کد خبر: 776295
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱
مروري بر اتفاقات تلخ و شيرين ورزش ايران در سال 94
سال 94 در حالي رو به پايان است كه ورزش ايران امسال روزهاي تلخ و شيريني را پشت سر گذاشت
سعيد احمديان
سال 94 در حالي رو به پايان است كه ورزش ايران امسال روزهاي تلخ و شيريني را پشت سر گذاشت؛ روزهايي كه اشك‌ها و لبخندهاي ورزشكاران ايران بارها در قاب‌هاي دوربين‌ها ثبت شد. در آستانه پايان سال 94 اين روزها را مرور كرده‌ايم، روزهايي كه برخي اوقات غرورمان را زنده كرد و بعضي وقت‌ها هم اخم‌ها را درهم كرد.

  شوك به واليبال
واليبال ايران سالي پرفراز و نشيب را در سال 94 پشت سر گذاشت. واليباليست‌هاي كشورمان ابتدا در ليگ جهاني 2015 به ميدان رفتند، اين در حالي بود كه مقام چهارمي در ليگ جهاني سال گذشته سبب شده بود تا انتظارها از واليبال بالا رود اما در رقابت‌هاي امسال به‌رغم بازي‌هاي درخشان، ملي پوشان ايران نتوانستند به مرحله نهايي صعود كنند و امريكا و لهستان بودند كه از گروهي كه كشورمان در آن قرار داشت به مرحله فينال راه پيدا كردند. جام جهاني واليبال ديگر رقابت مهمي بود كه تيم ملي واليبال كشورمان در شهريورماه در اين رقابت‌ها در ژاپن به ميدان رفت، رقابتي سخت كه حكم انتخابي المپيك را داشت. در ژاپن بود كه روند نزولي واليبال شدت گرفت و شاگردان كواچ در اين مسابقات كارشان را با باخت مقابل آرژانتين كه ولاسكو را روي نيمكتش مي‌ديد آغاز كردند. نتايج ضعيف واليبال در ژاپن ادامه پيدا كرد و حتي ايران بعد از چند سال به ژاپن هم باخت تا واليباليست‌ها با مقام نهمي به كارشان در جام جهاني پايان دهند. پس از جام جهاني بود كه انتقادها از تيم ملي واليبال بالا گرفت، به خصوص اينكه در جام‌جهاني اختلاف كواچ و ملي‌پوشان آشكار شد و بازيكنان حرف كواچ را نمي‌خواندند. هر چند سرمربي صربستاني هر‌گونه اختلاف و درگيري با بازيكنان را تكذيب كرد اما در نهايت فدراسيون واليبال براي اينكه شانس المپيكي شدن با ادامه اين وضعيت از دست نرود، حكم به بركناري كواچ داد و پس از رايزني با چند مربي بزرگ دنيا، رائول لوزانو سرمربي مشهور آرژانتيني كه تيم‌هاي اسپانيا، لهستان و آلمان را المپيكي كرده بود، هدايت ايران را برعهده گرفت تا واليبال در انتخابي المپيك كه بهار سال 95 در ژاپن برگزار مي‌شود بتواند براي اولين بار سهميه المپيك را كسب كند.

   نعمتي تاريخ‌ساز شد
زهرا نعمتي را مي‌توان مطرح‌ترين چهره ورزش ايران در سال 94 به حساب آورد، ورزشكار معلولي كه امسال دست به كار بزرگي زد و توانست به عنوان اولين ورزشكار معلول ايراني هم سهميه المپيك و هم سهميه پارالمپيك را كسب كند. نعمتي كه مدال طلاي پارالمپيك لندن در رشته تيروكمان را در كارنامه‌اش دارد، پائيز امسال در رقابت‌هاي تيروكمان قهرماني آسيا در رقابت با كمانداران سالم سهميه المپيك را به دست آورد و نامش را در تاريخ ورزش ايران ثبت كرد. نعمتي بعد از به دست آوردن مجوز المپيك، در رقابت‌هاي انتخابي تيراندازي با كمان معلولان آسيا هم شركت كرد و توانست آنجا هم با اقتدار سهميه شركت در پارالمپيك را به دست بياورد و تاريخ‌ساز شود. افتخارآفريني نعمتي باعث شد تا كميته ملي المپيك هم در اقدامي قابل تحسين، وي را كه نمادي از توانمندي بانوان كشورمان است، به عنوان پرچمدار كاروان ايران در المپيك انتخاب كند تا او پيشاپيش كاروان كشورمان در ريو حركت كند.
 
 حرف اول در فوتسال آسيا
فوتسال ايران در سال 94 كارنامه درخشاني داشت و هم در بخش مردان و هم بانوان، فوتساليست‌هاي كشورمان توانستند بر بام آسيا بايستند و جام قهرماني را بالاي سر ببرند. چهارم مهر امسال بود كه بانوان فوتساليست كشورمان دست به كار بزرگي زدند و با شكست ژاپن در فينال، قهرمان آسيا شدند. اين اولين قهرماني بانوان در يك رشته تيمي در سطح آسيا بود و شاگردان فروزان سليماني با اين افتخار نامشان را در ورزش ايران ثبت كردند. در ادامه موفقيت‌هاي فوتسال، دوم اسفند هم تيم مردان ايران در رقابت‌هاي فوتسال قهرماني آسيا كه در ازبكستان برگزار مي‌شد، دوباره آقاي فوتسال آسيا شد و شاگردان ناظم الشريعه بعد از اينكه فوتسال كشورمان در دوره گذشته در رسيدن به قهرماني ناكام بودند، اين بار طلسم شش ساله فوتسال را در آسيا شكستند و دوباره مانند گذشته با اقتدار قهرمان آسيا شدند.

  كساني كه المپيكي شدند
در حالي المپيك ريو سال آينده برگزار مي‌شود كه ورزشكاران كشورمان در سال 94 براي كسب سهميه المپيك برزيل به ميدان رفتند و در رشته‌هاي مختلف توانستند مجوز حضور در ريو را بگيرند. علاوه بر زهرا نعمتي، احسان روزبهاني در رشته بوكس به عنوان اولين ورزشكار ايراني توانست المپيكي شود، در دوچرخه سواري كشورمان سه سهميه به دست آورد، در كشتي فرنگي سه سهميه تاكنون كسب شده و در كشتي آزاد كشورمان پنج سهميه كامل گرفته است، در تكواندو دو سهميه، وزنه‌برداري پنج سهميه تاكنون، شمشيربازي يك سهميه در دووميداني و تيراندازي هر كدام پنج سهميه كسب شده و تلاش ورزشكاران كشورمان در روزهاي پاياني سال و همچنين سال آينده براي افزايش سهميه‌هاي كشورمان در المپيك ادامه خواهد داشت.
 
 جام‌هاي فوتبال براي اصفهاني‌ها
اصفهاني‌ها فاتح تمامي جام‌هاي فوتبال ايران در سال 94 بودند و تيم‌هاي اصفهاني پس از 13 سال دوباره هر دو جام قهرماني را از آن خود كردند. سپاهان توانست با زلاتكو كرانچار در هفته پاياني ليگ، جام قهرماني را بالاي سر ببرد. تراكتور و نفت كه شانس بيشتري نسبت به سپاهان داشتند، در تبريز به تساوي رسيدند تا اصفهاني‌ها قهرمان شوند، البته اين قهرماني هم بي‌حاشيه نبود و با توجه به خبر دروغ تساوي سپاهان كه در ورزشگاه يادگار امام و در دقايق پاياني بازي تراكتور و نفت پخش شد، تبريزي‌ها پس از سوت پايان بازي جشن قهرماني گرفتند، اين در حالي بود كه سپاهان توانسته بود سايپا را شكست دهد و بالاتر از تراكتور و نفت قرار گيرد! اين پنجمين قهرماني سپاهان در ليگ بود تا آنها با پنج قهرماني به عنوان پرافتخارترين تيم ليگ، فاصله‌شان را با تيم‌هاي ديگر بيشتر كنند. علاوه بر سپاهان، همشهري ديگر اين تيم ذوب آهن هم نفت تهران را در فينال جام حذفي شكست داد تا دومين جام فوتبال هم در سال 94 به اصفهان برسد و فوتبال ايران در قرق نصف جهاني‌ها باشد.

  سال تلخ وزنه‌برداري
وزنه‌برداري كشورمان روزهاي موفقي را در سال رو به پايان پشت سر نگذاشت تا اميدها نسبت به اين رشته در المپيك برزيل كمرنگ شود. در پايان مسابقات جهاني وزنه‌برداري 2015 كه به ميزباني هيوستون امريكا برگزار شد، تيم ملي ايران با كسب 216/7 امتياز در رده پانزدهم جهان قرار گرفت. براي تيم ايران در اين رقابت‌ها مجيد عسكري، جابر بهروزي، رسول تقيان، كيانوش رستمي، علي هاشمي، نواب نصير شلال و بهادر مولايي وزنه زدند كه عسكري بيست و هفتم جهان شد، بهروزي، تقيان و نصيرشلال اوت شدند، هاشمي مقام هشتمي جهان را به دست آورد، مولايي شانزدهم شد و كيانوش رستمي نيز با كسب مقام نايب‌قهرماني دسته 85 كيلوگرم تنها مدال‌آور ايران در اين رقابت‌ها بود. مصدوميت بهداد سليمي پيش از اين مسابقات يكي از شوك‌هايي بود كه به وزنه‌برداري وارد شد تا قوي‌ترين مرد جهان در فاصله چند روز به اين مسابقات، نتواند در امريكا وزنه بزند و حتي حضور او به عنوان يكي از پر اميدترين ورزشكار ايراني در المپيك ريو هم در هاله‌اي از ابهام قرار بگيرد و بدبياري‌هاي وزنه‌برداري در سال 94 تكميل شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار