کد خبر: 721819
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴
رئيس جمهور در دومين روز از هفته محيط‌زيست سخنراني كرد
عضو فراكسيون محيط‌زيست: طرح‌هاي متعددي را به سازمان حفاظت محيط‌زيست داده‌ايم ولي گوش‌شنوايي وجود ندارد روز گذشته حسن روحاني در مراسم دهمين دوره جايزه ملي محيط زيست و دومين روز از هفته محيط‌زيست سرنوشت آب و باد و خاك و جنگل و اشتغال و بانك‌ها را به مذاكرات گره زد و صراحتاً گفت كه تحريم‌ها بايد برود تا مشكل آب‌خوردن مردم حل شود.
محمدرضا هادیلو
روز گذشته حسن روحاني در مراسم دهمين دوره جايزه ملي محيط زيست و دومين روز از هفته محيط‌زيست سرنوشت آب و باد و خاك و جنگل و اشتغال و بانك‌ها را به مذاكرات گره زد و صراحتاً گفت كه تحريم‌ها بايد برود تا مشكل آب‌خوردن مردم حل شود. در واقع به رغم تأكيد صاحبنظران در مورد پيوند نزدن مسائل داخلي كشور به بحث هسته‌اي و مذاكرات اخير، در اين مراسم يكبار ديگر حسن روحاني القا كرد كه با رفع تحريم‌ها نه تنها سرمايه‌ها به سمت ايران روان مي‌شود بلكه مسئله محيط زيست و اشتغال جوانان حل و منابع آبي زياد و بانك‌ها نيز احيا خواهد شد! حرف‌هايي كه موجب تعجب بسياري از كارشناسان داخلي شد و در كمتر از چند ساعت بسياري از شبكه‌ها و رسانه‌هاي معاند غربي از جمله بي‌بي‌سي نكته را گرفتند و طوري خبر را مخابره كردند كه نشان دهند تحريم‌ها ايران را به زانو درآورده است.   
 «ما امر به معروف و نهي از منكر را در چند حكم الهي خلاصه كرده‌ايم. معروف يعني همه شايستگي‌ها و منكر يعني همه زشتي ها، بنابراين كسي كه آب را آلوده مي‌كند يعني كار منكر انجام مي‌دهد و حرام است.» اينها صحبت‌هاي رئيس‌جمهور است كه در دومين روز از هفته محيط زيست عنوان كرده و آلوده كردن طبيعت را منكر دانسته و تصريح كرد: «‌گاهي كنار سد آب آشاميدني مردم با آلوده كردن آب، منكر انجام مي‌دهند، برويد ببينيد آنجا منكر است و آنجا نهي از منكر كنيد.»
هر چند صحبت‌هاي رئيس دولت درست است اما معلوم نيست مخاطب ايشان كيست و نمي‌توان فهميد كه چه كسي بايد نهي از منكر كند، بسياري از كارخانه‌ها و كارگاه‌هاي بزرگي كه فاضلاب و پسماندهاي شيميايي و مخرب خود را روانه رودخانه‌ها و دريا مي‌كنند!
رئيس‌جمهور با اشاره به مسائل روزكشور نيز تأكيد كرد: «اينكه مي‌گوييم تحريم ظالمانه بايد از بين برود، بعضي‌ها چشم هايشان را زياد نچرخانند! تحريم‌هاي ظالمانه بايد از بين برود تا سرمايه بيايد. تحريم‌هاي ظالمانه بايد برود تا مسئله محيط زيست و اشتغال جوانان حل شود تا منابع آبي زياد شود، تا بانك‌ها احيا شوند.»
روحاني خاطرنشان كرد: «ان‌شاء‌الله راه حفاظت از محيط زيست و احياي منابع طبيعي و گونه‌هاي مختلف گياهي، جانوري را ادامه مي‌دهيم و اين دولت با همان اراده روز اول كه شوراي عالي حفاظت از محيط زيست را احيا كرد، اين راه را ادامه خواهد داد.» هر چند حرف‌هاي رئيس دولت مي‌تواند اين تصور را در غربي‌ها به وجود بياورد كه تحريم‌ها ايران را تا شكسته شدن پيش برده و موجب شود تا آنها در تصميماتشان وقيحانه‌تر پيش بيايند اما سؤال اينجاست كه اگر دول غربي به سركردگي امريكا دست از زياده خواهي هايشان برندارند، آيا باز هم روحاني با همان اراده روز اول به كار خود ادامه خواهد داد يا بهانه‌اي براي نشستن و دست روي دست گذاشتن و نظاره گر تخريب و مرگ محيط زيست بودن به دست آورده؟
انداختن توپ مشكلات به زمين دولت‌هاي قبلي نيز بخش ديگري از صحبت‌هاي آقاي رئيس‌جمهور بود، جايي كه گفت: «در سال ۹۳ خودروهايي كه خطرناك بودند و بايد اسقاط مي‌شدند، اسقاط شدند كه در سال‌هاي قبل در اين زمينه بي‌توجهي مي‌شد و ما بايد اين مسير را ادامه دهيم و همه بايد در اين زمينه دست به دست هم دهيم تا قدم‌هاي بزرگي برداريم.»
روحاني همچنين با اشاره به اقدامات دولت در زمينه رودخانه‌ها و تالاب‌ها گفت: «اولين مصوبه جلسه هيئت دولت در دولت يازدهم در مورد درياچه اروميه بود. اين دولت، دولت محيط زيست است و به آن اهميت مي‌دهد، چراكه مي‌داند اگر به آن توجه نشود، توسعه ناپايدار خواهد بود.»
وي يادآور شد: «‌زاينده رود را مگر مي‌شود رها كرد؟ نه به خاطر زيبايي نصف جهان، بلكه به خاطر حيات درآن منطقه، بايد به آن توجه شود. مگر رودخانه ها، تالاب ها، درياچه‌ها و هامون‌ها را مي‌شود رها كرد؟ توجه به طبيعت موجب سلامت و نشاط جامعه مي‌شود. وقتي نهر جاري است، فكر هم جاري است و انسان و جامعه نيز تشويق به حركت مي‌شوند و افكار جامعه را به حركت درمي‌آورند.»
رئيس‌جمهور افزود: «‌مگر مي‌شود جنگل‌ها را نابود كرد و بعد در انتظار اكسيژن و هواي سالم باشيم، در انتظار سيل‌هاي مخرب نباشيم.»
وقتي رئيس دولت حرف‌ها و جملات زيباي فوق را بيان مي‌كرد، چند صد كيلومتر آن طرف‌تر و در جنگل‌هاي ايلام، مردم با دست خالي و بيل و سطل ماست، در حال خاموش كردن آتشي بودند كه بيش از 90هكتار از همان توليد كنندگان اكسيژن را به خاكستر تبديل كرده بود و خبرها حكايت از حال وخيم  درياچه اروميه داشت.
هر چند  در ادامه مراسم رئيس‌جمهور نشان داد كه مي‌داند «‌زباله‌ها در شهرهاي ساحلي به يك مشكل تبديل شده و راه حلش سرمايه گذاري در جهت ساخت كارخانه‌اي است كه اين زباله‌ها را از بين ببرد و آن را تبديل به برق كند»  اما وقتي ايشان گفت كه  اين كار آغاز شده، توضيح بيشتري نداد  اين اتفاق كي به سرانجام مي‌رسد و چه زماني جنگل و دريا از دست اين زباله‌ها رها خواهند شد!

    در مورد كارها وعده نمي‌دهيم

در مراسم گراميداشت دومين روز از هفته محيط زيست و دهمين دوره جايزه ملي محيط زيست معصومه ابتكار هم با عنوان كردن اين مطلب كه خوشبختانه پس از بيانات مقام معظم رهبري در هفدهم اسفندماه سال گذشته توجه ويژه‌اي توسط قوه قضائيه و مجلس شوراي اسلامي به مسائل حوزه محيط زيست به وجود آمد كه قطعاً اين توجه ثمرات خوبي را به همراه خواهد داشت، به شعار روز جهاني محيط زيست در سال جاري يعني «7 ميليارد رؤيا، يك سياره، درست مصرف كنيم» اشاره كرده و گفت: «‌امروز بچه‌هاي ما در سراسر دنيا آرزو دارند در محيط‌‌هايي سالم زندگي كنند. در محيط‌هايي سالم درس بخوانند و از آزادي برخوردار باشند. امروز بچه‌هاي ما آرزو دارند كه در آينده شغل مناسب و شرافتمندانه‌اي داشته باشند. متأسفانه روندي كه در دنيا سپري كرده‌ايم، اين نكته را نشان مي‌دهد كه مسائل محيط زيستي امروز دغدغه همه دنياست و دنيا كشش زياده‌خواهي‌هاي عده خاصي را ندارد. كار به جايي رسيده كه دنيا امروز شش ماه عقب است.»  ايشان هم با كلي گويي و مطرح كردن خواسته‌هاي دنيا، ترجيح دادند كمتر به مشكلات و معضلاتي مثل ريزگردها و خشك شدن تالاب‌ها و درياچه‌ها و سوختن جنگل‌ها و آلودگي هواي شهرها و روستاها بپردازند و با ابراز اميدواري براي بهبود شرايط، تلويحاً گفتند كه وعده‌اي هم نمي‌دهند.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست به اجرايي شدن برنامه‌هاي ارزشمندي در حوزه محيط زيست در دولت يازدهم اشاره كرد و گفت: «‌در دوره 21 ماهه دولت يازدهم رشد 70 درصدي تشكل‌هاي غيردولتي را با حمايت دولت يازدهم شاهد بوديم و اين اتفاق در ميان وجود تمامي مشكلات رخ داده است. امروز بهبود كيفيت هوا در تمامي شاخص‌ها را شاهد هستيم!»
ابتكار با اشاره به مسئله گرد و غبار و تشديد آن در كشور گفت: «‌دولت يازدهم برنامه‌هاي مؤثري براي كنترل اين پديده در دستور كار قرار داده است اما بي‌ترديد اين كار كار بزرگي است و نمي‌توان در مورد آن وعده‌هاي متعدد داد!»

  محيط زيست گوش شنوا ندارد

وقتي رئيس‌جمهور به همراه رئيس سازمان محيط زيست در مراسم دهمين دوره جايزه ملي محيط زيست حضور داشتند، مؤيد حسيني صدر عضو فراكسيون محيط زيست مجلس از دعوت از ابتكار براي برخي پاسخگويي‌ها خبر داد و گفت: «‌اين فراكسيون در هفته آينده با خانم ابتكار جلسه دارد و وي در روز سه‌شنبه هفته بعد به مجلس مي‌آيد تا پاسخگوي سؤالات اعضاي فراكسيون محيط زيست باشد.»
وي با اشاره به برنامه‌هاي اين فراكسيون در هفته محيط زيست تأكيد كرد: «‌تنها برنامه‌اي كه فراكسيون محيط زيست در اين هفته دارد، جلسه‌اي است كه پيرامون مسائل مختلف زيست‌محيطي برگزار مي‌كند.»
در همين راستا دو روز قبل نيز محمدجواد نظري‌مهر يكي ديگر از اعضاي فراكسيون محيط زيست گفته بود كه اين فراكسيون طرح‌هاي مختلف و متعددي را به سازمان حفاظت محيط زيست مي‌دهد ولي متأسفانه گوش شنوايي وجود ندارد و خيلي از كارها وقتي درون سازمان حفاظت محيط زيست مي‌رود گير مي‌افتد و انجام نمي‌شود.
لازم به ذكر است قرار بود معصومه ابتكار در چند هفته گذشته به فراكسيون محيط زيست برود و گزارش فعاليت سازمانش را ارائه دهد كه در روز سوم خرداد مهرداد بائوج لاهوتيان يكي ديگر از اعضاي فراكسيون محيط زيست مجلس به فارس گفته بود هنوز خانم ابتكار در مجلس حاضر نشده و گزارشش را ارائه نداده است.
عباس پاپي‌زاده عضو كميسيون كشاورزي مجلس نيز با بيان اينكه دولت بايد به داد سازمان حفاظت محيط زيست برسد، در مورد طرح تحقيق و تفحص از سازمان حفاظت محيط زيست گفت: «‌اين طرح هنوز به صحن علني نرفته و طرح بررسي هواي پاك براي مقابله با ريزگردها هم هنوز مطرح نشده است.»
وي با اشاره به آتش‌سوزي اخير جنگل‌هاي ايلام تصريح كرد: «‌سازمان جنگل‌ها و مراتع و سازمان حفاظت محيط زيست با وجود كمبود امكانات توانستند اين آتش را مهار كنند. ما امسال 55 درصد بودجه سازمان حفاظت محيط زيست را افزايش داديم ولي هنوز اين سازمان با كمبود نيرو و امكانات مواجه است.»
پاپي‌زاده افزود: «‌بايد با تشكيل تيم‌هاي واكنش سريع در حوزه جنگل‌ها توسط سازمان محيط زيست و تهيه امكانات اطفاي حريق تلاش شود اين‌گونه حوادث به حداقل برسد.»
به هر حال سومين روز از هفته محيط زيست در شرايطي آغاز مي‌شود كه امروز هم بايد منتظر همايش و سمينار و گردهمايي مسئولاني باشيم كه دور هم آبميوه‌اي مي‌خورند و در مورد جنگل‌هايي كه در حال سوختن هستند و درياچه‌هايي كه فاتحه‌شان خوانده شده و آسماني كه در حسرت رنگ آبي مانده، حرف مي‌زنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
0
1
اب وخاک"مه وخورشیدوفلک"بارفع تحریم ها "همه در کارند"تا ملت نانی بدست ارندو به منت نخورند.
نورذوزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
3
4
به نظرم حرف رئیس جمهور درست است.امروزه بدون ارتباط با کشورهای پیشرفته و ایجاد روابط صلح آمیز توسعه ممکن نیست.اول امنیت لازم است وسپس استفاده از تجربه و تبادل امکانات.ما نمی توانیم از صفر شروع کنیم در این صورت باز عقب مانده و دیگران برما حاکم خواهند شد.اما از امکانات و ظرفیت های داخلی هم نباید غفلت کنیم.سیاست دولت درست است و باید ادامه دهد. تعامل داخلی و صبر و حوصله در سیاست خارجی.انشاا...رهبری حمایت خود را ادامه دهد.البته رئیس جمهور باید بیشتر توضیح دهد و یا صاحبنظران موافق موضوع را وضوح بخشند تا منظور رئیس دولت قابل درک شود.یک نکته دیگر اینکه اگر حرفی مورد سوء استفاده طرف غربی قرار می گیرد نبایید نقطه ضعف داده شود.هرچند مذاکره تعامل قدرت است و آنها دنبال کسب منافع بیشتر هستند.
بینام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
6
4
همه چیز به تحریم ها بستگی دارد شما نمیخواهید قبول کنید دلوا بسان نمی خواهندقبول کنند تند روها نمی خواهندقبول کنند . زمان احمدی نزاد نفت 130 دلار بود ارزش بول ملی صد درصد افت کرد شما حرفی نزدید الان با نفت 40 دلاری از روحانی چه انتضاری دارید می خواهید این دولت ساقط شود .خوب ایشان هم برای رفع تحریم ها وازاد شدن سرمایه مملکت تلاش می کنند .شما سد راهش می شویدحتما منافع تان اینطور ایجاب میکند .خواهشا دست در دست دولت وهمدل با قوه مجریهمملکتمان را بسازیم با های هوی کسی راه بجایی نمی برد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
اولا اگر همه چیز به رفع تحریم بستگی دارد ،به قول خودتان آقای روحانی خوب سخن می گوید او یک حقوقدان است او باسواد است.با غرببها خوب سخن گفته است .حالا با این تفاسیر چرا تحریمها بیشتر شده است؟چرا وقتی ایشان که یک حقوقدان است یک نفررا برای نمایندگی به نیویورک می فرستد وآنها به او ویزا نمی دهند؟می گویید زمان احمدی نژاد ارزش پول ملی صددرصد افت کردبگویید چرا با وجود دشمنی غربیها با دولت دکتر احمدی نژاد (ایده الله تعالی)ما هرروز،یک روزشاهد کاهش رشد بورس نبودیم ،مدام بورس رشد داشت ولی حالا مدام بورس شاهد کاهش رشد است؟...
مومن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
2
7
واین بود آخر تدبیر ومعنای واقعی تدبیر؟!!
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
0
0
اگر مجلس ما ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
2
5
اگر نوکر امریکا نشویم هوا هم نداریم . بیچاره به ملتی که ....
سیدحسن غروب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
1
6
اقای تدبیر وامید البته ... ازنظرشما الودگی هواوورودریزگردها هم بدلیل تحریمهاست مذاگرات ورفع تحریمها بهانه است مدارا تعامل بگوئیدبادشمنان آنهم ازنوع ...هدف اصلی است ...
سیدحسن غروب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
1
3
فکرمیکنم تهمت و برچسب وانگ زدن به منتقدین ا... براثرتحریمها بشد
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
1
4
آقای روحانی حداقل باید سخنانش را با معاونین اولش ( آقای جهانگیری و غیره) هماهنگ کند که می فرمایندفقط وزارت کشور درگیر مذاکرات هسته ای است سایر وزارتخانه ها کار خودرا باید انجام دهندحتی اگر تحریم ها ادامه یابد ما برنامه کاری داریم چه مشود آقای روحانی همه چیزرابه مذاکرات بست می دهد وطرف مقابل هم باین اوصاف به خود اجازه می دهدهمه روزه یک ساز بزند آیا اینگون سخن گفتن مذاکرات را به چالش نمی کشد
سیدمجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
1
6
این تحریمها به همه چی ربط داره خصوصا رای آوردن تو انتخابات وتوجیه سو مدیریت ... و....واسه هرکی آب نداشت واسه ... حسابی نون داشت
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
1
6
سخن...در خصوص ربط دادن آب خوردن به تحريم ها ! نهايت افعال و عقب نشيني در برابر دشمن است و زبان طرف مقابل را تيز مي كند . چرا ...براي يك بار هم كه شده كدخدا را زير سوال نمي برد ؟ مگرا ما طي اين مدت 35 سال عليرغم تحريم ها پيشرفت نكرده ايم ؟! چطور شد با اين به اصطلاح تدبير دولت يازدهم از ربته 15 علمي به رتبه 17 سقوط كرديم ؟ نه اينكه تدبير شما بر توقف پيشرفت و قفل شدن اقتصاد مملكت مي چرخد ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
1
1
اگر ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
0
2
قافیه چون تنگ آید ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
0
0
پشیمان شدم ...
خادم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
2
2
آقایان از زبان مردم دروغ نگویید و همه چیز را به تحریمها گره نزنید مردم مقاوم ایستاده اند و دل در گرو خدا دارند و اینهمه در مقابل شیطان بزرگ و دشمنان کرنش نکنید
العزت لله و لرسوله و للمومنین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
1
2
هر وقت اقایان تشریف میارن نفت ارزون میشه چرا؟
همراه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
1
2
ای آقا پس معلوم شد .......آخه کی گرگ به ضعیفا رحم داره ....
دلتان خوشه بابا.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
0
0
به نظربنده بهترین کاراین است که شما ازجنبه های مثبت دولت نهم ودهم دراقتصاد،فرهنگ ،سیاست خا رجی وداخلی درنشریه وزین خود بیشتربنویسید وآنها را با مدارک مستند ومستدل ارائه نمایید.این روند سبب آن می شود که مردم بیشتربه حقانیت موضوع مدیریتی کشور،پی ببرند.وچه بسا سبب گرددکه مدیران فعلی کشور،به جنبه های منفی مدیریتی خود پی برده وآن را اصلاح نمایند البته اگر واقعا بخواهند به مردم خدمت کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار