کد خبر: 934840
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
سرانجام با چند روز تأخیر طرح LEZ آغاز شد و از امروز شنبه ۲۶ آبان ماه هرخودرویی که فاقد معاینه فنی باشد با ورود به خیابان‌های شهر در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز توسط دوربین‌ها و پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ جریمه ۵۰ هزار تومانی می‌شود.
جوان آنلاین: سرانجام با چند روز تأخیر طرح LEZ آغاز شد و از امروز شنبه ۲۶ آبان ماه هرخودرویی که فاقد معاینه فنی باشد با ورود به خیابان‌های شهر در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز توسط دوربین‌ها و پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ جریمه ۵۰ هزار تومانی می‌شود.

با آغاز فصل سرما، پایتخت نشینان در کنار تجربه هوای سرد و گهگایی باران و برف میزبان معضل بزرگی به نام آلودگی هوا نیز هستند.

اگر این روز‌ها در سطح معابر شهر تهران تردد داشته باشید حتما تابلو‌هایی با این متن را دیده اید" سال گذشته تهران فقط ۱۴ روز هوای پاک داشت. " معضل آلودگی شهر تهران و کلان شهر‌های دیگر، مسئله‌ای تازه نیست. مشکلی که هر سال با ازدیاد تردد خودرو‌ها و افزایش تعداد آن‌ها بزرگتر می‌شود و کار را به جایی می‌کشاند که در سال گذشته به تعطیلی چند روزه مدارس منجر شد وحتی مسئولان را بر آن داشت تا اجرای طرح زوج و فرد را از درب منازل اجرایی کنند.

با این حال و با همه تلاش‌های مسئولان و تبلیغات گسترده‌ای که در این زمینه آغاز شد؛ تهران همچنان به شهری با آلودگی هوا آن هم در فصل سرما مشهور است. در این میان همیشه حرف از اجرای طرح LEZ یا همان کاهش آلودگی هوا بود. کلمه LEZ مخفف عبارت Low Emission Zone است که «محدوده کم‌آلاینده» یا «منطقه انتشار کم آلایندگی» معنا می‌شود. طرحی که دی ماه سال ۹۳ به عنوان طرح کاهش آلودگی هوا به تصویب شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران رسید، اما در این میان پلیس راهور تهران ایراداتی را به این طرح داشت و باعث شد اجرای آن مدتی به تعویق بیافتد تا اینکه سرانجام پس از کش وقوس‌های فراوان وزارت کشور، شهریور ماه سال ۹۵ طرح کاهش را برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ کرد.

وقتی فاز اول کاهش شروع شد

مهرماه سال ۱۳۹۵ فاز نخست طرح LEZ با ابلاغ وزارت کشور در پایتخت اجرایی شد که به دنبال آن خودرو‌های فاقد معاینه فنی پس از ورود به محدوده زوج و فرد و نیز طرح ترافیک، روزانه ۵۰ هزارتومان جریمه می‌شدند.

هرچند اجرای این طرح در سطح شهر تهران آغاز شد، اما با توجه به میزان تعداد روز‌های کمی که در طول یک سال تهران هوای پاک داشت؛ این طرح اثرگذاری زیادی نداشت و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل هم نتوانست کاری از پیش ببرد و باعث کاهش آلودگی هوای پایتخت شود.

طرحی که قرار بود از ابتدای آبان ماه آغاز به کار کند
قرار بود فاز دوم طرح LEZ از ابتدای آبان ماه امسال آغاز به کار کند، اما این اتفاق رخ نداد. هرچند شهرداری تهران نیز آغاز آن را اعلام کرد، اما به دنبال هجوم مردم مقابل مراکز معاینه فنی در پایتخت و تشکیل صف خودروها، پلیس اجرای طرح و جریمه خودرو‌ها را به تعویق انداخت.

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت در این باره گفته بود: باید زیرساخت‌های اجرای چنین طرحی آماده شود و مردم بتوانند براحتی معاینه فنی را دریافت کنند، اما خبر‌هایی به ما رسیده که صف‌های طویل برای دریافت معاینه فنی ایجاد شده است.

سردار مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ هم در گفتگو با میزان گفت: به محض برطرف شدن برخی از مشکلات و فراهم شدن زیرساخت‌ها به زودی این طرح آغاز خواهد شد.

سردار مهماندار به صاحبان خودور‌ها توصیه کرد در این فرصت به وجود آمده حتما برای اخذ معاینه فنی خوودرو‌های خود اقدام کنند تا در زمان اجرای فاز دوم طرح کاهش با مشکل مواجه نشوند و مجبور نباشند که برای گرفتن معاینه ساعت‌های زیادی را در صف‌های مراکز معاینه فنی صرف کنند.

سرانجام آغاز فاز دوم طرح LEZ

به دنبال تعویق اجرای فاز دوم این طرح شهرداری تهران اعلام کرد که شورای عالی ترافیک تهران اجرای مرحله دوم را تصویب کرده و مقرر شده که از ۲۶ آبان (امروز) اجرای آن آغاز شود که سرانجام این اتفاق رخ داد و فاز دوم طرح LEZ آغاز شد.

۱۲۵۰ دوربین در حال ثبت تخلفات

حسینی منش مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران در اولین روز از طرح LEZ با اعلام اینکه از امروز ۱۲۵۰ دوربین در سطح شهر تهران از مبادی ورودی و همچنین محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک، کار ثبت خودرو‌های فاقد معاینه فنی را انجام می‌دهند، اضافه کرد: این دوربین‌ها دیتای خودور‌ها را راه داری و وزارت کشور استعلام و ثبت و سپس برای پلیس ارسال می‌کنند و پلیس اعمال قانون را انجام می‌دهد.

وی در ادامه درباره به تعویق افتادن فاز دوم اجرای طرح کاهش آلایندگی در سطح شهر تهران گفت: دغدغه‌هایی از طرف پلیس مطرح شده بود که یکی شلوغی مراکز معاینه، دیگری کمبود برخی زیرساخت‌ها و همچنین عدم استعلام از رهداری برای خودرو‌های سنگین بود که خوشبختانه این زیرساخت‌ها فراهم شد و از امروز ۱۲۵۰ دورینی که در روز‌های اخیر تست شده‌اند خودرو‌های که فاقد معاینه فنی باشند ۵۰ هزار تومان جریمه خواهند شد. مراکز معاینه فنی در روز‌های گذشته به حالت عادی بازگشتند و دیگر خبری از صف‌های طولانی نیست علاوه بر اینکه به زودی دو مرکز دو خطه در شهرری و چیتگر و ۵ مرکز سیار‌ی یک خطه راه‌اندازی خواهد شد. از تمامی رانندگان درخواست می‌شود که هر چه زودتر به یکی از مراکز معاینه در سطح شهر تهران مراجعه کنند و نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند و در غیر این صورت توسط پلیس جریمه خواهند شد.

پنج شنبه یک ساعت قطعی سیستم داشتیم

حسینی منش درباره بروز مشکل در سامانه معاینه فنی و معطلی یک ساعته مالکان خودرو، گفت: هر خودرویی که وارد مراکز معاینه فنی می‌شود دروبین‌های پلاک خوان شماره پلاک را قرائت و از فاوای ناجا اجا استعلام می‌کند زمانیکه ارتباط با سیمفا و یا ناجا قطع شود؛ نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و واقعیت این است که، چون سیستم آن لاین است در زمانی که این مشکلات به وجود می‌آید و امکان استعلام خودور‌ها موجود نیست کاری انجام نمی‌شود. اما در روز پنج شنبه با کمک ناجا و وزارت کشور فقط یک ساعت با این مشکل روبه رو بودیم و بلافاصله کار معاینه فنی خودور‌ها از سر گرفته شد.

آن لاین باشید

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران با بیان اینکه در تهران ۴ مرکز معاینه فنی به صورت شبانه روزی و مابقی مراکز به صورت دوشیفت فعالیت دارند اضافه کرد:شهروندان می‌توانند به صورت آن لاین اقدام به نوبت گیری برای اخذ معاینه فنی خودروی خود داشته باشند. سیستم اولین زمان خالی را به مالکان خودرو می‌دهد و هم چنین خود مالکان نیز می‌توانند زمان و مکان موردنظرشان را انتخاب کنند. همچنین با کدی که برای آن‌ها پیامک می‌شود آن‌ها از درب‌های جداگانه وارد مراکز شده و خیلی زود کارهایشان انجام می‌شود. در مرحله اول حدود دو میلیون خودرو کنترل و دریافت معاینه فنی داشتند و ۵۰۰ هزار خودور‌های آلاینده نیزشناسایی شدند.

منبع: میزان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار