کد خبر: 935990
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
با امضای 27 نماینده مجلس
عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از تقدیم طرح استیضاح علی لاریجانی رئیس مجلس به هیئت رئیسه خبر داد و گفت: این طرح طبق ماده ۲۴ آیین نامه داخلی با ۲۷ امضا تهیه و تقدیم هیئت رئیسه شد.
عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از تقدیم طرح استیضاح علی لاریجانی رئیس مجلس به هیئت رئیسه خبر داد و گفت: این طرح طبق ماده ۲۴ آیین نامه داخلی با ۲۷ امضا تهیه و تقدیم هیئت رئیسه شد.
حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به استناد اصل ۱۱۲ قانون اساسی، مجمع تشخیص مصلحت نظام وقتی در خصوص مصوبات مجلس تصمیم می‌گیرد که مجلس (نه ریاست آن) با در نظرگرفتن مصلحت نظام، نظر شورای نگهبان را تأمین نکند. اقدام لاریجانی در ارسال لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و لایحه پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون طی تشریفات قانونی، یعنی طرح در صحن علنی و اصرار مجلس به مصوبات خود مغایر اصل ۱۱۲ قانون اساسی و ماده ۲۰۰ آیین نامه داخلی مجلس است. براساس ماده ۲۶ آیین نامه داخلی جدید مجلس (ماده ۲۴ قدیم)، «هرگاه نمایندگان به کیفیت اداره جلسات یا سایر امور مجلس و نحوه ایفای وظایف رئیس یا سایر اعضای هیئت رئیسه معترض باشند، می‌توانند طی تقاضای کتبی با امضای حداقل ۲۵ نفر و یا به‏ درخواست کمیسیون تدوین آیین‏ نامه داخلی مجلس، تشکیل هیئت رسیدگی به اعتراضات، مرکب از رؤسای کمیسیون‌های تخصصی و اعضای کمیسیون تدوین آیین‏ نامه داخلی مجلس را درخواست نمایند. کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مکلف است ظرف سه روز نسبت به تشکیل هیئت رسیدگی به اعتراضات، اقدام کند. هیئت اخیر مکلف است ظرف ۱۰ روز با حضور سه نفر از منتخبان معترضان، به موضوع رسیدگی کند. در صورتی که اکثریت اعضای هیئت رأی بر عدم صلاحیت فرد مورد اعتراض دادند، عضویت وی در هیئت رئیسه تعلیق می‌گردد. گزارش هیئت در این باره در جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در اولین جلسه علنی مجلس بدون بحث به رأی‌گیری گذاشته می‌شود. در صورت رد عدم صلاحیت، عضو مزبور به کار خود ادامه خواهد داد و در غیر این صورت از سمت خود مستعفی شناخته می‌شود و حق شرکت در انتخابات مجدد آن دوره را ندارد.»
همچنین طرح استیضاح محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با ۲۴ امضا و در ۱۱ محور تحویل هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی شد. علی اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیئت رئیسه مجلس در حاشیه جلسه علنی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: طرح استیضاح وزیر امور خارجه به هیئت رئیسه مجلس امروز تقدیم شد و ما آن را برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع دادیم. وی یادآور شد: این طرح استیضاح ابتدا در این کمیسیون بررسی می‌شود، اگر پس از رسیدگی تعداد امضا‌های آن به کمتر از ۱۰ نماینده برسد، استیضاح در صحن علنی مجلس بررسی نمی‌شود ولی اگر تعداد امضا‌ها بالای ۱۰ بود استیضاح در مجلس رسیدگی می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
0
چه عالی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار