کد خبر: 879464
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
رؤساي جمهور روسيه و آذربايجان با رهبر انقلاب ديدار کردند
رؤساي جمهور روسيه و آذربايجان كه روز گذشته براي حضور در اجلاس سه جانبه با ايران به تهران سفر كرده بودند، روز گذشته به طور جداگانه با رهبر معظم انقلاب ديدار و درباره مسائل مهم دوجانبه و منطقه‌اي گفت‌وگو كردند.
رؤساي جمهور روسيه و آذربايجان كه روز گذشته براي حضور در اجلاس سه جانبه با ايران به تهران سفر كرده بودند، روز گذشته به طور جداگانه با رهبر معظم انقلاب ديدار و درباره مسائل مهم دوجانبه و منطقه‌اي گفت‌وگو كردند. 
 
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز در ديدار رئيس‌جمهور روسيه با استقبال از پيشنهاد آقاي ولاديمير پوتين براي گسترش روزافزون همكاري‌ها در همه زمينه‌ها تأكيد كردند: بايد از تجربيات مفيد سال‌هاي اخير در مسائل منطقه‌اي و روابط دو جانبه، براي تحكيم و توسعه روابط بهره جست. 
حضرت آيت‌الله خامنه اي، ظرفيت همكاري اقتصادي دو كشور را بسيار فراتر از سطح كنوني خواندند و افزودند: در زمينه حمل و نقل، استفاده از محور مهم بندر چابهار تا بندر سن‌پطرزبورگ، و ديگر عرصه‌هاي اقتصادي مي‌توانيم همكاري گسترده‌تري داشته باشيم. رهبر انقلاب اسلامي به تجربه خيلي خوب همكاري دو كشور در موضوع سوريه اشاره كردند و افزودند: نتايج اين همكاري نشان داد تهران و مسكو مي‌توانند در ميدان‌هاي دشوار، اهداف مشترك را محقق كنند. ايشان خاطرنشان كردند: شكست ائتلاف امريكايي حامي تروريست‌ها در سوريه واقعيتي انكارناپذير است اما آنها همچنان مشغول طراحي و توطئه هستند، بنابراين حل كامل مسئله سوريه نيازمند تداوم همكاري‌هاي مستحكم است. 

 رهبر انقلاب اسلامي، ايستادگي مشترك ايران و روسيه در مقابل تروريست‌هاي تكفيري مورد حمايت چند كشور خارجي را داراي نتايج مهم برشمردند و افزودند: تركيب خيلي خوب و ايستادگي مشترك تهران و مسكو در مقابل فتنه و فساد تروريست‌ها در سوريه، پرمعنا است و روسيه را در مسائل منطقه غرب آسيا تأثيرگذار كرده است.  حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، مردم سوريه را تصميم‌گير نهايي مسائل آن كشور خواندند و افزودند: همانطور كه شما گفتيد بايد همه مسائل و راه حل‌ها درباره حكومت سوريه از درون اين كشور بجوشد و دولت سوريه براي اجراي هيچ طرحي تحت فشار قرار نگيرد و هرچه ممكن است طرح‌ها جامع الاطراف باشد.  رهبر انقلاب اسلامي، سخنان رئيس‌جمهور روسيه در اين ديدار را درباره برجام و ضرورت رعايت معاهده‌هاي چند‌جانبه، خوب دانستند و افزودند: امريكايي‌ها متأسفانه به ياغي‌گري خود ادامه مي‌دهند كه بايد با تكيه بر عقل و استفاده از راه‌هاي صحيح با آنها برخورد شود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأييد مواضع آقاي پوتين درباره حل مشترك مسائل منطقه‌اي بدون طرف‌هاي خارجي خاطرنشان كردند: امريكايي‌ها درصدند كه در همه مسائل منطقه و جهان دخالت كنند و براي اين كار، روي مسئولان ضعيف برخي كشورها، حساب باز كرده‌اند. 

ايشان، دخالت‌هاي خونين سعودي‌ها در برخي كشورها از جمله جنايات روزانه اين كشور در يمن را زمينه‌ساز گرفتار شدن عربستان در مخمصه‌هاي عميق خواندند و افزودند: آنها حتي نمي‌گذارند به مردم مظلوم يمن كه گرفتار بيماري‌هاي واگير و كشنده شده اند، دارو و كمك برسد. 
  
مي توانيم امريكا را منزوي كنيم
رهبر انقلاب اسلامي، همكاري براي مقابله مشترك با تحريم‌هاي امريكا بر ضد ايران و روسيه را مفيد خواندند و افزودند: بدون توجه به تبليغات منفي دشمنان براي تضعيف روابط كشورها، مي‌توانيم تحريم‌هاي امريكايي‌ها را با روش‌هايي از جمله حذف دلار و جايگزين كردن پول ملي در معاملات اقتصادي دو يا چند جانبه، بي‌اثر و امريكا را منزوي كنيم.
ايشان، آقاي پوتين را داراي شخصيتي قوي و اهل تصميم و عمل خواندند و افزودند: به همين علت مي‌توان با روسيه به عنوان يك قدرت بزرگ درباره كارهاي بزرگ و نيازمند عزم و تلاش، صحبت و همكاري منطقي كرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين پيشنهاد آقاي پوتين را براي گسترش چند جانبه همكاري‌هاي منطقه‌اي قابل قبول دانستند. 
  
پوتين: ‌ايران شريكي استراتژيك و همسايه‌اي بزرگ است
در اين ديدار كه بيش از يك ساعت و ربع طول كشيد، رئيس‌جمهور روسيه با ابراز خرسندي فراوان از سفر به تهران و ديدار با رهبر معظم انقلاب تأكيد كرد: ايران را «شريكي استراتژيك» و «همسايه‌اي بزرگ» مي‌دانيم و از هر زمينه و فرصتي براي گسترش و تحكيم همه‌جانبه روابط استفاده مي‌كنيم. 

پوتين ديدار خود با رئيس‌جمهور كشورمان را بسيار خوب توصيف كرد و انرژي، حمل و نقل، فناوري‌هاي نوين، كشاورزي، و طرح‌هاي مشترك نفت و گاز و انرژي را از جمله زمينه‌هاي مناسب براي گسترش روابط اقتصادي خواند. 
رئيس‌جمهور روسيه گفت: صادرات محصولات كشاورزي ايران به روسيه هفت برابر شده اما همچنان در زمينه‌هاي مختلف، ظرفيت‌هاي فراواني براي همكاري وجود دارد. پوتين با تأكيد بر ضرورت حفظ ثبات و امنيت در منطقه گفت: با همكاري مشترك در سوريه به نتايج بسيار خوبي دست يافتيم و بايد ضمن ادامه مبارزه با تروريسم، روند سياسي مناسبي در اين كشور در نظر گرفته شود. 

رئيس‌جمهور روسيه، مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامي را در تحقق اهداف مشترك در سوريه بسيار مؤثر و خردمندانه دانست و گفت: به جهان نشان داديم كه بدون نياز به كشورهاي فرا منطقه‌اي قادر به حل و فصل مسائل منطقه بسيار مهم خود هستيم.
 پوتين حفظ تماميت ارضي سوريه و حمايت از دولت و آقاي بشار اسد رئيس‌جمهور قانوني اين كشور را از اصول سياست خارجي روسيه خواند و گفت: معتقديم هرگونه تغيير و تحول در هر كشوري از جمله سوريه بايد از درون شكل بگيرد.
 
رئيس‌جمهور روسيه با اعلام حمايت مسكو از برجام گفت: با هرگونه تغيير يك جانبه در مفاد اين توافقنامه چند جانبه مخالفيم و يكجانبه گرايي را زير پا گذاشتن قوانين و نظام بين‌الملل مي‌دانيم. رئيس‌جمهور روسيه افزود: تغيير اصول اصلي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را كاري نادرست مي‌دانيم و با مرتبط كردن برنامه هسته‌اي ايران با مسائل ديگر از جمله مسئله دفاعي مخالفيم. ولاديمير پوتين همكاري دفاعي- نظامي دو كشور را در چارچوب مقررات بين‌المللي، قابل گسترش بيشتر ارزيابي كرد. 

پوتين با اشاره به اينكه كشورهاي غيرمنطقه‌اي درصدد آتش افروزي هستند، گفت: امريكا مي‌خواهد در همه مسائل جهان و منطقه دخالت كند و در اين راه اگر لازم شود حتي منافع متحدان خود را ناديده مي‌گيرد. رئيس‌جمهور روسيه با اشاره به دروغ‌گويي مقامات امريكايي درباره روسيه در مذاكرات شوراي امنيت سازمان ملل گفت: به هيچ وجه فكر نمي‌كردم در اين سطح از روابط بين‌الملل چنين كارهايي انجام شود اما اكنون به اينگونه رفتار امريكايي‌ها عادت كرده‌ايم.  رئيس‌جمهور روسيه، تكيه بر توان داخلي را سياست اصلي اين كشور در مقابله با تحريم‌هاي امريكا اعلام كرد و گفت: برخي توليد‌كنندگان و صاحبان صنايع روسي دعا مي‌كنند تحريم‌هاي امريكا پايان نيابد، زيرا موجب شده به ظرفيت‌هاي آنها توجه شود. پوتين افزود: از سال 2014 يعني آغاز تحريم‌هاي امريكا، منابع مالي را عمدتاً به پيشرفت علمي و فناوري اختصاص داديم و در زمينه بيوتكنولوژي، آي‌تي، كشاورزي و صنايع فضايي رشد قابل توجهي داشته ايم. رئيس‌جمهور روسيه گفت: اكنون برخلاف نگراني‌هاي اوليه فهميده‌ايم كه هركاري را اراده كنيم، مي‌توانيم انجام دهيم. پوتين در پايان تأكيد كرد: ما به مواضع اصولي خود پايبنديم و با هركسي كاري را شروع كنيم، تا پايان ادامه مي‌دهيم. 
  
بايد مقابل مخالفان روابط ايران و آذربايجان ايستادگي كرد
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي همچنين شامگاه چهارشنبه در ديدار آقاي الهام علي‌اف، رئيس‌جمهوري آذربايجان با اشاره به پيوندهاي عميق دو كشور و لزوم افزايش همكاري‌ها، خاطرنشان كردند: ارتباطات نزديك و برادرانه ايران و جمهوري آذربايجان، مخالفاني دارد كه بايد در مقابل وسوسه‌ها و اقدامات خرابكارانه آنها ايستادگي كرد و با اراده و انگيزه مضاعف، روابط و همكاري‌ها را در بخش‌هاي مختلف گسترش داد. 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اين واقعيت مهم كه اكثريت جمعيت جمهوري آذربايجان همچون ايران و عراق از پيروان مكتب اهل‌بيت عليهم‌السلام هستند، افزودند: بايد قدر اين فرصت مفيد و مراسم پرشكوه عزاداري شيعيان در آذربايجان را دانست، زيرا اين موارد، هويت ملت و كشور شما را تقويت مي‌كند. ايشان، علت ناكام ماندن تلاش‌هاي فراوان شوروي سابق در ترويج ماركسيسم و به فراموشي سپرده شدن دين در آذربايجان را ايمان محكمِ مردم خواندند و گفتند: مراسم‌ پرشكوه امسال در ماه محرم نمونه‌اي از ايمان استوار ملت آذربايجان بود. در اين ديدار كه جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور نيز حضور داشت، الهام علي‌اف حضور در ايران را همچون حضور در خانه خود دانست و با اشاره به پيشرفت قابل توجه همكاري‌هاي دو كشور در سال‌هاي اخير، افزود: در روابط خود با ايران كاملاً محكم هستيم و به هيچ‌كس اجازه مداخله و اخلال در روابط دو كشور نمي‌دهيم. رئيس‌جمهوري آذربايجان با بيان مواردي از همكاري‌هاي دو كشور در بخش‌هاي فرهنگي، اقتصادي، سرمايه‌گذاري، انرژي و حمل‌ونقل، به تلاش‌هاي دولتش در مسجدسازي در آذربايجان اشاره كرد و گفت: ما در حال تحكيم ارتباطات اقتصادي و فرهنگي خود با ايران هستيم و عزم جدي داريم كه اين روابط، پايدار و هميشگي باشد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
0
0
سلامتی مقام معظم رهبری صلوات
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار