کد خبر: 772713
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶
پيام غيررسمي سازمان آتلانتيك شمالي: وارد رويارويي آنكارا– مسكو نمي‌شويم
آخرين اميد آنكارا براي نجات گروه‌هاي مسلح حامي خود در شمال سوريه و همچنين جلوگيري‌ از قدرت‌يابي كردها با مواضع ناخوشايندي كه از سازمان ناتو شنيده مي‌شود، بيش از پيش در حال رنگ باختن است.
محمد بابايي
وب‌سايت آلماني اشپيگل به نقل از يك مقام اروپايي گزارش داد كه ناتو در صورت ايجاد درگيري نظامي بين تركيه و روسيه، در حمايت از آنكارا وارد اقدام نظامي نخواهد شد. تركيه از اعضاي ناتو محسوب مي‌شود و به موجب بند 5 معاهده اين سازمان در صورتي كه يكي از اعضا هدف حمله قرار بگيرد، بند دفاع جمعي لازم‌الاجرا مي‌شود و اين ائتلاف عليه كشور مهاجم، وارد عمل مي‌شود.  پيشروي‌هاي اخير نيروهاي دولتي سوريه و متحدانش در سوريه به‌ويژه در استان شمالي حلب باعث شده گروه‌هاي مسلح تحت حمايت رياض و آنكارا در وضعيت آشوب‌ زده‌اي قرار بگيرند و حتي بعضي ناظران و منابع امنيتي مي‌گويند در صورتي كه عامل خارجي دخالت نكند، ارتش سوريه موفق خواهد شد به زودي مناطق تحت كنترل گروه‌هاي تروريستي در شمال غربي سوريه را آزاد كند.  در صورتي كه ارتش سوريه موفق شود حلقه محاصره حلب را تنگ‌تر كند و همزمان كردها به پيشروي‌ خود در امتداد مرزهاي تركيه ادامه بدهند‌، رويا و اهداف رجب طيب اردوغان به صورت كامل در سوريه فرو خواهد پاشيد. همين مسئله باعث شده رهبران تركيه در كنار همتايان سعودي‌ خود در طول دو هفته گذشته از احتمال ورود مستقيم نظامي به سوريه حرف بزنند.  هم عربستان و هم آنكارا اين اقدام را مشروط به حمايت كامل غرب كرده‌اند. اما تاكنون غرب و بازوي نظامي آن يعني سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) نه تنها هيچ‌گونه چراغ سبزي به آنكارا و رياض نشان نداده‌اند بلكه بعضي از اعضاي اين سازمان اعلام كرده‌اند با روسيه در سوريه درگير نخواهند شد. «جين آسلبورن»، وزير خارجه لوگزامبورگ به اشپيگل مي‌گويد: «ناتو نمي‌تواند به خودش اجازه بدهد به دليل تنش‌هاي اخير تركيه و روسيه وارد درگيري نظامي با روسيه بشود.» وي تأكيد كرده است كه اين سخنان را به نمايندگي از ديگر اعضاي ارتش ناتو اعلام مي‌كند و بايد همچون موضع رسمي اين سازمان نظامي نگريسته شود.  با وجود تأكيد اين مقام اروپايي ناتو همچنان سعي كرده است براي حفظ انسجام اعضاي خود صرفاً به حمايت‌هاي ظاهري از آنكارا ادامه دهد. از سوي ديگر فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهوري فرانسه هم هشدار داده است كه با حضور بيشتر تركيه در بحران سوريه خطر چنين جنگي وجود دارد. اولاند كه با يك راديوي فرانسوي گفت‌وگو مي‌كرد، بار ديگر از روسيه خواست دست از حمايت خود از بشار اسد بردارد.
 
تقابل عربستان با جنگنده‌هاي روسيه
همزمان كه نيروهاي دولتي ومتحدانش در شمال سوريه دست به پيشروي مي‌زنند مواضع رياض عليه متحدان دمشق به‌ويژه روسيه تشديد مي‌شود. عادل جبير وزير خارجه عربستان به «اشپيگل» گفت: اگر مخالفان به موشك‌هاي زمين به هوا مجهز شوند، مي‌توانند با بالگردها و هواپيماهاي نظام سوريه مقابله كنند. وي مدعي شد: «اگر مخالفان چنين موشك‌هايي را در اختيار داشته باشند، مي‌توانند تراز قدرت در سوريه را تغيير دهند مثل همان اتفاقي كه قبلاً درباره افغانستان افتاد!» اين اظهارات وزير خارجه عربستان به نوعي اعلان جنگ عليه روسيه محسوب مي‌شود چرا كه جنگنده‌اي اين كشور هستند كه هم اكنون در سوريه به صورت گسترد‌ه‌اي عليه تروريست‌ها فعال هستند. تا غروب روز گذشته مقامات روس واكنشي به اين اظهارات وزير خارجه عربستان نشان ندادند هر چند تأكيد كردند به حملات خود عليه تروريست‌ها در سوريه با شدت بيشتري ادامه خواهند داد.
 
رد قطعنامه پيشنهادي روسيه
امريكا و فرانسه به صورت صريح با قطعنامه پيشنهادي روسيه درباره احترام به حق حاكميت و تماميت ارضي سوريه و توقف تجاوزها به مرزهاي اين كشور مخالفت كردند.  سامانتا پاور نماينده امريكا در سازمان ملل، پس از اين نشست كه پشت درهاي بسته برگزار شد، پيش‌نويس قطعنامه روسيه را خارج شدن از مسير قطعنامه‌هاي قبلي شوراي امنيت تعريف كرد و مسكو را به اجراي توافقنامه ماه دسامبر گذشته اين شورا فراخواند. در پيش‌نويس قطعنامه روسيه بدون اشاره به تركيه، بر ضرورت جلوگيري تمامي كشورها از انتقال تروريست‌هاي افراطي و تسليحات به داخل خاك سوريه تأكيد مجدد شده است. نماينده روسيه در سازمان ملل با تأكيد بر آمادگي مسكو براي هرگونه تصحيح در متن پيش نويس قطعنامه يا پيشنهاد احتمالي و بيان اينكه «اكنون لحظه حقيقت‌يابي است»، خاطرنشان كرد: اين قطعنامه تأكيد مجددي است بر آنچه تمامي 15 عضو شوراي امنيت در خصوص بحران سوريه گفته‌اند. ويتالي چوركين افزود: من حتي به لحاظ دلايل سياسي نمي‌فهمم كه چگونه كشورها مي‌توانند با تكرار صحبت‌هاي خودشان در قالب قطعنامه پيشنهادي مخالفت كنند. نماينده فرانسه هم در پاسخ به اين پرسش كه آيا فرانسه با قطعنامه پيشنهادي روسيه موافق است به كوتاه‌ترين جواب يعني «نه» بسنده و اظهاركرد: در اين اوضاع ساختن شرايطي كه به ادامه مذاكرات منتهي شود واجب‌تر است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
0
0
حقا که...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار