نويسنده: محمدرضا سوري
بندر چابهار به عنوان یکی از بهترین نقاط ایران و چهار راه ارتباطی برای اتصال به کشورهای منطقه همواره ازاهميت ويژه اي برخوردار بوده است. در كنار اين مهم چند سالی است که با تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اهمیت سواحل مکران و چابهار به عنوان تنها نقطه اتصال کشور به آب های اقیانوسی و مزیتهای منحصر بفرد بندری، ترانزیتی، گمرکی، صنعتی و تجاری و قرار داشتندر دو کریدور بین المللی شمال به جنوب و غرب به شرق تبدیل شده است.
اهمیت اقتصادی چابهار و سواحل مکران و ظرفیت های آن از نظر کارشناسان بهقدری زياد است که نه تنها بسیاری از کارشناسان معتقدند که مدیریت صحیح وتوانمند در این حوزه می تواند ثروت هایی معادل فروش نفت عاید کشور کندبلکه بسیاری معتقدند تسلط بر این منطقه راهبردی از نظر توانایی هایاقتصادی می تواند نقش محوری بر تعاملات منطقه ای و جهانی بدنبال داشته باشد.
با تمام مزيايايي كه اين منطقه دارد وجود برخي كمبودها ومشكلات موجود درچابهار و سواحل مکران از نظر زیرساخت هایعمرانی و اقتصادی از جمله آب، برق، خط راه آهن، فرودگاه به دلیل نبودمدیریت صحیح در گذشته در شرایط مطلوبی قرار ندارد و با توجه به رشدروزافزون و شتابان تحولات منطقه ای در کشورهای همجوار به ویژه در پاکستان,عمان و حتی افغانستان از نظر اقتصادی، منافع کلان ملی ایجاب می کند كه اين كمبوده ها هرچه زودتر رفع شود.
اهميت اقتصادي بندرچابهار
بندرچابهار به عنوان یکی از بنادر مهم ایران در جنوب کشور و در بخش شمالی دریای عمان از موقعیت استراتژیک برخوردار است و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی از طریق اقیانوس هند از مهم ترین ظرفیت های ترانزیتی این بندر اقیانوسی ایران در منطقه است. اين مهم سبب شده تااين بندربه عنوان منطقه مهم تجاري در شرق كشور كه از لحاظ امنيتي داراي بالاترين استاندارهاي جهاني است مورد توجه تجار داخلي وكشور قرار گرفته وهرساله نزديك به 100هزارتن كالا به بنادر اين منطقه وارد وبا صادر مي شود.»
مدیر کل سابق بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان دراين خصوص مي گويد:« درهشت ماه گذشته امسال 900 هزار تن کالا در اسکله های شهید بهشتی و کلانتری بندر چابهار تخلیه و بارگیری شده است .» سياوش رضواني مي افزايد« از این میزان کالا 830 هزار تن شامل کالاهای خارجی و کالاهایی از دیگر بنادر کشور بوده که در این اسکله تخلیه شده است.» وي با اشاره به ميزان صادرات كالا ازاين بنادر ادامه مي دهد:« در همین مدت 30 هزار تن کالا شامل، سیمان گوگرد و قیر به کشورهای سومالی و پاکستان صادر شد.»
توسعه راهها نياز اصلي چابهار
همانطور كه گفته شد نياز بندر چابهار در منطقه مكران براي توسعه بيشتر اقتصادي دراين منطقه كه از اهميت بالايي برخودار است مي طلبد تا ايجاد توسعه راهه ها مورد توجه بيشتري قرار بگيرد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار دراين خصوص مي گويد: « مهمترین نیاز چابهار به عنوان یک نقطه راهبردی و اتصال به آبهای اقیانوسی توسعه حمل و نقل ریلی، جادهای، بندری و هوایی در این منطقه است.»
عبدالرحیم کردی با بيان اينكه چابهار یکی از بهترین نقاط ایران و به عنوان چهار راه ارتباطی برای اتصال به کشورهای منطقه است مي افزايد:« ساخت فرودگاه بین المللی، تکمیل راه آهن چابهار- سرخس، احداث بزرگراه و آزادراه چابهار- میلک و اتصال مناسب این منطقه به شهرهای پرجمعیت کشور میتواند اقتصاد و تجارت منطقه را متحول کند.»
وي ادامه مي دهد :« با وجود اينكه هم اكنون راه آهن چابهار- زاهدان با پیشرفت ۲۷ درصدی در حال ساخت است و مجوز احداث فرودگاه بین المللی نیز سال گذشته از سوی کمیته فضایی کشور صادر شده است.» به گفتهمدیرعامل سازمان منطقه آزادچابهار ، حمل و ترانزیت کالا به افغانستان به عنوان بهترين و کم هزینهترین مسیر برای واردات و صادرات کالاهای اساسی به این کشور است .
اين درحالي است كه ايجاد زیرساختهای بندری و دریایی به منظور محرومیت زدایی، شکوفایی و رونق اقتصادی و تحول در حوزههای اقتصادی و اجتماعی منطقه از مهمترین مزیتهای طرح توسعه بندر چابهار در جنوب شرقی ایران است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد.