کد خبر: 774679
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۹
يك روز بعد از سخنان صالحي
استراليا ديروز تحريم‌هاي اقتصادي ايران را لغو كرد و يك بانك اروپايي نيز روابط با ايران را از سرگرفت ولي نگراني‌ها از روند كند اجراي تعهدات غرب در حال تشديد شدن است.
استراليا ديروز تحريم‌هاي اقتصادي ايران را لغو كرد و يك بانك اروپايي نيز روابط با ايران را از سرگرفت ولي نگراني‌ها از روند كند اجراي تعهدات غرب در حال تشديد شدن است. يك روز پس از سخنان رئيس سازمان انرژي اتمي درباره تأخير در لغو تحريم‌هاي غرب، محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران نيز در نشست با خبرنگاران، هر چند تلويحي اما سخنان صالحي را تأييد كرد و گفت كه ايران با «نگراني» اجراي تعهدات طرف مقابل را رصد مي‌كند.
با گذشت 40 روز از اجراي فرمان لغو تحريم‌ها، مقام‌هاي ايراني تأييد مي‌كنند كه غرب هنوز گام اساسي براي اجراي تعهدات خود برنداشته؛ روندي كه موجب نگراني مقام‌هاي ايراني شده است. محمد جواد ظريف روز چهارشنبه با بيان اينكه با «دقت و نگراني اجراي تعهدات طرف مقابل در برجام را رصد مي‌كنيم»، گفت: «اختلافات ما با امريكا حل نشده است.» ظريف در نشست با خبرنگاران در وزارت امور خارجه با اشاره به حضور مردم در انتخابات هفتم اسفند گفت: «اين حضور اين زمينه را فراهم مي‌كند كه ما با قدرت و صلابت اجراي برجام را در جهت توسعه اقتصادي كشور بر مبناي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي دنبال كنيم، همه بايد يكصدا هدف مشخص شده را تا رسيدن به نتيجه دنبال كنيم. برجام امروز به يك واقعيت اجتماعي تبديل شده و همه بايد از منتقد و مذاكره‌كننده نگاه‌مان را به آينده متمركز و منسجم كرده و تمام اختلاف‌نظرها را به ابزاري براي رسيدن به هدف مشترك تبديل كنيم.»
  
تعهدات طرف مقابل را رصد مي‌كنيم
ظريف با ذكر اين نكته كه نبايد به دنبال خرده گرفتن از يكديگر باشيم بلكه بايد به يكديگر كمك كنيم، تأكيد كرد: «همه ما با دقت و نگراني اجراي تعهدات طرف مقابل را رصد مي‌كنيم و اين نگراني و تمركز روي اين موضوع نبايد براي مچ گرفتن از يكديگر باشد بلكه بايد از آن براي گرفتن تضمين از طرف مقابل جهت اجراي تعهداتش استفاده كنيم.» روز سه شنبه نيز علي اكبر صالحي، رئيس آژانس انرژي اتمي ايران در سخناني تأكيد كرد كه طرف غربي در اجراي تعهدات خود براي لغو تحريم‌ها تاخير داشته است. تأخير غرب در اجراي تعهدات خود درحالي است كه ايران به تعهدات برجامي خود عمل كرده و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بارها اين مطلب را تأييد كرده و هفته گذشته يوكيو آمانو، دبيركل اين آژانس در گزارشي اعلام كرد كه ايران به تعهدات مرتبط هسته‌اي خود عمل كرده است. ظريف در ادامه سخنان خود با اشاره به افزايش تعداد هيئت‌هاي خارجي كه به ايران سفر مي‌كنند و برخي انتقادات وارده در اين زمينه، گفت: «تأكيد ما اين است كه اين هيئت‌ها براي سرمايه‌گذاري، گشايش روابط بانكي، وارد كردن فناوري به ايران و اينكه ايران در عرصه چرخه توليد و توزيع بين‌المللي قرار بگيرد به ايران سفر كنند. به صورتي كه ديگر تحريم غيرممكن باشد نه اينكه ايران به بازاري براي واردات آنها تبديل شود.» پس از لغو تحريم‌ها برخي مقامات اقتصادي و سياسي غرب و كشورهاي منطقه به ايران سفر كردند تا حضور فعالانه در بازار ايران پس از برجام داشته باشند.
 
پيچ و مهره تأسيسات را زودتر مي‌بنديم
تهران بر اساس توافقات برجامي خود، بخش‌هايي البته كليدي از فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را متوقف كرد ولي وزير خارجه ايران مي‌گويد در صورتي كه طرف غربي به تعهداتش عمل نكند بازگشت به مسير سابق سريع‌تر انجام مي‌شود. به گزارش فارس، ظريف در اين رابطه گفت: «طرف مقابل خود مي‌داند كه ما زودتر از آنها مي‌توانيم به شرايط قبل برگرديم، چرا كه كار ما سرهم كردن و وصل كردن چند پيچ و مهره به يكديگر است، ولي در مورد طرف مقابل ساختمان ايران هراسي آنها و ساختمان هزينه‌مند كردن كار با ايران به هم ريخته است.» ظريف در ادامه افزود: «مباني قدرت ما در همين داشتن ديدگاه‌هاي متفاوت با نظام سلطه است. امروز با وجود  همه نگرش‌هاي متفاوت كه از بركات انقلاب و نظام مردم‌سالاري ماست، بايد اين واقعيت را بدانيم كه ما وامدار اين مردم هستيم.»
  
گلايه تجار هندي از برقرار نشدن سوئيفت
در شرايطي كه قرار بود تا دو هفته پس از اجراي برجام، تحريم‌هاي سوئيفت برداشته شود تا مبادلات ارزي بين ايران و ساير كشورها فراهم شود ولي تاكنون گشايشي در اين زمينه مشاهده نشده است. مقامات هندي با اشاره به مذاكره تهران و دهلي‌نو براي تأسيس شعب بانكي در كشورهاي يكديگر و احياي اتحاديه پاياپاي آسيايي، از گلايه تجار اين كشور به علت برقرار نشدن سوئيفت بانك‌هاي بزرگ ايراني خبر دادند. به گزارش بيزينس لاين، يك مقام ارشد هندي حاضر در اين مذاكرات گفت: «هرچند تحريم‌هاي تجاري ايران لغو شده است اما تحريم‌هاي ثانويه امريكا همچنان پابرجاست. در نتيجه، گزينه انجام تراكنش‌ها به دلار هنوز براي تاجران فراهم نيست.» تا زماني كه تحريم‌هاي سوئيفت لغو نشود مبادلات بين‌المللي ايران ميسر نخواهد بود و اين مسئله مشكلاتي را براي بازگشت سرمايه به ايران ايجاد مي‌كند.
  
لغو تحريم‌هاي استراليا
پس از تأييد سازمان ملل مبني بر اينكه تهران قدم‌هاي لازم را براي عمل به تعهداتش در توافق اتمي برداشته است، استراليا اعلام كرد تحريم‌هايي را كه عليه ايران وضع كرده بود، همگام با ساير كشورها از ميان خواهد برداشت. به گزارش دويچه وله، اداره امور خارجه و تجارت استراليا روز چهارشنبه اعلام كرد كه شركت‌هاي استراليايي براي انجام معاملات بيشتر از ۲۰ هزار دلار استراليا با ايران ديگر نياز به مجوز ندارند. استراليا در سال ۲۰۰۸ به دليل فعاليت‌هاي اتمي ايران و تحريم‌هاي بين‌المللي كه عليه اين كشور اعمال شده بود برخي از معاملات خود با ايران را به حالت تعليق درآورده بود. بر اساس اعلام دولت استراليا محدوديت‌ها در انتقال و توزيع كالاهاي حساس، سلاح و موشك‌هاي بالستيك به ايران و نيز تحريم‌ها عليه برخي اشخاص و مؤسسات معين همچنان به قوت خود باقي مي‌مانند. از سوي ديگر، بانك تجاري ايران و اروپا  نيز فعاليت‌هاي خود را از سر گرفته است. اين بانك آلماني بار ديگر در رابطه با ايران خدمات بانكي ارائه مي‌دهد. بر اين اساس، از روز چهارشنبه مشتريان مي‌توانند از طريق «بانك تجاري ايران و اروپا» در هامبورگ پول به ايران واريز يا از ايران حواله‌هاي بانكي دريافت كنند. پيشتر نيز كشورهايي مثل كره جنوبي، ژاپن و هند تحريم‌هاي خود عليه ايران را لغو كرده بودند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
1
3
ایشان هم شد جزو دلواپسان!
داود سجادی
|
United States
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
1
3
استراتژی برپایی تمدن اسلامی کشورمان با استاتژی جهانخواری غرب با هم درتضاد هستند.با برجام این تضاد قابل حل نیست.
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
1
4
جناب ظریف"چرا؟با نگرانی تعهدات طرف
مقابل را رصد می کنید "شما که همیشه با لبخند پیشرفت برنامه برجام را دنبال می کردید..داستان چنین ست
"اکنون انتخابات پایان یافته ست" و دانستن حق مردم ست"اما بعد از انتخابات را پیگیبری می کنید.باید به صداقت مسئولین کشور دست خوش داد" و درود فرستاد بر خوش خیال ها و هدایت کنندگان و حامیان برجام در
کشورمان "وهیچ جای نگرانی برای کلاه گشادی که بر سر کشور و مردم رفت"
وجود ندارد.
اریایی از شیراز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
3
1
دوست بی سیاست اگرکلاه سر رفته باشد دوطرفه است مذاکره دوطرفه است چه سود چه زیان من و شما از سیاست بی خبریم
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
1
4
پاسخ به اقای شیرازی"کاش بیان
می کردید"درمذاکره با امریکا"چه کلاهی نصیب امریکا شده ست؟ غیراز
اینکه کلاه خودرا بالاتر گذاشتند"وتحریم
های جدید بابت تسلیحات موشکی
ایجاد کردند"واز طرفی با تخریب دستاوردهای هسته ای خیال اسرائیل را... راحت کردند "تا اسرائیل بتواند خودرا برای جنگ دیگری با حزب الله اماده کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
مهر ناز جان مي شود فوايد تحريم را بگي وتا كي ملت بايد تاوان سياستهاي برخي ها را بدهد ما حق زندگي كردن را نداريم شماها كه با سهميه وبورسيه و.. سر كار مي رويد آيا درد بيكاران را مي فهميد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار