کد خبر: 901033
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
رئيس سازمان انرژي اتمي:
اگر بنا بر بازگشت‌پذيري هسته‌اي باشد و مسئولان ارشد نظام به ما بگويند كه اقدام كنيم، آمادگي لازم را داريم كه غني‌سازي20 درصد را در فاصله‌اي چهار روزه در فردو، آغاز كنيم.
رحیم زیاد‌علی

علي اكبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي كه در آستانه 20 فروردين روز ملي هسته‌اي با خبرگزاري صدا و سيما گفت‌وگو كرده است، در پاسخ به پرسشي درباره رويكرد اروپايي‌ها در تبعيت از سياست‌هاي ضد برجامي ترامپ، گفت: مسئله‌اي كه پيش آمده، بسيار پيچيده است و بنده در جايگاه رئيس سازمان انرژي اتمي، خيلي نمي‌خواهم وارد تحليل سياسي و اين قضايا شوم، مسئوليت بنده، آمادگي براي برگشت‌پذيري در صورت نياز است كه ما اين آمادگي را ايجاد كرده‌ايم و به بيان همين مقدار بسنده مي‌كنم كه اين آمادگي را در همه حوزه‌ها ايجاد كرده‌ايم؛ البته باز تأكيد مي‌كنم هيچ‌گاه دلم نمي‌خواهد كه وارد چنين شرايطي شويم اما هر وقت تصميم بگيرند، برمي‌گرديم.
وي تصريح كرد: سؤالي كه پرسيديد از نظر سياسي سؤال بسيار پيچيده‌اي است و نياز به تحليل وسيعي دارد؛ مناسبات اروپا با امريكا ويژه است، آنان متحد راهبردي هستند، همين قدر مي‌گويم كه اگر اروپا بخواهد در اين زمينه با امريكا صددرصد همراهي كند، براي اروپايي‌ها خفتخواهد بود، زيرا ما در مذاكرات با 1+5 با امريكا مذاكره مي‌كرديم، با مجموعه 1+5 كه مذاكره نمي‌كرديم. ما با امريكا مذاكره مي‌كرديم و اين امريكا بود كه با بقيه اعضا مذاكره و آنان، به ويژه اتحاديه اروپا را راضي مي‌كرد. صالحي افزود: بر اين اساس، اين امريكايي‌ها بودند كه اتحاديه اروپا را در خصوص برجام راضي كردند، چنانكه در بسياري موارد رضايت فرانسوي‌ها به سختي حاصل مي‌شد اما اكنون همين امريكا به اروپايي‌ها مي‌گويد از برجام خارج شوند.

هشدار صالحي به اروپايي‌ها

وي بار ديگر خطاب به اروپايي‌ها هشدار داد: اگر بنا باشد كه اروپا به فوريت با امريكا همراهي كند، اين يعني اروپا مجموعه مستقلي نيست و در دايره و مدار سياسي امريكا مي‌چرخد و هيچ استقلالي از خودش ندارد كه اين براي اروپا خفت سياسي است. معاون رئيس جمهور گفت: نمي‌دانم اروپا مي‌خواهد چه كار كند اما اينكه اگر امريكا از برجام خارج شود واكنش ايران چه خواهد بود به تصميمات هيئت عالي نظارت بر برجام و مقامات ارشد نظام بستگي دارد.
صالحي همچنين درباره اظهارات اخير نماينده امريكا در سازمان ملل مبني بر اينكه حتي با خروج واشنگتن از برجام، ايران در اين توافق خواهد ماند، گفت: تصميم ايران تصميمي نيست كه كسي به عنوان يك شخص بتواند اتخاذ كند بلكه تصميم جمعي است كه مسئولان ارشد نظام اتخاذ مي‌كنند؛ در چنان شرايطي وزارت امور خارجه تحليل‌هاي بسياري ارائه خواهد كرد، شرايط را خواهد سنجيد و تصميمات لازم را خواهد گرفت، اكنون درباره تصميم ايران چيزي نمي‌شود گفت.

براي همه سناريوها در بعد فني آمادگي داريم

وي افزود: ممكن است مسئولي در وزارت امور خارجه درباره اين موضوع، ابراز نظركند چون موضوعي سياسي است اما بنده در جايگاهي نيستم كه درباره اين موضوع اظهار نظر كنم يا حتي حدس بزنم، اما مي‌دانم كه نظام، سناريوهاي مختلفي را طراحي كرده است و وظيفه ماست كه براي همه سناريوها در بعد فني آماده باشيم كه اين آمادگي را داريم.
رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين در پاسخ به پرسشي درباره اقدامات امريكا به ويژه بازگرداندن تحريم‌ها و مهم‌ترين سناريوي ما درچنين شرايطي تأكيد كرد: بارها گفته‌ام و تعهد مي‌كنم كه اگر بنا بر بازگشت‌پذيري هسته‌اي باشد و مسئولان ارشد نظام به ما بگويند كه اقدام كنيم، آمادگي لازم را داريم كه غني‌سازي20 درصد را در فاصله‌اي چهار روزه در فردو آغاز كنيم و متأسفم كه روزنامه‌اي، اين اعلام آمادگي ما را با عنوان فريب مردم، تيتركرده بود. صالحي، طرح موضوع غني‌سازي 20 درصدي و تعيين دوره چهار روزه را براي اين اقدام، براي طرف مقابل حاوي پيام دانست و افزود: بيش از اين نمي‌خواهم وارد جزئيات شوم. وي گفت: سفير فرانسه در امريكا از ترامپ پرسيده است: « اگر ايران در واكنش به خروج واشنگتن از برجام به غني‌سازي بالا برگردد چه جوابي داريد؟ ابتدا اين را پاسخ دهيد، بعد راجع به خروج از برجام و تعيين تكليف براي اروپا صحبت كنيد» وي حرف ما را قبول كرده است، يعني متوجه شده است كه اين اعلام آمادگي ما براي بازگشت پذيري، جدي است و بلوف سياسي نيست، او قبول كرده است؛ اميدواريم دوستان داخلي هم قبول كنند. عضو هيئت عالي نظارت بر برجام همچنين در پاسخ به پرسشي ديگر مبني بر فرجام پيگيري شكايت از امريكا در كميسيون مشترك برجام بابت نقض توافق هسته‌اي، گفت: من در جايگاهي نيستم كه بخواهم تصميمات هيئت عالي نظارت بر برجام را اعلام كنم؛ اين هيئت، متولي و دبير دارد، بهتراست از او بپرسيد.

غني‌سازي 20 درصد‌؛ فقط در 4 روز

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي تأكيد كرد: در صورت نياز به بازگشت پذيري، فرايند غني‌سازي 20 درصدي در سايت فردو را چهار روزه از سر مي‌گيريم.
صالحي با ابراز تأسف از اظهارات برخي از داخلي‌ها كه اين اعلام آمادگي را از جانب رئيس سازمان انرژي اتمي عوام فريبي دانسته‌اند گفت: در گذشته خارجي‌ها اين توانايي ما را باور نمي‌كردند و اكنون برخي در داخل باور نمي‌كنند. اميدوارم هيچ وقت به آن مرحله نرسيم اما اگر بخواهيم برسيم برخي داخلي‌ها كه گفتند صالحي مردم را فريب مي‌دهد متوجه مي‌شوند كه «ما مي‌توانيم.»
وي هشدار داد: بدانيد كه هر سخني در اين باره مي‌گوييم براي دلخوشي كسي، غلو كردن و شعار دادن نيست بلكه واقعيات را مي‌گوييم زيرا بعداً در معرض امتحان قرار مي‌گيريم. اگر قرار باشد برجام را به هم برنند و جمهوري اسلامي بنا بر تصميم مقامات ارشدش بخواهد برگشت پذيري كند، ما اين كار را به نحو احسن انجام خواهيم داد.
برجام حقيقت غيرقابل اطمينان بودن امريكايي‌ها را نشان داد
صالحي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه برجام چقدر ثابت كرد كه نبايد به دشمنان انقلاب به ويژه امريكا اعتماد كرد، گفت: برجام، نمونه شاخص و مصداق بارزي است از اينكه امريكايي‌ها واقعاً قابل اطمينان نيستند و واقعاً اين حقيقت را نشان دادند. وي افزود: برجام توافقي بود كه از جانب ما مورد تأييد بود و اكنون مي‌بينيم كه آنان در بعد تحريم‌ها چه بدقولي‌ها و بداخلاقي‌هايي كه نمي‌كنند و عملاً آن را نقض مي‌كنند؛ گرچه مدعي هستند كه نقض نمي‌كنند اما عملاً آن را نقض مي‌كنند و پشت پرده همه اقداماتي را كه منفي سازي و سلبي كردن فضاي همكاري با ماست مرتکب می شوند‌ و ديگران را از همكاري با كشورمان مي‌ترسانند؛ اين واقعيت است كه به عينه ثابت شد كه امريكا قابل اعتماد نيست. رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين در پاسخ به پرسش ديگري درباره پيش بيني‌اش از اقدام ترامپ در تمديد كردن تعليق تحريم‌ها يا خروج از برجام، پيش بيني در اين باره را بسيار دشوار دانست و تصريح كرد: ترامپ، تاجر مسلكي بوده كه علم تجارت را وارد علم سياست كرده است و به صورت تجاري با مسائل سياسي برخورد و سعي مي‌كند براي به كرسي نشاندن تصميماتش از سياست ابهام استفاده كند.
صالحي تأكيد كرد: برخي معتقدند دولت امريكا در برجام مي‌ماند و برخي پيش بيني مي‌كنند از آن خارج مي‌شود اما به هر حال هر اتفاقي كه بيفتد جمهوري اسلامي ايران سناريوهاي مختلف را براي هر اتفاقي طراحي كرده است. وي گفت: ما در سازمان انرژي اتمي مانند ارتش هستيم كه بايد آماده و منتظر دستور فرمانده باشيم ؛ براي برگشت پذيري آمادگي داريم البته دلمان نمي‌خواهد كه هيچ گاه اين شرايط ايجاد شود اما اگر بنا بر برگشت پذيري باشد به عنوان رئيس سازمان انرژي اتمي قول مي‌دهم كه آمادگي لازم را داريم، البته سناريوهاي مختلف طراحي شده است كه بنا به تصميمات مقامات ارشد كشور، طبق سناريوي مد نظر عمل مي‌كنيم.

ولايتي: همه گزينه‌ها روي ميز است
اگر امريكا‌يي‌ها بخواهند برجام را ترك كنند و يا هر اقدام خلاف متن برجام توسط هر كشوري مستقيم و يا غيرمستقيم صورت بگيرد، دست ايران باز است تا انتخاب خود را داشته باشد. همه گزينه‌ها روي ميز است.
به گزارش ايرنا، علي اكبر ولايتي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام روز يك‌شنبه در حاشيه ديدار با بيستريستكي، رئيس هيئت باشگاه گفت وگوهاي والداي روسيه در پاسخ به سؤالي درباره خروج احتمالي امريكا از برجام اين مطلب را بيان كرد. وي تأكيد كرد: اين گونه نيست كه ناچار باشيم يك راه حل را در نظر بگيريم و خود را در بن بست قرار دهيم. درصحنه بين‌المللي كمتر كشوري پيدا مي‌شود كه در استقلال و اعتماد به نفس لازم مثل ايران عمل كرده باشد و در آينده هم همينطور خواهد بود. ولايتي تصريح كرد: با توجه به استقلال و اقتداري كه ايران در تصميم‌گيري‌هاي منطقه‌اي و بين المللي دارد ما هر گزينه‌اي كه به مصلحت ملي باشد آن را انتخاب خواهيم كرد. ولايتي در ادامه درباره جلسه ديدار با هيئت روسي با بيان اينكه همكاري‌هايي كه ايران و روسيه در ارتباط با سوريه انجام دادند مجموعه همكاري‌هاي راهبردي است، گفت: در آينده نيز در رابطه با درياي خزر، قفقاز، آسياي مركزي، افغانستان، آسيا، همكاري شانگهاي و بريكس گام‌هايي را بر خواهيم داشت. وي در ادامه گفت: بدون ترديد ايران و روسيه با توجه به نقش آنها در حفظ امنيت منطقه و تلاش‌هاي بين المللي دو كشور، تأثيرگذار در صحنه بين المللي و منطقه‌اي هستند. ولايتي يادآور شد: همكاري‌هاي دو كشور موجب خواهد شد كه بتوانيم از منافع مشترك خودمان در اين منطقه حمايت كنيم و از اين طريق بتوانيم جلوي توسعه طلبي امريكايي‌ها و متحدانشان را بگيريم تا اينكه منطقه روي آرامش را ببيند. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد: هردو كشور معتقديم كه اداره امور كشورهاي منطقه فقط به دست مردم منطقه و حكومت‌هاي قانوني آنها بايد باشد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
0
0
اقای صالحی تو را به جدت اینقدر عوامفریبی نکن. در قبل توافق برجام همین حرف های مفت را میزدی و تیم اوباما بود که کمال همکاری را با شما کرد ولی متاسفانه بدلیل افراد بیسواد سیاسی در امور خارجه راه های فرار دیگر قدرت ها از این توافقنامه باز بود و دیده نشد. مثلا گیریم حرف های تو بولوف هم نباشد خوب چه چیزی عاید مردم ایران میاید. تحریم ها برداشته میشود و یا دلار ارزان میشود و یا اشتغال درست میشود و یا ارزانی میشود و یا...
سیستم و راهکار های کره شمالی با ما خیلی فرق دارد اگر امریکا برای مذاکره به التماس افتاده است. بنابراین برای خوشحال کردن کاذب مردم این حرف ها را دوباره شروع نکن. اگر مرد کار و عمل هستی برو فکری برای اشتغال و ارزانی مردم بکن.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار