کد خبر: 774968
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶
چند راه‌حل ساده براي تميزكاري
سنت ما ايرانيان اينطور اقتضا مي‌كند كه هرسال پيش از آغاز سال جديد دست به‌كار نظافت شويم.

ما معتقديم كثيفي شگون ندارد و شروع سال در خانه‌اي كه نظافت نشده مي‌تواند در سال آينده برايمان خوبي به همراه نداشته باشد. خانه تكاني آن هم در شب‌هاي آخر سال كه توأم است با انجام كارهاي متعدد مربوط به عيد و تعطيلات بسيار سخت است. علاوه بر اين تميز كردن يك اتاق تنها از پنجره و پرده گرفته تا ديوار و فرش سخت است چه برسد به اينكه بخواهيم يك خانه را آن هم در چند شب تميز كنيم. درست است كه اين كار سخت است اما اين خانه تكاني نشان دهنده جريان داشتن زندگي در خانه ماست و اشتياقي براي تميز كردن محل زندگي و سلامت بودن افراد خانواده است. مراحل زير به شما كمك مي‌كند خانه تكاني آسان‌تري داشته باشيد.

 

لوازم آشپزخانه را فراموش نكنيد

براي ما خانم‌ها هميشه تميز كردن آشپزخانه در اولويت قرار دارد چون زمان بيشتري از روزمان را در آن سپري مي‌كنيم. در آشپزخانه بهتر است اول سراغ وسايل و ابزارها برويد مثلاً تميز كردن گاز، يخچال، ظرفشويي و لباسشويي. از محفظه مواد شوينده ماشين لباسشويي كه محل انباشت پودر است شروع كنيد. انتهاي اين محفظه بعد از مدتي جرم مي‌گيرد و لايه‌اي شبيه جلبك در ديواره‌هاي آن تشكيل مي‌شود، به همين دليل در اغلب ماشين لباسشويي‌ها اين محفظه قابل درآوردن است. پس اين محفظه را جدا كنيد و زير شير آب به كمك مسواك و مواد شوينده تميز كنيد.

بعد سراغ فيلتر رويد. در پايين ماشين لباسشويي، محفظه فيلتر قرار دارد كه يكي از فضاهاي آلوده ماشين لباسشويي محسوب مي‌شود. فيلتر را باز كنيد و اجازه دهيد تا آب آن خارج شود و با همان مسواك و شوينده بشوييد. محفظه قرار گرفتن فيلتر را فراموش نكنيد. در اطراف محفظه ورودي اغلب ماشين لباسشويي‌ها يك نوار لاستيكي وجود دارد كه ترجيحاً بعد از هر بار استفاده آن را با اسكاچ كفي تميز و با يك حوله مخصوص اين كار كاملاً خشك كنيد. بسياري از مواقع آب چركي در فضاي ميان نوارهاي لاستيكي باقي مي‌ماند و تخليه نمي‌شود كه ناديده گرفتن آن موجب ايجاد بوي بد در ماشين لباسشويي و آلوده شدن لباس‌ها مي‌شود. ترجيحاً از ايجاد اين بو خودداري كنيد چون برطرف كردن آن كار آساني نيست.

از جمله وسايلي كه خانم‌ها تصور تميز كردن آن را هم نمي‌كنند ماشين ظرفشويي است. ماشين ظرفشويي انواع لكه‌هاي چربي، كپك و... را در خود دارد. براي پاك كردن و تميز كردن اين مواد يك قاشق مايع سفيد‌كننده را درون مخزن ريخته و ماشين را روي دور كامل شست‌وشو قرار دهيد تا هرگونه كپك داخل ماشين از بين برود.

اگر ماشين ظرفشويي شما تغيير رنگ داده مقداري آب پرتقال آماده را درون مخزن بريزيد و ماشين را روي دور معمولي روشن كنيد تا اثرات مواد غذايي به طور كامل پاك شود. يا اينكه مقداري سركه را در يك فنجان بريزيد و در سبد ظرفشويي قرار دهيد و ماشين را روشن كنيد تا كار شست‌و‌شو به طور كامل انجام شود. بعد از انجام اين سه مرحله ماشين شما تميز و براق مي‌شود و با دستمال خشك مي‌توانيد آن را خشك نماييد.

از سينك ظرفشويي آشپزخانه غافل نشويد. سينك ظرفشويي آشپزخانه چون در طول زمان تميز كردن آشپزخانه مدام مورد استفاده قرار مي‌گيرد از آن بخش‌هايي است كه بايد بگذاريد و آخر از همه تميزش كنيد. فراموش نكنيد يكي از آلوده‌ترين قسمت‌هاي آشپزخانه سينك ظرفشويي است، به خاطر قرار گرفتن ظرف كثيف، ميوه و سبزي آلوده. چاره تميزي ‌اين سينك اينجاست، كافي است آبليمو و نمك را با هم مخلوط و به صورت خمير تقريباً سفت درآوريد. اين مخلوط را روي سينك برنجي، مسي يا ‌استيل و شيرآلات بماليد سپس آبكشي كنيد. از اين محلول مي‌توانيد در تميزكردن شيرآلات سرويس‌هاي بهداشتي و از بين بردن لكه‌هاي زنگ‌زدگي نيز استفاده كنيد. براي از بين بردن بوي بد سينك ظرفشويي مي‌توانيد از يك نصفه ليموترش استفاده كنيد و به تمام سينك ظرفشويي‌تان بماليد و اجازه دهيد تا يك شب روي آن بماند. خواهيد ديد كه اثر آن از هر خوشبو‌كننده‌اي بيشتر است. اگر ليموي تازه نداشتيد از آب ليمو استفاده كنيد.

قيد دور‌ريختني‌ها را بزنيد

بعد از تميز كردن آشپزخانه نوبت به اتاق‌ها مي‌رسد و در اين بين اولويت با اتاق نشيمن است. گاهي تميز كردن اطراف يك شيء اضافه راحت‌تر به نظر خواهد رسيد، اما اين كار در درازمدت وقت زيادي از شما خواهد گرفت. وقت آن رسيده كه از دست بعضي از خرده‌ريزهاي اضافي راحت شويد. لباس‌هايي كه ديگر اندازه‌تان نيستند به چه دليل بايد جاي شما را تنگ كنند. اينگونه وسايل را جمع‌آوري كنيد و دور بيندازيد مگر اينكه فكر خلاقانه‌اي براي آنها داشته باشيد و آنها را در انباري نگهداري كنيد.

نظافت انواع ديوارها

امروزه جنس ديوارها از تنوع زيادي بر‌خوردار است. انواع ديوار‌كوب‌ها، كاغذ ديواري، پتينه و انواع رنگ‌ها كه ما براي تميز كردن هر كدام راه‌حلي ارائه خواهيم داد به‌جز كاغذ‌هاي ديواري غيرقابل شست‌و‌شو كه راهي ندارند بقيه موارد كاملاً قابل شست‌و‌شو هستند. در ابتدا به كمك دستمال و دسته بلند جارو گردو‌غبار را از ديوارها پاك كنيد.

به سراغ ديوار‌هايي كه با پوشش رنگ روغن پوشيده شده‌اند برويد كه تميز كردن آنها راحت است. ابتدا سطلي را از آب ولرم پر كنيد. بعد مقداري صابون و كمي مايع سفيد‌كننده به آن بيفزاييد و به كمك يك اسفنج روي ديوار بكشيد و با دستمال ديگري تميز كنيد. هر بار قسمتي را تميز كنيد و قسمتي از قسمت قبل را كه تميز كرديد به اين صورت مرز بين آنها از بين مي‌رود. اگر كودك شما با مداد رنگي روي ديوار خط كشيده به كمك يك مسواك و خميردندان سفيد آن را تميز كنيد.

براي پاك كردن مداد‌شمعي و مداد آرايشي ‌پنبه را به مقداري شير ‌پاك‌كن يا روغن بچه آغشته كنيد و روي محل لك شده بماليد.

نوعي ديگر از تميز‌كننده وجود دارد كه ارزان است و قوي و همچنين ديوار‌هاي شما را تميز و براق مي‌كند و در هر خانه‌اي وجود دارد. به اين صورت كه شما مي‌توانيد نصف پيمانه آمونياك، يك چهارم پيمانه سركه سفيد و يك چهارم پيمانه جوش شيرين را در يك سطل آب گرم مخلوط كرده و ديوار‌هاي اتاق را تميز كنيد.

تميز كردن كاغذ ديواري هم شدني است

به روش بالا كاغذ ديواري را گردگيري كنيد. اگر لكه‌ها چرب باشند مثل لكه‌هاي غذا مي‌توانيد مقداري از يك مايع شوينده را با خاك رس لكه‌بر مخلوط كرده و اين مواد را روي لكه‌ها بماليد بگذاريد تا خشك شوند و دوباره اين عمل را تكرار كنيد. اين كار را چند بار تكرار كنيد تا لكه پاك شود. سپس ابتدا با يك دستمال مرطوب آن را تميز كنيد و بعد دستمال خشكي را روي آن را بكشيد.

براي اينكه لكه‌هاي باقيمانده از جاي دست را از روي كاغذ ديواري پاك كنيد ابتدا روي لكه را با دستمال مرطوبي بكشيد و سپس مقداري از خاك رس لكه را روي آنها بپاشيد و اجازه دهيد تا خشك شود. بعد آن را با دستمال تميزي پاك كنيد.

اگر روي كاغذ ديواري شما لكه شمع وجود دارد نگران نباشيد ابتدا با تكه‌اي يخ پارافين را جدا كنيد و پس اينكه با يك شيء تيز شمع را جدا كرديد دستمال حوله‌اي را روي محل قرار دهيد سپس اتو را روي آن قرار دهيد و دستمال را به طور مداوم جابه‌جا كنيد تا لكه چربي جذب دستمال شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر