کد خبر: 774484
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
بساط بازارچه‌هاي پايان سال استان‌ها برچيده مي‌شود
هر سال در آستانه فرارسيدن ايام نوروز و ايجاد تکاپو در بازار خريد و فروش ، به منظور تسهيل دسترسي خانوارها به اجناس مختلف با قيمت کمتر، نمايشگاه هاي بهاره در سراسر کشور برپا مي شود. نمايشگاه هايي که گاهي محل عرضه مستقيم اجناس با کيفيت و قيمت مناسب شده و گاهي هم به محلي براي فروش اجناس بنجل و گاهي قاچاق تبديل مي شود و شهروندان را براي تامين آجيل و شيريني شب عيد ، پوشاک و لوزام منزل به سمت خود مي کشاند! اما امسال همزمان با رسيدن اسفندماه، اتاق اصناف ايران از عدم برگزاري اين نمايشگاه ها در استانهاي کشور خبر مي دهد.
مريم احمدي
امسال نمايشگاه بهاره نداريم!
چندين سال است که در آخرين روزهاي اسفند دراستانهاي مختلف کشور از کلانشهرها گرفته تا مناطق محروم نمايشگاه هاي بهاره برپا مي شود تا مردم را در تامين مايحتاج شب عيدشان ياري کند. نمايشگاه هايي که از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولي بخش دولتي اقتصاد، براي عرضه اجناس با کيفيت و با قيمت مناسب براي اقشار متوسط در نظر گرفته مي شود و گاهي با استقبال خريداران روبرو مي شود و گاهي خريداران و فروشندگان را با دست خالي روانه خانه مي کند! حالا امسال ظاهرا مسئولان امر تصميم گرفته اند قيد اين نمايشگاه ها را بزنند و برپايي اين اماکن را به چند نقطه در مناطق محروم استانها محدود کنند.

اگرچه بازارچه ها و نمايشگاه هاي بهاره به منظور تسهيل دسترسي مردم به اجناس موردنيازشان برپا مي شود اما گاهي عدم نظارت مداوم و دقيق بر روند خريد و فروش، اين اماکن را به مرکزي براي عرضه کاهالاي بي کيفيت و جولان اجناس بنجل و حتي قاچاق تبديل مي کند. موضوعي که شاديد بتوان گفت به عنوان يکي از دلايل اصلي عدم تمايل مسئولان به برپايي اين بازارچه ها در اسفندماه سال جاري شده است. چندي پيش عوض پوردبیر کل اتاق اصناف ایران اعلام کرد: اعتقاد ما این بوده و هست که امسال نیازی به برگزاری نمایشگاه های بهاره وجود ندارد و سياست بر اين است که با تشخیص کمیته سه نفره ای متشکل از استانداران هر استان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و روسای اتاق اصناف بر حسب ضرورت نمایشگاه های بهاره به صورت محدود در مناطق محروم استانها برگزار شود.

از انجا که نمايشگاه هاي بهاره در آخرين روزهاي اسفند ماه و در زمان اوج خريد کالاهاي چون آجيل و شيريني و ميوه شب عيد برپا مي شوند و اغلب قيمت کالاهاي عرضه شده در اين اماکن از فروشگاه ها و مغازه هاي سطح شهر کمتر مي شود اغلب مغازه داران از افت فروش و بي رونقي بازارشان ابراز نارضايتي مي کنند. به عنوان مثال سال گذشته اين مسئله در برخي شهرها از جمله اراک، بوشهر ، مياندواب، آبادان، شهرکرد و چند شهر ديگر به عنوان يکي از معايب برپايي اين نمايشگاه ها مطرح شد. بنابه اظهارات برخي کسبه ، به دلايلي چون کمبود فضا براي واگذاري غرفه ها، خيلي از فروشندگان از حضور در اين نمايشگاه محروم مي شوند و در اين ايام فروشي ندارند. اين در حالي است که با توجه به شرايط اقتصادي موجود، با افزايش ماليات واجاره بهاي مغازه ها، کاسبان به اميد رسيدن شب عيد و رونق گرفت بازارشان چند ماه بي رونقي را سر مي کنند.

بر هم خوردن تنظيم بازار در شهرهايي چون بوشهر، مياندواب و ديگر شهرهاي استانهاي اذربايجان شرقي و آذربايجان غربي، استان خوزستان ، چهارمحال و بختياري سال گذشته به عنوان معايب برپايي نمايشگاه هاي بهاره در اين مناطق اعلام شده و مردم و کسبه خواستار يافتن راهي براي رفع اين مورد شدند.

فروشگاه هاي هويت دار جايگزين نمايشگاه هاي بهاره

در سالهاي گذشته در بسياري از استانهاي کشورعرضه اجناس بي کيفيت و نامرغوب سبب نارضايتي و بي رغبتي مردم به خريد و گله مندي و ابراز اعتراض آنها به مراکز ذي ربط مي شد چرا که نبود نظارت کافي را عامل ايجاد شرايط موجود مي دانستند. از طرفي متوليان نيز مدعي بودند بازرسان اتاق اصناف ایران مي توانند بر روی عملکرد واحدهای صنفی شناسنامه دار و دارای پروانه کسب، نظارت دقيق اعمال کنند و فروشندگان بازارچه هاي نمايشگاه در اين دسته جا نمي گيرند!

همچنين عدم توجه کافي به بحث مکان يابي و جانمايي درست در شهرهاي مختلف سبب مي شد مردم براي تهيه اجناس خود از اين بازارچه ها با مشکل تردد و حمل و نقل روبرو شوند و گاهي برپايي اين نمايشگاه ها به عاملي براي تشديد ترافيک تبديل شود.

عرضه و فروش کالاهاي تاريخ گذشته، کم فروشي و گاهي گران فروشي، بي نظمي در غرفه بندي و بي توجهي به تردد خريداران، از جمله مشکلاتي است که سال به سال از بي رغبتي و کاهش استقبال شهروندان مي کاهد و مسئولان را واداشته تا جايگزيني براي نمايشگاه هاي بهاره معرفي کنند.

عوض پور در اين خصوص مي گويد: اعتقاد اتاق اصناف ایران کماکان این است که نیازی به برگزاری نمایشگاه های بهاره در سال جاری نیست؛ چون می توانیم بر اساس ظرفیت های قانونی موجود، فروش های فوق العاده و حراج های فصلی را توسط واحدهای صنفی عرضه کالا داشته باشیم که همزمان با این مسئله، نظارت بیشتری هم توسط بازرسان هم بر روی عملکرد واحدهای صنفی شناسنامه دار و دارای پروانه کسب اعمال خواهد شد.

بنا به گفته دبیر کل اتاق اصناف ایران وقتی فروشگاهی دارای هویت فیزیکی و جایگاه مشخصی باشد، برای رسیدگی به تخلفات این واحد صنفی، مرجعی وجود دارد اما وقتی مجموعه ای بدون شناسنامه و دستفروش باشد؛ جایگاه برای رسیدگی به شکایات مربوط به آن نیز کمتر خواهد بود.

به همين دليل امسال تصميم بر اين شده تا اين نمايشگاه ها تنها در چند نقطه محروم برپا شود و ساکنان شهرهاي ديگر مي توانند از تخفيف و کاهش قيمت فروشگاه هاي تحت نظارت مايحتاج خود را تامين کنند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار