه فیلمبرداری کرده است. یارمحمدی اعلام کرده که «بنده این فیلم را گرفتم و آن را به درازهی نماینده سراوان دادم تا بخشی از فیلم را که مربوط به عذرخواهی خودش در این جلسه است، منتشر کند»، اما وی همه فیلم را پخش کرده است.
علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان در گفت: وگو با تسنیم با تأیید مطالب فراهانی درباره فیلم جلسه غیرعلنی مجلس گفت: فیلم منتشر شده از سوی بنده ضبط شده است. در انتشار این فیلم نقشی نداشته‌ام، بلکه این کلیپ را بنده به آقای درازهی دادم تا وی بخش مربوط به عذرخواهی وزیر را در فضای مجازی منتشر کند. آقای درازهی تمام فیلم را منتشر کرده و قرار نبود، این اتفاق بیفتد.

استاد دانشگاه آلمان: نماینده سراوان از من سرقت علمی کرده است

پس از حواشی حضور درازهی در گمرک، یک مسئله جدی دیگر در مورد درازهی مطرح شده و آن سرقت علمی است. درازهی خود را با عنوان استاد دانشگاه معرفی کرده و پس از حواشی جنجالی حضورش در گمرک تهدید می‌کند که استعفا می‌کنم و به دانشگاه برمی‌گردم. با همین هویت دانشگاهی او دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم شده است و موضوعات مربوط به مسائل آموزشی و دانشگاهی را رسیدگی می‌کند، اما حضور دانشگاهی او اینک با افشای یک سرقت علمی زیر سؤال است. تصویر یک مقاله علمی در مورد ناوبری پهپاد‌های کوچک مانند کوآدکوپتر که سال ۲۰۰۸ و در اروپا منتشر شده است. چند سال بعد از انتشار مقاله فوق، مقاله‌ای مشابه منتشر شده که نام دومین مؤلف آن، محمدباسط درازهی است؛ مقاله‌ای که قیاس دو تصویر نشان می‌دهد حتی چکیده آن هیچ تفاوتی نکرده است! نکته جالب توجه در مقایسه این دو تصویر، انتقال دیکته کامل چکیده مقاله فوق به مقاله دوم است.

در آخرین خبر رسیده، ولفرام بوگارد، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه فرایبورگ آلمان در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی اعلام کرده که «محمدباسط دُرازهی نماینده مردم سراوان و عضو فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) مجلس مقاله او را سرقت کرده است.» باید دید نمایندگان مجلس در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و نیز رئیس و هیئت رئیسه مجلس در قبال این آبروریزی که ابعاد بین‌المللی پیدا کرده است، چه واکنشی خواهند داشت.

سکوت فراکسیون امید

محمد فیضی عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به حواشی رخ داده درباره محمدباسط درازهی نماینده سراوان در مجلس گفت: آقای درازهی عضو فراکسیون امید است و در جلسات این فراکسیون شرکت می‌کند. وی با بیان اینکه در فراکسیون امید تاکنون بحث خاصی درباره حواشی رخ داده برای نماینده سراوان انجام نشده، ادامه داد: اتفاقی که رخ داده مربوط به فراکسیون نیست و این موضوع مرتبط به فضای مجلس است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس با تأکید بر اینکه اتفاق رخ داده برای نماینده سراوان اتفاق خوشایندی نبود، اضافه کرد: باید ریشه این اتفاق به صورت دقیق بررسی شود تا مشخص شود چه فرد یا افرادی در این زمینه تخلف کرده‌اند. مجلس، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان دارد و این موضوع باید در این هیئت بررسی شود.
در عین حال برخی اعضای فراکسیون امید از جمله سهیلا جلودارزاده از نماینده سراوان دفاع کرده‌اند.

منتظر تشکیل جلسه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان

حالا حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی از شکایت چند تن از نمایندگان از محمد‌باسط دُرازهی نماینده سراوان در مجلس به هیئت نظارت خبر داده و گفته: این موضوع در جلسه روز سه‌شنبه، چهارم دی این هیئت با حضور نماینده سراوان و نمایندگان شاکی بررسی و نتیجه آن اعلام می‌شود. وی افزود: نمایندگان شاکی معتقدند ادبیات استفاده شده درست نبوده و این رفتار باعث رنجش مردم شده است، البته تخلفات درازهی فراتر از ادبیات نامناسب و رنجش مردم است و هر روز هم بیشتر از قبل می‌شود. اگر هیئت نظارت علاقه دارد نقش مناسبی ایفا کند باید به همه تخلفات یعنی توهین به کارمند دولت، سوءاستفاده از جایگاه نمایندگی، تحریک قومیتی و مذهبی، سرقت مقاله علمی از یک استاد آلمانی، ابهامات در مورد دلیل حضور در گمرک همراه با یک دلال خودرو و انتشار فیلم جلسه غیرعلنی مجلس هم بپردازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار