کد خبر: 773902
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹
تروريست‌ها ساعاتي پس از اجراي آتش‌بس چند موشك به حومه حلب شليك كردند
به رغم اجراي آتش‌بس شكننده در سوريه و بازگشت آرامش نسبي به اكثر استان‌هاي اين كشور ساعاتي پس از اجرا، تروريست‌ها با شليك چند موشك به شهر نبل در استان حلب آن را نقض كردند.
روح‌الله صالحي
به رغم اجراي آتش‌بس شكننده در سوريه و بازگشت آرامش نسبي به اكثر استان‌هاي اين كشور ساعاتي پس از اجرا، تروريست‌ها با شليك چند موشك به شهر نبل در استان حلب آن را نقض كردند. همچنين اخباري مبني بر حمله ارتش تركيه به كردهاي سوري منتشر شده است. همزمان جنگنده‌هاي سعودي و اماراتي در پايگاه اينجرليك تركيه مستقر شدند و امريكا نيز بار ديگر اعلام كرد كه در صورت شكست آتش‌بس، طرح ب كمك به تروريست‌ها را اجرا مي‌كند.
به دنبال توافق روسيه و امريكا آتش‌بس در سوريه از بامداد شنبه آغاز و درگيري‌ها پس از چند سال متوقف شد. هر چند به گفته مقامات غربي پايدار ماندن اين آتش‌بس بسيار دشوار است اما در صورت استمرار مي‌تواند زمينه مناسبي براي مذاكرات صلح و توقف درگيري‌ها در درازمدت باشد. اگرچه از روز شنبه بيشتر مناطق سوريه در آرامش نسبي به سر مي‌برند ولي با اين حال حملات پراكنده‌اي از سوي تروريست‌ها در حلب گزارش شده است. به گزارش شبكه الميادين، گروه‌هاي مسلح در منطقه عندان در استان حلب روز شنبه آتش‌بس را نقض و دو فروند موشك به منطق نبل در حومه شمالي حلب شليك كردند. هنوز دولت سوريه به اين نقض آتش‌بس پاسخي نداده است. بشار الجعفري، نماينده سوريه در سازمان ملل جمعه شب گفته بود كه دمشق به هرگونه نقض آتش‌بسي پاسخ مي‌دهد. نماينده سازمان ملل در امور سوريه نيز اخبار نقض آتش‌بس را تأييد كرد و گفت كه آرامش بلافاصله به اين منطقه بازگشته است. اين درحالي است كه ارتش سوريه حملات خود به گرو‌ه‌هاي مسلح را متوقف كرده است.  بر اساس گزارش الميادين، شوراي امنيت سازمان ملل شامگاه جمعه قطعنامه مربوط به آتش‌بس در سوريه را به تصويب رساند. بر اين اساس، طرفين آتش‌بس بايد حملات با هرگونه سلاح اعم از راكت، خمپاره و موشك‌هاي ضد تانك را متوقف و از تصاحب يا تلاش براي تصاحب قلمرو ديگر گروه‌هاي اين آتش‌بس خودداري كنند. آنها همچنين بايد اجازه دسترسي «بلامانع و مستمر» را براي گروه‎هاي امدادرساني فراهم كرده و در دفاع از خود در برابر گروه‌هايي كه مشمول آتش‌بس نيستند، از شدت عمل متناسب استفاده كنند. دولت سوريه اين آتش‌بس را با اين شرط پذيرفت كه عمليات نظامي عليه گروه‌هاي تروريستي داعش و جبهه النصره ادامه يابد. ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه در سخناني گفت كه حملات به مواضع تروريست‌هاي داعش و جبهه النصره ادامه خواهد داشت.  سوريه با همراهي متحدانش در هفته‌هاي گذشته، پيشرفت‌هاي قابل توجهي در خاك سوريه داشت و توانست بخش‌هاي مهمي از اين كشور را از دست مخالفان پس بگيرد. توقف درگيري‌ها در برخي جبهه‌ها سبب مي‌شود نيروهاي مقاومت با خيال راحت پيشروي در مقابل تروريست‌ها را ادامه دهند. به باور برخي ناظران، آتش‌بس بهترين فرصت براي سوريه است تا بتواند شهر حلب را آزاد كرده و موازنه ميداني را به نفع خود تغيير دهد. اجراي آتش‌بس در اين مرحله به معناي تثبيت موفقيت‌هاي تازه دولت است و موقعيت آن را براي ورود به مذاكرات صلح تقويت مي‌كند.
  
توقف حملات روسيه
وزارت دفاع روسيه اعلام كرد كه درگيري‌ها در ۳۴ شهر و روستاي سوريه بر اساس توافق آتش‌بس متوقف شده است. به گزارش اسپوتنيك، ژنرال سرگئي سكورالنكو گفت: «ما تعهدات خودمان در اجراي آتش‌بس را اجرا مي‌كنيم، البته اين به اين معنا نيست كه تروريست‌هاي داعش و النصره آزاد هستند. ما وضعيت را در تمام سوريه تحت كنترل داريم.» توافق آتش‌بس اولين توافقي است كه از زمان آغاز بحران سوريه اجرا مي‌شود و روزهاي آينده، سرنوشت‌ساز به شمار مي‌رود، زيرا مشخص مي‌شود آيا آتش‌بس تا دو هفته ديگر ادامه مي‌يابد يا خير.  اعلام آتش‌بس در سوريه درحالي است كه همچنان ارتش سوريه به پيشروي‌هاي خود در حومه حلب ادامه مي‌دهد. ارتش سوريه در آخرين ساعات اجراي آتش‌بس، پس از درگيري با تروريست‌ها در اطراف روستاي «الصراف» واقع در «لاذقيه» موفق شد علاوه بر خنثي كردن حملات تروريست‌ها آنها را مجبور به عقب‌نشيني كرده و اين مناطق را به كنترل خود درآورد. در اين عمليات تعدادي از تروريست‌ها از جمله يكي از سركرده‌هاي جيش‌الفتح كشته شد.  
  
ازسرگيري مذاكرات ژنو
با اجراي آتش‌بس، استفان دي ميستورا، فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه قصد دارد مذاكرات صلح در ژنو را از سر بگيرد. استفان دي ميستورا در نشست جمعه شب شوراي امنيت گفت: «به شرط آنكه آتش‌بس به طور كامل اجرايي شود و كمك‌هاي انساني ادامه يابد، من قصد دارم بار ديگر مذاكرات سوريه را در دوشنبه هفتم ماه مارس از سر بگيرم.» مذاكرات ژنو 3 به دليل كارشكني سعودي و معارضان و همچنين اختلاف بر سر برخي گروه‌هاي حاضر در مذاكرات، به تعليق افتاد.
  
«اينجرليك» انبار مهمات
همزمان با اجراي آتش‌بس در سوريه، عربستان سعودي جنگنده‌هاي بيشتري را در پايگاه مرزي تركيه مستقر مي‌كند. روزنامه بيرگون تركيه روز شنبه در گزارشي نوشت: «با استقرار چهار جنگنده عربستان سعودي در پايگاه اينجرليك تنها ساعاتي قبل از اعلام آتش‌بس در سوريه، اين پايگاه به صورت انبار مهمات امريكا، انگلستان، آلمان، قطر و عربستان درآمد.» بيرگون با اشاره به اينكه تصميم به استفاده از پايگاه اينجرليك از سوي جنگنده‌هاي عربستان در جريان كنفرانس امنيتي مونيخ اتخاذ شده بود، نوشت: «تعداد دقيق هواپيماهاي موجود در اين پايگاه مشخص نمي‌باشد.» پيشتر تركيه و عربستان آمادگي خود را براي حمله زميني به سوريه براي كمك به تروريست‌ها و بازگرداندن موازنه به نفع تكفيري‌ها اعلام كرده بودند كه به دليل عدم همراهي غرب از موضع خود عقب‌نشيني كردند.
  
طرح «ب» امريكا روي ميز
مقامات واشنگتن بار ديگر اجراي طرح جايگزين خود در صورت شكست آتش بس را مطرح كردند. يكي از مسئولان كاخ سفيد روز شنبه در مصاحبه با الشرق الاوسط گفت: «باراك اوباما رئيس جمهور امريكا گفت‌‌و‌گوهايي داخلي درباره گزينه هاي مطرح شده در صورت شكست توافق آتش‌بس انجام داد و طرح «ب» شامل افزايش نيروهاي ويژه امريكا در سوريه، افزايش كمك و آموزش گروه‌هاي مسلح سوري، انتقال كمك‌هاي تسليحاتي و لجستيكي كشورهاي ديگر، ايجاد منطقه پرواز ممنوع و ايجاد منطقه امن براي آوارگان است تا نظام حاكم بر سوريه غيرنظاميان را هدف قرار ندهد.» منابع فرانسوي گفتند سخن گفتن درباره طرح ب در حال حاضر بي‌فايده است، زيرا واشنگتن نمي‌خواهد در جنگ سوريه بيشتر درگير شود و جان كري، وزير خارجه امريكا بر تغيير موضع‌گيري ولاديمير پوتين در قبال بشار اسد رئيس جمهور سوريه تكيه كرده است.   
طرح جايگزين امريكا، واكنش روسيه را در پي داشته است. ولاديمير چيرف، نماينده روسيه در اتحاديه اروپا گفت: «روسيه هيچ برنامه جايگزيني ندارد و از جانب طرفين ديگر از جمله امريكا نيز چيزي درباره وجود برنامه جايگزين نشنيده‌ايم و صحبت‌هاي بيشتر در اين باره نيز بي‌فايده است چرا كه اگر شما ابتكار عمل بزرگ و مهمي را به راه اندازيد و فوراً مذاكرات درباره اينكه اگر نتيجه‌بخش نباشد چه مي‌شود را آغاز كنيد، آن وقت تعهد خودتان نسبت به آن زير سؤال مي‌رود.» 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار