کد خبر: 774957
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶
توصيه‌هايي براي بهتر شدن حال و هواي خانه‌تكاني اين روزها
از نظر من خانه‌تكاني و روندش كاملاً يك تب است، يك موج است كه فقط و فقط در جامعه هدف خانم‌ها منتشر مي‌شود.
زهرا شكوهي طرقي

نمي‌شود در جامعه‌اي كه همه زن‌ها در يك ماه خاص دست به نظافتي اساسي با نام «خانه‌تكاني» مي‌زنند باشي و خودت تحت تأثير اين رفتارها قرار نگيري. حتي اگر شاغل باشي و از صبح تا شب وقت سر خاراندن نداشته باشي و زماني كه مي‌رسي منزل از شدت خستگي بيهوش شوي باز هم وقتي مي‌شنوي كه همسايه بغلي دست به خانه تكاني زده ناخودآگاه دست به كار مي‌شوي و خودت را آماده مي‌كني. فرقي نمي‌كند از زنان نسل قديم باشي كه در حياط‌هاي پرپستو و پر اتاق زندگي كرده‌اند يا زناني كه زندگي‌شان در آپارتمان‌هاي كوچك و بدون انباري و زيرزمين سپري مي‌شود. مهم اين است كه بايد خانه تكاني كني. ما خانم‌ها كه تا اين اندازه برايمان مهم است خانه تكاني كنيم و پيش از لحظه تحويل سال جديد همه خانه بوي تميزي بدهد و از طرفي مشغله‌هاي اجتماعي و كاري فرصت و زمان زيادي براي اين كار در اختيارمان نمي‌گذارد بايد ياد بگيريم چطور در كمترين زمان، بيشترين نظافت خانه را انجام دهيم و در عين حال كمترين آسيب را ببينيم. سوال مهم اين است كه چطور مي‌توان يك خانه تكاني اصولي انجام داد؟ فراموش نكنيد خانه‌تكاني يك نظافت همراه با كار سخت، فشرده و مداوم نيست. قرار نيست از صبح دست به كار شويد و تا عصر تمام خانه را برق بيندازيد اما حتي يك لقمه غذا نخوريد!

خانه‌تكاني هم برنامه‌ريزي دارد

فراموش نكنيد اينكه مي‌گويند هركاري با برنامه‌ريزي موفق‌تر پيش مي‌رود نمونه‌اش خانه تكاني است و فراموش نكنيد برنامه‌ريزي صحيح و منظم براي خانه تكاني مهم‌تر از داشتن زمان و فضاي كافي است. مادامي كه شما برنامه‌ريزي و مسيربندي براي خانه‌تكاني نداشته باشيد استرس و اضطراب‌تان باعث مي‌شود كارها با سرعت و طبق اصول انجام نشود همين باعث آشفتگي فكري مي‌شود و فكر آشفته نمي‌تواند هدف بعدي كار را مشخص كند. اضطراب ناشي از انبوه كارها باعث فشار عصبي زيادي مي‌شود كه شايد بازدارنده بوده و كار را همانند غولي عظيم جلوه‌گر مي‌كند. در تنظيم برنامه توجه داشته باشيد كه براي انجام چه كارهايي نياز به كمك ديگران داريد. در اين برنامه‌‌ريزي حتماً روزهاي تعطيل را در نظر بگيريد و كارهايي كه ديگران بايد انجام دهند را به ترتيب اهميت ليست كرده و با نام هر فرد به او بدهيد. به اين ترتيب مطمئن باشيد كه بدون فشارهاي جسمي طي چند روز كارها تمام مي‌شود. اگر شما بدانيد چه كارهايي را بايد انجام دهيد و ترتيب انجام آنها كدام است مطمئن باشيد نيمي از كار را انجام داده‌ايد. پس برنامه‌ريزي‌ خانه‌تكاني‌تان را به ترتيب اهميت تنظيم كنيد. توصيه من اين است كه براي اين كار هم ليست بنويسيد. در اين ليست فهرستي از تمام چيزهايي كه بايد تميز شوند را جاي دهيد. تمام كارهايي كه فكر مي‌كنيد بايد در خانه تكاني‌تان انجام دهيد را بنويسيد. سپس روي ورقه‌اي ديگر كارها را به ترتيبي كه بايد انجام داده شود رديف كنيد. كارها را براساس هر اتاق تقسيم كنيد و زماني براي هر كار در نظر بگيريد، به اين ترتيب مي‌توانيد بسته به زمان لازم براي هر كار، حتي از زمان‌هاي اضافه بسيار كوتاه مانند پخش آگهي در تلويزيون نيز استفاده كنيد و مثلاً چند تكه لباس را در لباسشويي بريزيد. هنگامي كه به تدريج هر مورد موجود در فهرست را علامت مي‌زنيد، حس بسيار خوبي به شما دست مي‌دهد و احتمال اينكه كارتان را تمام و كمال انجام دهيد بسيار بيشتر خواهد بود.

كار امروز مال فردا نيست

اسمش «خانه‌تكاني شب عيد» است اما منظور اين نيست كه شما در لحظه‌هاي آخر باقيمانده از سال جديد و درست تا چند ساعت مانده به لحظه سال تحويل بالاي چهارپايه به ميل پرده آويزان باشيد يا زير مبل‌ها در حال تميز‌كاري. حقيقت اين است كه چند روز مانده به سال جديد بايد خانه چيده شده و در آرامش كامل آماده تحويل سال باشد. پس در برنامه‌ريزي و انجام به ترتيب امور، حواستان به زماني كه در اختيار داريد باشد. خانه تكاني را از ساير فعاليت‌هاي شب‌هاي آخر سال مثل خريد لباس و مايحتاج عيد، برنامه‌ريزي براي تعطيلات، تهيه هديه، نوشتن و ارسال كارت تبريك، شيريني‌پزي و پذيرايي از ميهمان‌ها منفك كنيد.

بي‌گدار به آب نزنيد

هر كار و فعاليت همانقدر كه نياز به برنامه‌ريزي دارد نياز به ابزار و لوازم هم دارد. خانه‌تكاني نياز به يكسري لوازم خاص دارد. مواد شوينده، انواع دستمال و ملحفه، چهارپايه، روزنامه، جاروهاي دستي و ساير وسايلي كه براي تميزكاري بخش‌هاي مختلف خانه به آن نياز داريم جزو لوازمي هستند كه بايد پيش از خانه‌تكاني تهيه كنيم تا مبادا در ميانه كار نبودشان باعث اختلال در روند كارمان شود. پس از هر چيزي به اندازه كافي تهيه كنيد و فكر اضافه‌ها هم باشيد.

در يك فضا توقف نكنيد

زمان طولاني نشان‌دهنده كيفيت خانه‌تكاني نيست شما به جاي اينكه چند روز مرخصي بگيريد و پشت سر هم خانه تكاني كنيد مي‌توانيد در روزهاي اشتغالتان و روزهاي آخر نيمه دوم ماه اسفند هر روز يك يا چند ساعت وقت بگذاريد و خانه تكاني را تمام كنيد. اينطور نه تنها تمام خانه آشفته و نامرتب نمي‌شود و آرامش ساير اعضاي خانواده هم به هم نمي‌ريزد بلكه هر روز به مرور مي‌توانيد بدون فشار كاري خرد‌خرد پيش رويد. مثلاً براي مرتب كردن لوازم و خرده‌ريزها، يك زمان ثابت مانند قبل از خواب يا قبل از صبحانه را كنار بگذاريد، در اين فاصله مي‌توانيد به نظافت هم بپردازيد. مثلاً بعد از دوش صبحگاهي آينه حمام را تميز كنيد يا كف وان را با كمي پودر يا مايع مخصوص برق بيندازيد. با تلفيق كارهاي خانه‌تكاني با بخشي از فعاليت‌هاي خودتان راحت‌تر مي‌توانيد از عهده انجامشان برآييد.

مي‌توانيد زيرآبي برويد

براي خود من و ساير دوستانم بارها پيش آمده درست مطابق برنامه‌ريزي پيش رفته‌ايم اما در دقيقه 90 يك اتفاق خاص باعث شده نتوانيم خانه تكاني‌مان را كامل كنيم. حتي پيش آمده به دليل مشغله‌هاي كاري نتوانسته‌ايم طبق برنامه پيش برويم. نگران نباشيد در اين مرحله شما از طرف من اين اجازه را داريد كه زيرآبي برويد! يادتان باشد شما بايد پرده‌ها را بشوييد، ديوارها بايد تميز باشند، مبلمان و روميزي در معرض ديد هستند پس ضروري است كه پاك شوند اما هيچ كس نمي‌آيد انباري، كابينت‌ها و قسمت‌هاي مخفي يا داخل كمدهاي شما را ببيند. پس درنتيجه اولويت‌تان تميز كردن بخش‌ها و اجناسي باشد كه در معرض ديد است. اگر زمان كافي داشتيد سراغ بقيه امور كه تقريباً دور از ديد ميهمان‌هاست هم برويد و اگر زمان نداشتيد بي‌خيالشان شويد تا بعد از ايام تعطيلات.

نكته مهم بعدي در خانه تكاني اين است كه طبيعي است در اين روند خانم‌ها از عهده انجام همه امور به تنهايي برنيايند. خانه تنها خانه شما نيست، فقط شما در آن زندگي نمي‌كنيد، بقيه هم همانطور كه در لذت بردن از تميزي آن با شما شريك مي‌شوند بايد در سختي تميزكاري هم سهيم باشند پس نبايد تمام نظافت آن را به تنهايي بر عهده بگيريد. در هر هفته زمان خاصي را براي نظافت اختصاص داده و كارها را با فرزندان و همسر خود تقسيم كنيد. از بچه‌ها بخواهيد كه تخت‌هاي خود را مرتب كرده، اسباب‌بازي‌ها و لوازم ديگر خود را جمع كرده و پس از گردگيري قفسه‌ها، سرجاي خود بگذارند. اين كار نه تنها باري از دوش شما بر مي‌دارد، بلكه عادات خوبي به فرزندان شما مي‌آموزد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر