کد خبر: 774535
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶
كمتر كسي انتظار داشت آتش بس در سوريه براي چهارمين روز ادامه پيدا كند و همين مسئله باعث شده رهبران سوري و غيرسوري با اميد بيشتري درباره استمرار آتش‌بس و پايان جنگ حرف بزنند.
به گزارش «جوان»، رئيس‌جمهور سوريه در مصاحبه‌ با يكي از شبكه‌هاي تلويزيوني آلمان، آتش‌بس در سوريه را نشاني از موفقيت و كورسويي ازاميد خواند و تأكيد كرد كه دمشق به سهم خود به اين آتش‌بس پايبند مي‌ماند. وي همچنين گفت: معارضاني كه سلاح خود را بر زمين گذاشته باشند، مي‌توانند به «زندگي مدني» بازگردند. گزارش‌هاي منتشر شده از سوريه حاكي از آن است كه آتش بس در سوريه در روز سه شنبه نيز ادامه يافت. بر اساس توافقي كه دو هفته قبل ميان وزراي خارجه امريكا و روسيه به دست آمد و بعد هم از سوي دولت سوريه و معارضان پذيرفته شد، از روز شنبه در اين كشور آتش‌بس اجرا شده است. اين آتش بس در حالي چهارمين روز خود را پشت سر گذاشت كه خيلي از ناظران پيش‌بيني مي‌كردند هيچ‌گاه اجرايي نشود اما پس از گذشت چند روز و رضايت ناظران بين‌المللي از تداوم آتش‌بس اميدها به ادامه آن افزايش زيادي يافته است. وزارت خارجه چين از توافق آتش‌بس در سوريه نيز استقبال و اظهار اميدواري كرد طرفين قطعنامه شوراي امنيت را اجرايي كنند و به آتش بس و توقف خصومت‌ها در سوريه پايبند باشند. وزيران خارجه امريكا و آلمان هم روز دوشنبه ادامه آتش‌بس در سوريه را نشانه‌اي «اميد‌بخش» براي حل بحران در اين كشور توصيف كردند. فرانك والتر اشتاين‌ماير وزير امورخارجه آلمان روز دوشنبه با جان كري، همتاي امريكايي خود در واشنگتن ديدار و گفت‌وگو  ‌كرد. بان كي‌مون دبيركل سازمان ملل هم روز دوشنبه گفته بود: « در طول پنج سال گذشته كه درگيري‌ها در سوريه ادامه داشت، نتوانستيم به اين آتش‌بس دست يابيم و هرگونه آتش‌بسي خيلي زود نقض مي‌شد به همين دليل آتش‌بس فعلي بايد ادامه يابد تا زمينه‌ها براي آغاز مذاكرات ميان دولت دمشق و مخالفان در هفتم مارس آتي فراهم شود.»
به نظر مي‌رسد هم روسيه و هم امريكا به ادامه آتش‌بس هستند. «سرگئي ريابكوف» معاون وزير خارجه روسيه ادعاي منابع نزديك به مخالفان دولت سوريه مبني بر حمله جنگنده‌هاي اين كشور به مواضع معارضان را رد كرد. ريابكوف در گفت‌وگو با خبرگزاري رويترز گفت: «روسيه از زمان شروع توقف عمليات نظامي، هيچ گونه حمله‌اي عليه معارضان سوري نداشته است.»  از سوي ديگر، «جان كري» وزير خارجه امريكا اعلام كرد كه با «سرگئي لاوروف» همتاي روسش توافق كرده كه درباره نقض‌هاي احتمالي طرح آتش‌بس در سوريه مناقشه نكنند و تلاش‌ها را بر تضمين محدود كردن حملات هوايي در سوريه و تنها هدف قرار دادن داعش و جبهه النصره متمركز كنند. كري افزود:‌ به‌رغم برخي درگيري‌ها هنوز «نشانه‌  مهمي» مبني بر شكسته شدن آتش‌بس در سوريه ديده نمي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار