کد خبر: 893956
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
يك فعال اقتصادي: با حذف سهميه دلار مبادله‌اي به برخي از اقلام وارداتي، تقاضا در بازار آزاد تشديد شد
به زودي تورم ناشي از افزايش قيمت ارز، معيشت 80 ميليون ايراني را تحت تأثير قرار مي‌دهد
يك فعال اقتصادي گفت: چندي پيش دولت ارائه پرداخت دلار مبادله‌اي به برخي از كالاها را متوقف كرد، از همين رو فشار تقاضا به بازار آزاد تشديد شد و اين امر در كنار كاهش تزريق ارز از سوي بانك مركزي به بازار، بهاي دلار را در بازار بالا برده است. 
به گزارش «جوان»، يك فعال اقتصادي كه نخواست نامش فاش شود،‌گفت: با حذف ارائه دلار مبادله‌اي به برخي از اقلام كالايي وارداتي، تقاضا در بازار آزاد تشديد شده است،‌از همين رو بانك مركزي بايد متناسب با انتقال تقاضا از بازار مبادله‌اي به بازار آزاد، ارز به بازار آزاد تزريق مي‌كرد كه متأسفانه در اين امر سهل‌انگاري انجام گرفت و همين امر باعث رشد بهاي دلار به شكل ساعتي در كشور شده است. 
وي تصريح كرد: بي‌شك افزايش بهاي ارز در كشور به تورم منتج خواهد شد،‌زيرا ايران در سال بالغ بر 45ميليارد دلار واردات از ساير كشور‌ها انجام مي‌دهد كه هر چقدر ارز گران‌تر شود، بالطبع بهاي كالاهاي وارداتي هم رشد مي‌كند و مردم از اين ناحيه متضرر مي‌شوند، چرا که سبد هزينه خانوار گران‌تر مي‌شود و معيشت‌شان تحت‌تأثير قرار مي‌گيرد. 
 
ارز ساعتی رکورد مي‌زند

براساس اين گزارش، تشديد بهاي ارز در بازار آن‌هم به نرخ 4هزار و 800 تومان موجب نگراني 80ميليون ايراني شده است،‌زيرا اين رويداد مي‌تواند به زودي موجي از تورم و گراني‌ها را در كشور رقم بزند و نكته نگران‌كننده‌تر اين است که ارزش پول ملي در سال جاري در برابر دلار 20تا 30 درصد افت كرده و از قدرت خريد ميليون‌ها ايراني كاسته شده است.  ارزش دلاري يارانه نقدي در سال 89 برابر با 45دلار بود اما هم اكنون به زير 9دلار سقوط كرده است كه همين امر در رابطه با دستمزد ميليون‌ها كارگر و كارمند نيز صادق است، با اين حال مشخص نيست چرا دولت يازدهم دربرابر افت ارزش پول ملي طي ماه‌هاي گذشته بي‌تفاوت است و به نظر مي‌رسد به عمد در بازار ارز انفعال از خود را به نمايش گذاشته است.  از زمان رفتن كامياب از معاونت ارزي بانك مركزي و روي كارآمدن عراقچي، مشكلات ارزي كشور رقم خورد، از همين رو برخي از كارشناسان براين باورند كه معاونت ارزي بانك مركزي بايد تغيير كند و يك فرد باتجربه عهده‌دار اين پست مهم شود. از سوي ديگر برخي هم بر اين باورند كه اتفاقات ارزي اين روزها به محل تسويه‌حساب دولت با مجلس بدل شده است،‌زيرا مجلس كليات لايحه بودجه دولت را تصويب نكرد، از اين رو دولت هم با رشد بهاي ارز اين كار مجلس را تلافي مي‌كند. 
  
نهادهاي نظارتي به بازار ارز ورود کنند

به هر رو چون رشد بهاي ارز بر رشد هزينه واردات 42ميليارد دلار كالا به ايران اثر مستقيم دارد و معيشت 80 ميليون نفر را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد بايد نهادهاي نظارتي اعم از سازمان بازرسي، ديوان محاسبات، كميسيون اصل 90 مجلس و... به مقوله رشد مصنوعي و غير طبيعي ارز در بازار ورود كنند و جلوي بحران و فاجعه اقتصادي را بگيرند، زيرا امكان دارد به زودي بخش زيادي از سپرده‌هاي بانكي و سرمايه‌هاي بورسي از بازار خارج شود و به بخش ارز ورود كند، تحت اين شرايط ديگر نمي‌توان جلوي نوسان‌هاي ارزي را گرفت. در روزي كه بورس تهران وارد پنجاهمين سالگرد تأسيس شده و به رشد 89واحدي شاخص و معامله نه چندان قابل اعتنای 168/5 ميليارد توماني بسنده كرد، قيمت دلار به مرز 4 هزار و800 تومان رسيد تا هوش و حواس همه فعالان بازار سرمايه و ديگر اقشار متوجه چهار‌راه استانبول و واكنش مسئولان شود. 
در اين ميان برخي هم اقدام به بازنشر بخشي از مصاحبه دو هفته قبل رئيس‌جمهور و قول وي مبني بر اطمينان خاطر از آينده دلار کردند و عده‌اي هم دلايل اين رشد را توجيه نمودند. 
 
دلار 4 هزار و 800 توماني

براساس اين گزارش، به هر حال دیروز بهاي هر دلار در صرافي‌ها به4 هزار و 784 تومان رسيد و تعدادي از صراف‌ها اقدام به قيمت‌گذاري 4 هزار و 800 توماني كردند، قيمت هر يورو هم به 6هزار و 215 بالغ شد. 
با رشد دلار و يورو، قيمت انواع سكه نيز سير صعودي پیدا کرد و طي آن سكه تمام‌ بهار آزادي جديد و قديم به قیمت يك‌ميليون و 511 هزار و يك‌ميليون و 470 هزار تومان، نيم‌سكه 740 هزار تومان، ربع سكه 441 هزار تومان و سكه گرمي 296 هزار تومان معامله شد و هر گرم طلاي 18عيار نيز از 148 هزار تومان عبور كرد. 
  
رد اتهام گراني دلار براي تأمين بودجه

وزير صنعت اتهام گراني دلار براي تأمين بودجه دولت را بي‌اساس اعلام كرد. 
محمد شريعتمداري در نشست شوراي اداري استان يزد با اشاره به تلاش دولت براي حمايت از توليد گفت: اين اتهام كه دولت براي تأمين بودجه، اقدام به افزايش ارز كرد، نادرست است. 
وي ادامه داد: عدم ثبات قيمت‌ها يكي از موانع پيشرفت امور بوده و دولت تلاش زيادي براي رفع اين مشكل كرده ولي تغييرات غيرمتعارف نرخ ارز مشكلاتي را براي صنعتگران به‌وجود آورده است. 
اين وزير افزود: بخش اعظم مشكلات توليد مربوط به عوامل مهم برون‌زا، محاط صنعتي و معدني بوده كه بايد راهكارهايي در نظر گرفته شود. علاوه بر اين عدم كفايت تسهيلات بانكي چالش‌هايي براي بخش توليد ايجاد كرده كه با افزايش سرمايه بانك‌ها رفع مي‌شود. 
شريعتمداري گفت: ماليات بر ارزش افزوده مشكل جدي واحدهاي توليدي است، پيشنهادهاي دولت در اين خصوص در قالب لايحه تقديم مجلس شد، اميدواريم به نتيجه مطلوب برسد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار