کد خبر: 840547
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳
انتقادها از بي‌توجهي مسئولان به سيل‌زدگان افزايش يافت
طي هفته‌هاي گذشته، باران‌هاي شديد در مناطق مختلف ايران منجر به بروز سيل‌هاي ويرانگري شد كه علاوه بر وارد كردن خسارات زياد به زمين‌ها، دام‌ها و مزارع و باغات، جمع كثيري از هموطنان را هم بي‌خانمان كرد. البته به گفته رئيس سازمان هواشناسي و با توجه به تحقيقي كه سال پيش مجله «نيچر» انجام داده بود، علت اين سيل‌ها گرمايش جهاني است و بايد انتظار سيل‌هاي بيشتري را در آينده داشت.
محمدرضا هاديلو
يك حادثه، هزاران آواره، يك دنيا بي‌تدبيري

جدا از علت وقوع اين سيلاب‌ها و حوادث غيرمترقبه ديگر، آنچه مهم است اينكه بعد از هر حادثه و واقعه‌اي مسئولان امر بدون توجه به نقش كمرنگ خود در پيشگيري از وقوع اين حوادث، در همان روزهاي ابتدايي چنان وانمود مي‌كنند كه به دنبال كمك‌رساني و رفع گرفتاري‌هاي پيش‌آمده هستند. از قول‌ها و وعده و وعيدهاي بي‌اثرشان گرفته تا سفرهاي گروهي به روستاها و شهرستان‌هاي حادثه‌ديده كه گذر زمان نشان داده هيچ كدام تا كنون نتيجه مثبتي در پي نداشته است.

احتمال وقوع سيل‌هاي مخرب افزايش يافته

بر اساس گزارش‌هاي جهاني سيل‌هاي ناگهاني از تبعات گرمايش جهاني است كه در ايران نيز مشاهده مي‌شود، به طوري كه بارش‌ها عمدتاً به صورت ناگهاني و سيل‌آسا رخ مي‌دهد كه طي هفته‌هاي گذشته در بخش‌هايي از كشور نيز مشاهده شد.

با استناد به تحقيقي كه چند ماه پيش در مجله «نيچر» منتشر شد، با گرم‌تر شدن دماي كره زمين، احتمال رخ دادن سيل‌هاي شديد، مخصوصاً در مناطق خشك‌تر افزايش پيدا مي‌كند.

اما جالب است بدانيم در كشورهاي ديگري كه احتمالاً درگير همين بارش‌ها و سيلاب‌ها هستند، به جاي اينكه بنشينند و دست روي دست بگذارند، براي هر اتفاقي برنامه‌ريزي كرده و درصددند تا بهترين بهره را از آن ببرند به طوري كه ماركوس دونات يكي از نويسندگان تحقيق مجله «نيچر» در اين رابطه گفته است: «ما ارتباط قوي‌اي بين گرمايش جهاني و افزايش بارندگي مي‌بينيم و اين ارتباط در مناطقي كه استوايي نيستند، شديد‌تر است و احتمالاً الان اين عقيده خوبي است تا روي زيرساخت‌هايي سرمايه‌گذاري كنيم كه به مقابله با باران‌هاي شديد كمك كند. ما بايد بتوانيم از تمام اين آب‌ها به بهترين روش ممكن استفاده و آن را وارد چرخه زندگي خود كنيم.»

مسئولان بي‌تدبير

در مقابل كشورهاي خارجي كه از ماه‌ها قبل بروز هر حادثه‌اي را پيش‌بيني كرده و خود را براي مقابله با آن آماده مي‌كنند، در ايران بعد از چند سيلاب اخير به خوبي مشخص شد كه دولتمردان چند مرد حلاجند.

با اينكه در ايران هم هواشناسي از چند روز قبل نسبت به وقوع سيل در استان‌هاي جنوبي كشور هشدار داده بود اما بي‌تدبيري مسئولان باعث شد تا بارش نزولات آسماني به بحران تبديل شود و جان مردم را به خطر بيندازد.

روزنامه‌ها تيتر زدند «سيل تدبير دولت را برد»، «بيش از 1000 منزل روستايي استان فارس تخريب شد»، «برازجاني‌ها حبس شدند»  و در متن خبر خوانديم: «مردم سيل‌زده جنوب كشور چشم‌انتظار آن هستند تا مسئولان فارغ از بازي‌هاي سياسي به كمك آنها بشتابند، انتظاري كه تاكنون به صورت مطلوب برآورده نشده و اميد آنها نااميد شده است»، «در استان سيستان و بلوچستان، اكثر معابر شهرستان‌ها و روستاهاي اين استان دچار آبگرفتگي شده است، به‌طوري كه در برخي از روستاها بسياري از ساكنين به علت فرو ريختن منازلشان بي‌سرپناه مانده‌اند».«وزيرمسكن كه براي شركت در همايشي به چابهار رفته بود، فرصتي براي سرزدن به سيل‌زده‌ها پيدا نكرد و به تهران برگشت.»

حالا بعد از گذشت روزها از بروز سيلاب‌ها و گرد و غبارهاي وحشتناك در جنوب كشور، امام جمعه اهواز به ستوه آمده و به نمايندگي از طرف مردم، از عملكرد بانك‌هاي خوزستان در ارائه تسهيلات احياگر انتقاد مي‌كند و نماينده ولي فقيه در استان فارس و امام جمعه شيراز نيز بر لزوم توجه جدي و سريع‌تر به وضعيت سيل‌زدگان استان و رفع مشكلات آنان در ايامي كه به پايان سال نزديك مي‌شويم، تأكيد مي‌كند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار