کد خبر: 876957
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶
شریعتمداری: انتظار رسیدن به حداقل‌های استاندارد در صنایع خودرو و مواد غذایی را داریم...
بهناز قاسمی

وزير صنعت، معدن و تجارت با تأكيد بر اينكه ما هيچ‌گونه رودربايستي با واحدهاي توليدي در زمينه رعايت استاندارد نداريم، گفت: در توليد خودرو گام‌هاي مثبتي براي ارتقاي كيفيت و استاندارد برداشته شده، اما كافي نيست. 

 روز گذشته در مراسم روز جهاني استاندارد، وزير صنعت و تجارت از تعطيلي جايگاه‌هاي غير‌استاندارد CNG، نداشتن حداقل‌هاي استاندارد در تمامي صنايع و... سخن گفت و افزود: هنوز با پوشش استاندارد در همه شئون فاصله داريم، ضمن اينكه استانداردهاي تدوين شده، كف استاندارد و كيفيت است و بايد همه كالاها با استاندارد، توليد و عرضه شود.  
محمد شريعتمداري گفت: نداشتن حداقل استاندارد كه تضمين‌كننده ايمني و سلامت است باعث آسيب و ضرر و زيان مصرف‌كنندگان خواهد بود. 

وي افزود: همه بنگاه‌هاي صنعتي براي ورود به بازارهاي جهاني بايد به استاندارد در تمام فرآيندهاي توليد توجه كنند و توصيه به همه فعالان صنعتي و معدني اين است كه به استاندارد به عنوان هزينه نگاه نكنند، بلكه سرمايه‌گذاري براي فعاليت بلندمدت و حضور در بازارهاي بين‌المللي هدف اصلي است. 

وي گفت: ايمني مردم از همه موضوع‌ها از جمله توليد، بالاتر و مهم‌تر است و همه بنگاه‌ها بايد به استاندارد همت گمارند، هرچند همه بنگاه‌ها به‌ ويژه در صنعت خودرو گام‌هاي خوبي برداشته‌اند، اما كافي نيست. 
شريعتمداري با اشاره به اينكه دستيابي به حداقل‌هاي استاندارد در صنعت خودرو مورد انتظار و در صنايع غذايي اين مهم مورد تأكيد است، افزود: انتقال فناوري‌هاي روز، بومي‌سازي و توسعه توليد، توسعه واحدهاي CNG كه سازمان ملي استاندارد هم وارد شده است در دستور كار ما قرار دارد. 

وي اظهار داشت: قبلاً در جلسه‌اي مرتبط با خصوصي‌سازي تأكيد كرديم كه ايمني و استاندارد خودروها بايد ارتقا يابد. 
شريعتمداري در ادامه با بيان اينكه جايگاه‌هاي عرضه CNG  در گذشته با اشكالات اساسي همراه بودند، گفت: سازمان استاندارد گزارش خوبي در اين زمينه به معاون اول رئيس‌جمهور و همچنين رئيس‌جمهور ارائه كرد و در نهايت تعطيلي جايگاه‌هاي فاقد‌استاندارد ايمني به تصويب رسيد. 

شريعتمداري تصريح كرد: بيش از 130 جايگاه متخلف اخطار گرفتند يا تعطيل شدند و هنوز هم تعدادي همچنان تعطيل هستند. وزير صنعت تصريح كرد: در برخي كالاها و خدمات ممكن است اشتغال و بازدهي توليد اهميت زيادي داشته باشد، اما اهميت ايمني مردم از همه آنها بالاتر است. وي در پايان به مردم وعده داد كه در رعايت استانداردها توسط واحدهاي توليدي هيچ رودربايستي وجود نداشته باشد.  شريعتمداري اضافه كرد: انتقال تكنولوژي بر حسب بومي‌‌سازي و  رعايت استانداردهای ايمني از جمله مواردي است كه بايد به صورت ويژه مدنظر قرار گيرد. وزير صنعت تصريح كرد: در دوره اول چهار ساله دولت قدم‌هاي مناسبي در حوزه ملي و بين‌المللي توسط سازمان ملي استاندارد برداشته شد و حركت پرشتابي را آغاز كرديم، اما همچنان با بند 34 سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي كه تأكيد رهبري مبني بر پوشش استاندارد به تمامي كالاها  و خدمات است، فاصله داريم. 
  
شرايط جديد ثبت سفارش خودرو براي تصويب به هيئت دولت رفت
 وزير صنعت در پاسخ به اينكه برنامه وزارت صنعت براي ساماندهي خودروهاي وارداتي و گشايش ثبت سفارش چيست، گفت: تغييرات ثبت سفارش خودرو براساس اصلاحيه به كميسيون زير‌بنايي هيئت دولت گزارش شده و قرار است اين موضوع به بررسي و تصويب برسد. وي در پاسخ به سؤالي در مورد برنامه وزارت صنعت براي مديريت بازار قيمت خودروهاي وارداتي چيست و در اين اصلاحيه به چه مواردي اشاره كرده‌ايد، افزود: سؤال ديگري بپرسيد. همه كالاها بايد با استاندارد توليد و عرضه شود.
    
سهم ناچيز ايران در تجارت حلال
رئيس سازمان ملي استاندارد در اين مراسم با اشاره به سهم ايران در تجارت حلال گفت: تجارت جهاني محصولات حلال در دنيا به ۲ هزار ميليارد دلار مي‌رسد كه سهم ايران از اين رقم بسيار اندك است. 
نيره پيروزبخت اظهار داشت: پس از برجام اتفاقات خوبي در حوزه استاندارد روي داده كه صدور گواهينامه مديريت كيفيت، زيست‌محيطي، انرژي و ايمني مواد‌غذايي از آن جمله و در 70 كشور قابل‌قبول است. وي با بيان اينكه قصد نداريم در كار سازمان‌ها دخالت كنيم، افزود: نبايد از حضور استاندارد در جامعه بهراسند، ما براي ارتقاي ايمني و حفاظت از فرآيندهاي قابل پياده‌سازي در بحث استاندارد فعال هستيم. رئيس سازمان ملي استاندارد در ادامه با بيان اينكه استانداردها زير‌ساخت توسعه اقتصادي هستند، گفت: اگر استانداردها رعايت نشود، توليد نمي‌تواند وارد فضاي رقابتي شود. 
 
جهانگيري: با ديدن 10 واحد توليدي مي‌گويند اقتصاد به هم ريخته است
معاون اول رئيس‌جمهور که در این مراسم سخن می‌گفت، افزود: اقتصاد كشور در مسير خوبي قرار گرفته است و سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي اثرات خودش را دارد مي‌گذارد. 
اسحاق جهانگيري با اشاره به اينكه اقتصاد كشور در مسير خوبي قرار گرفته و سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي اثرات خودش را دارد مي‌گذارد، گفت: ما برخلاف حرف‌هايي كه گفته شد به اقتصاد مقاومتي باور داريم، وقت گذاشتيم، با جديت دنبال كرديم، با برنامه حركت كرديم و امروز مي‌توانيم بگوييم اقتصاد كشور در يك مسير صحيح است. 

وي ادامه داد: ارزيابي كه از اقتصاد مي‌شود اين نيست كه بر‌اساس عملكرد چند بنگاه بگوييم بد يا خوب است. متأسفانه گاهي فضاي رسانه‌اي همين است که  با ديدن 10 واحد توليدي مي‌گويند اقتصاد به هم ريخته است. به‌گونه‌اي كه انگار در خصوص يك دهكده سخن مي‌گويند. در كشورهاي دنيا در سال صدها واحد توليدي تعطيل مي‌شود، اما كسي نمي‌گويد با بحران مواجه شده‌اند. شاخص وجود دارد.  جهانگيري افزود: مهم‌ترين دستاورد اقتصاد ما، حاكم بودن ثبات اقتصادي است. از سال 92 برنامه ما اين بود كه فعال اقتصادي آينده روشني براي خود ببيند. تعامل خوبي با فعالان اقتصادي دنيا ايجاد شده است.  معاون اول رئيس‌جمهور تصريح كرد: من كاري ندارم كه 70 ميليارد دلار يا 10 ميليارد با ما قرارداد بستند. در گذشته 22 ميليارد پول خودمان را در كشور دوستي سرمايه‌گذاري مي‌كرديم كه 19 ميليارد دلار فاينانس بگيريم. اين اصلاً مرسوم نبوده است، اما اكنون با يك كاغذ و نوشته اين كار را مي‌كنيم.  وي ادامه داد: 40 ميليارد دلار كالاي توليدي سال قبل صادر كرديم. طبق گزارش مركز آمار، رشد اقتصادي ما 9 درصد و طبق بانك مركزي 12 درصد و اگر اين دو را قبول نداريد، طبق آمار صندوق بين‌المللي پول بيش از 12 درصد در سال گذشته بوده است. 
جهانگيري اضافه كرد: در سه ماه اول امسال رشد اقتصادي بيش از 7 درصد بوده است. در بهار سال گذشته بيش از 600 هزار و در بهار امسال 703 هزار و در تابستان امسال ۷۹۵ هزار شغل ايجاد شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار