کد خبر: 904840
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱
انتخابات پارلمانی لبنان با رقابت 900 نامزد فردا آغاز می‌شود
انتخابات پارلمانی لبنان که با بیش از900 نامزد فردا یکشنبه 16 اردیبهشت‌ماه برگزار می شود با فعالیت نرم عربستان سعودی و امارات برای تأثیرگذاری در روند این انتخابات همراه شده است.
صبح نو

در حالی که زمانی تا انتخابات پارلمانی لبنان باقی نمانده، النشره در گزارشی عنوان کرد: «ولید البخاری» کاردار عربستان از طرحی با عنوان «فنجان قهوه» در این کشور خبر داده تا دیپلمات‌های خارجی و روزنامه‌نگاران لبنانی ارتباط مستقیمی با یکدیگر داشته باشند تا ریاض بهتر بتواند رویدادهای منطقه و این کشور را رصد نماید. موضوعی که تحلیلگران لبنانی آن را دخالتی در امور انتخاباتی این کشور می‌دانند.

حمایت مالی عربستان و امارات از شیعیان مخالف حزب الله

این خبر در حالی اعلام می‌شود که هفته جاری، روزنامه «الأخبار» لبنان در دور جدیدی از افشاگری خود علیه امارات عربی متحده، اسناد جدیدی از تلاش‌های پشت پرده ابوظبی علیه مقاومت لبنان منتشر کرد. روزنامه الاخبار به سندی دست پیدا کرد که در آن کنسولگری امارات به ابوظبی پیشنهاد دخالت در انتخابات لبنان را از طریق حمایت مالی از افراد شیعه مخالف حزب‌الله، داده است.
الاخبار بر اساس این سند نوشته است که «حمدان سید الهاشمی»، مسوول کنسولگری امارات در آخرین روزهای سال 2017 میلادی، مطلبی تحت عنوان لیست اسامی شخصیت‌های شیعه مخالف ائتلاف «حزب‌الله و جنبش امل» آماده کرده و سفارت امارات در بیروت آن را به ابوظبی تلگراف کرده است.
کنسولگری امارات این لیست را به درخواست معاون وزیر خارجه این کشور تهیه کرده و هدف از این کار، معرفی نامزدهای انتخاباتی شیعه است که با ائتلاف مذکور مخالفند و از مقامات اماراتی می‌خواهد در تبلیغات انتخاباتی به آنها کمک مالی کنند.
عربستان سعودی و امارات تلاش می‌کنند تا در عرصه انتخابات پارلمانی لبنان بتوانند موازنه‌های داخلی را کاملاً به نفع خود تغییر دهند.
اسامی کاندیداهای مخالف شیعی که امارات و عربستان مورد حمایت خود قرار دادند به شرح زیر اعلام شده است:

۱- غالب یاغی؛ وکیل و شهردار اسبق شهر بعلبک و مخالف آنچه او «سیطره حزب‌الله و ایران بر لبنان» می‌خواند، است.

۲- «حارث سلیمان»، پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی و عضو کمیته اجرایی «جنبش تجددخواه دموکراتیک».

۳- منی فیاض، استاد روانشناسی در دانشگاه بیروت و عضو مؤسس جنبش تجددخواه دموکراتیک. او مدعی است که «دولت لبنان ربوده شده و تحت قیمومیت ایران است».

۴- هدی الحسینی، روزنامه‌نگار لبنانی که سیاست ضدمقاومت دارد و در روزنامه سعودی الشرق الاوسط می‌نویسد.

۵- مصطفی فحص، از روزنامه‌نگاران مدافع سعودی که در روزنامه‌هایی مثل الشرق الاوسط یا سایت‌های خبری نزدیک به سیاست‌های آمریکا مثل الجنوبیه لبنان می‌نویسد.

۶- علی الأمین

۷- محمد برکات

۸- عماد قمیحه،

۹- هادی الأمین

۱۰- حسان الزین

۱۱- ثائر غندور

۱۲- وضاح شراره

۱۳- عمر حرقوص

۱۴- أحمد اسماعیل

۱۵- منیف فرج

۱۶- لقمان سلیم

۱۷- مالک مروه

۱۸- ندیم قطیش

۱۹- زیاد ماجد

۲۰- سعود المولی

۲۱- فاروق یعقوب

۲۲- عباس الجوهری

۲۳- صبحی الطفیلی

۲۴- (محمد) عبد الحمید بیضون

۲۵- ابراهیم شمس الدین

۲۶- صلاح الحرکه

۲۷- أحمد الأسعد

۲۸- عقاب صقر

قدرت سیاسی در لبنان بین دو جریان اصلی؛ یعنی هشت و 14 مارس تقسیم می‌شود و اسامی هر کدام از این دو جریان به اتفاقی خاص اشاره دارد. در انتخابات پارلمانی 2018، رقابت اصلی میان دو جبهه المستقبل و حزب‌الله است که «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان و«سید حسن نصرالله » دبیرکل مقاومت لبنان آن را رهبری می‌کنند .

27 کرسی سهم شیعیان و حزب الله در پارلمان لبنان

احزاب وابسته به جریان هشت مارس که منحصر به گروه‌های شیعه نیستند شامل احزاب شیعی، مسیحی، دروزی و سنی است که بارزترین آنها؛ حزب‌الله؛ جنبش اَمل؛ جریان «المرده»؛ جریان ملی آزاد؛ جریان «التوحید»؛ حزب سوری ملی‌گرای سوسیال؛ حزب «رابطه الشغیله» است که عربستان و امارات در تلاشند تا برخی از نامزدهای انتخاباتی این احزاب را با خود همراه ساخته و یا در مخالفت با حزب خود و در راستای سیاست‌های آل سعود گام بردارند.تعدادی کرسی‌های شیعیان در پارلمان لبنان 27 کرسی از 128 صندلی نمایندگان است و حزب‌الله و امل با ائتلاف با یکدیگر امیدوارند تمام این کرسی‌ها را به دست آورند.
جمعیت شیعیان اکنون در جنوب لبنان و البقاع بیشتر است اما عده‌ای بیروت و جبل لبنان هم هستند، ائتلاف حزب‌الله و امل در حوزه‌های شش‌گانه البقاع و جنوب، حوزه‌های بعبدا، جبیل و کسروان در جبل لبنان و حوزه بیروت دوم است.

جریان 14 مارس و حمایت کشورهای عربی و غربی از آن

اما جریان 14 مارس که شامل احزاب سنی، دروزی و مسیحی است توسط تعدادی از کشورهای منطقه‌ای و غربی از جمله عربستان، فرانسه و آمریکا حمایت مالی و سیاسی می‌شود. بارزترین احزاب وابسته به این جریان المستقبل؛ القوات‌اللبنانیه؛ «الکتائب»؛ حزب سوسیالیست ترقی‌خواه؛ جنبش چپ دموکراتیک؛ تجدد دموکراتیک است که تلاش می‌کند تا بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان را به خود اختصاص دهد.
تحلیلگران معتقدند، رویکردهای ریاض کاملاً مشخص است و این کشور به دنبال در اختیار گرفتن تصمیم‌گیری در عرصه اهل تسنن لبنان است. این موضوع سبب می‌شود مشارکت در تصمیم‌سازی لبنان همچنان در اختیار ریاض باشد. علاوه بر اینکه این اقدام می‌تواند موازنه داخلی با اردوگاه رقیب عربستان را در عرصه لبنان حفظ ‌کند. به‌ویژه در شرایطی که عربستان احساس می‌کند اقدام گذشته این کشور مبنی بر مجبور کردن نخست‌وزیر لبنان به استعفا، سبب ایجاد اختلال در این موازنه شده است. از سویی دیگر، عربستان به این اعتقاد رسیده است که موازنه مذکور تنها در صورت حمایت از حریری به دست خواهد آمد. حریری نیز ترجیح می‌دهد با عربستان وارد تقابل نشود و از زیر چتر حمایتی این کشور خارج نشود.
آن چه در این دوره مهم است آن است که جانشین «میشل عون» رییس جمهوری کنونی توسط نمایندگان پارلمان آینده لبنان مشخص می‌شود و این می‌تواند رمز و راز دخالت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و پمپاژ پول و سرمایه در این دوره از انتخابات پارلمانی باشد تا در انتخابات ریاست جمهوری آتی در پارلمان و قدرت تأثیر‌گذاری بر این پرونده را داشته باشند و رییس جمهوری از میان نیروهای وابسته به ۱۴ مارس انتخاب شود که عربستان و امارات تلاش می‌کنند تا با حمایت‌های مالی و رسانه‌ای شاهد این رویداد باشند.
انتخابات پارلمانی لبنان با بیش از 900 نامزد و در قالب 77 فهرست در 15 حوزه انتخاباتی فردا یکشنبه 16 اردیبهشت‌ماه جاری برگزار می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار