کد خبر: 665643
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶
5.7 درصد معتادان، بی‌سواد، حدود 30 درصد نيز داراي مدرك ديپلم و بيش از 20 درصد داراي مدرك ليسانس و بالاتر هستند، همچنين طبق آمار موجود، طي 3 سال گذشته آمار اعتياد زنان از 5.2 درصد به 9.3 درصد افزایش یافته است که این موضوع با توجه به محوری بودن نقش زنان در خانواده‌ها نگران کننده است.
دكتر عبدالرضا رحمانی‌فضلی صبح امروز در نشست صميمي با ائمه جمعه استان تهران با اشاره به آمار معتادان کشور گفت: طبق آمار رسمي، بیش از یک ميلیون و سيصد هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد كه با در نظر گرفتن اعضای 4 نفره هر خانواده، مي‌توان گفت نزدیک به پنج و نيم میلیون نفر به طور مستقیم با موضوع اعتياد مواجه هستند.
 
وی افزود: 52 درصد از جامعه معتادان کشور متاهل‌اند‌ و با فرض این‌که هر یک از این معتادان متاهل، دو فرزند دارند بايد گفت، در حال حاضر یک میلیون و چهارصد هزار فرزند معتاد در کشور وجود دارد که بیش از دیگر افراد جامعه مستعد اعتیاد هستند.
 
دبيركل ستاد در ادامه بيان كرد: 5.7 درصد معتادان، بی‌سواد، حدود 30 درصد نيز داراي مدرك ديپلم و بيش از 20 درصد داراي مدرك ليسانس و بالاتر هستند، همچنين طبق آمار موجود، طي 3 سال گذشته آمار اعتياد زنان از 5.2 درصد به 9.3 درصد افزایش یافته است که این موضوع با توجه به محوری بودن نقش زنان در خانواده‌ها نگران کننده است.
 
رحماني فضلي افزود: به لحاظ اقتصادي گردش مالی حاصل از فروش مواد مخدر در کشور 3 میلیارد دلار و معادل 10 هزار میلیارد تومان است، قاچاقچیان با تنوع در مواد مخدر صنعتی به دنبال افزایش سودآوری برای خود هستند.
 
وي خاطر نشان ساخت: با توجه به اينكه 80 درصد از بهبود یافتگان اعتیاد دوباره به مصرف مواد مخدر باز می‌گردند، پیشگیری، بهترین و موثرترين راهکار در مبارزه با اعتیاد است. مردم بايد در اين مبارزه مشاركت كنند، همچنين به آنان آگاهي‌هاي لازم را در خصوص خطرات ناشي از مواد مخدر ارائه كرد تا هر كس مواظب خانواده خود باشد كه در اين زمينه جلسه‌هاي مختلفي را با هنرمندان، ورزشكاران، خيرين، بسيج و.. برگزار كرده‌ايم.
 
وزير كشور در ادامه، منشاء 55 درصد طلاق‌ها، 24 درصد قتل‌ها، 35 درصد سرقت‌ها و 25 درصد همسر‌آزاری‌ و کودک‌آزاری‌ها و زنداني ‌بودن 60 درصد زندانیان کشور به طور مستقیم یا غیرمستقیم با مواد مخدر را اعتياد خواند و گفت: سیاست پیشگیری از اعتیاد به عنوان یک سیاست محوری و مهم در دستور کار ستاد قرار گرفته و به دنبال آن هستیم تا به نقطه‌ای برسیم که هر کس این مسئولیت‌پذیری را در خود احساس کند تا خود و خانواده‌اش را از مسئله اعتیاد دور نگه دارد.
 
رحماني‌فضلي درمان معتادان را، سياست بعدي ستاد عنوان كرد و گفت: دو ماده قانوني براي ترك اعتياد معتادان وجود دارد، يكي مراكز ماده 16 كه مربوط به معتادان كف خياباني و ديگري مراكز ماده 15 است كه حدود 82 درصد آن به بخش خصوصي واگذار شده است، هم‌اكنون نيز نزدیک به 100 هزار نفر معتاد خیابانی در کشور وجود دارد كه طبق قانون، ما موظف به جمع‌آوری این افراد و انتقال آن‌ها به مراکز ماده 16 هستیم و آن‌ها را در این مراکز به مدت 3 ماه نگهداری کرده و درمان می‌کنیم.
 
وي با اشاره به ارتباط مستقیم شیوع بیماری ایدز و موضوع اعتیاد گفت: در حال حاضر، 27 بیمار مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد که 60 درصد از آن‌ها به دلیل استفاده از سرنگ آلوده به این بیماری مبتلا شده‌اند.
 
وي با اشاره به همسایگی ایران با بزرگ‌ترین تولید کننده مواد مخدر در دنیا، بيان كرد: در سال گذشته، 210 هزار هکتار زمين در افغانستان زیر کشت مواد مخدر رفت که این میزان به تولید 7 هزار تن تریاک، معادل 68 میلیارد دلار، منجر خواهد شد.
 
دبيركل ستاد با تأکید بر این‌که کشت مواد مخدر در افغانستان با حمایت گروه‌های سیاسی و تروریستی انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر، شاهدیم که از سود حاصل از کشت مواد مخدر در کشور افغانستان، بسیاری از گروه‌های تروریستی تغذیه می‌شوند و کمک به گروهک تروريستي داعش نیز از سود حاصل از قاچاق مواد مخدر انجام می‌شود و این گروه نيز از خود قاچاقچیان مواد مخدر هستند.
 
رحمانی فضلی گفت: ما به عنوان كشور در مسير ترانزيت مواد مخدر سعي كرده‌ايم مسير را كنترل كنيم كه تاكنون با ايجاد استحكامات مرزي و كارهاي اطلاعاتی و امنیتی، 90 درصد از مرزهای کشور قابل مديريت است.
 
وي افزود: در سال گذشته نيز 573 تن انواع مواد مخدر در کشور کشف شد که به طور میانگین، معادل کشف روزانه 1.5 تن انواع مواد مخدر است و این در حالی است که معتقدیم به همین میزان نیز مواد مخدر در کشور مصرف می‌شود.
 
وی در ادامه تشکیل صندوق کمک بهبود یافتگان با مشارکت کمیته امداد، وزارت تعاون و بسیج را بخشی از اقدامات انجام شده در حوزه صیانت از بهبودیافتگان دانست و با اشاره به فعالیت کمیته خانواده در ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: این کمیته در حال حاضر به دنبال شناسایی خانواده‌‌های معتادان بدون سرپرست مي‌باشد و قرار است برخی دستگاه‌ها كمك كرده و این خانواده‌ها را تحت پوشش خود قرار دهند.
 
رحمانی فضلی در پایان به موضوع اعتیاد در میان دانش‌آموزان کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: متأسفانه یک درصد از جامعه دانش‌آموزش کشور (مقطع دبیرستان) یا معتاد هستند یا به نوعی تجربه استفاده از مواد مخدر را دارند و این در حالی است که 2.6 درصد از دانشجویان دانشگاه‌های وزارت علوم و 1.6 درصد از دانشجویان دانشگاه‌های وزارت بهداشت درگیر مسئله اعتیاد به مواد مخدر هستند.
 
وي در پايان گفت: به رغم همه اين ارقام، 97.4 درصد مردم ايران معتاد نيستند كه بايد تلاش كنيم 2.6 درصد مابقي نيز به جامعه پاك كشور ملحق شوند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
0
0
P.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار