کد خبر: 473430
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۶
ایسنا: دكتر عباسعلي ناصحي همزمان با هفته ملي مبارزه با مواد مخدر در نشستي با خبرنگاران، گفت: اعتياد مسئله‌اي است كه ابعاد مختلفي دارد. از نظر وزارت بهداشت بعد سلامتي و بهداشتي درماني اعتياد بسيار مهم است. از نظر سيستم سلامت، اعتياد يك بيماري مزمن و صعب‌العلاج و داراي عوارض متعدد جسمي و رواني تلقي مي‌شود. اعتياد ابعاد اجتماعي نيز دارد و به عنوان شايع‌ترين آسيب اجتماعي مطرح است. ابعاد اقتصادي، امنيتي و انتظامي اعتياد نيز قابل توجه است.

نوجوانان؛ هدف مافياي اعتياد

وي با اشاره به روزشمار هفته مبارزه با مواد مخدر و برنامه‌هاي وزارت بهداشت در اين هفته، ادامه داد: هدف اصلي مافياي اعتياد، درگير كردن جوانان كشور است. بزرگترين گروه سني كه درگير اعتياد هستند، سنين 20 تا 35 سال يعني سنين جواني است. از طرف ديگر هدف مافياي اعتياد، درگير كردن سنين پايين‌تر است. سن اعتياد در سال‌هاي اخير كاهش يافته است و گروهي از نوجوانان نيز گرفتار شده‌اند.

وي افزود: باورهاي ديني و فرهنگي نيز نقش مهمي در كنترل اعتياد دارند. در كشور ما كه مسلمان هستيم و از فرهنگي غني برخورداريم، بروز اعتياد با مباني ديني و فرهنگي‌مان سازگار نيست. بر اين اساس در جهت پيشگيري از اين مبحث، برنامه‌ريزي‌ها صورت گرفته و تلاش مي‌شود.

ناصحي ادامه داد: اعتياد مسئله‌اي نيست كه با گروه خاصي از جامعه در ارتباط باشد، همه افراد به نوعي مي‌توانند درگير اين مبحث شوند، بر اين اساس تمام نهادها اعم از دولتي و غيردولتي بايد در مبارزه با اعتياد سهيم باشند.

قائم مقام معاون درمان وزير بهداشت در امور سلامت اجتماعي، رواني و اعتياد به نقش قوه قضاييه در حوزه پيشگيري از اعتياد و مبارزه با مافياي مواد مخدر، اشاره كرد و گفت: در اين زمينه گروه زيادي از مردم و سازمان‌هاي غيردولتي همراه با سازمان‌هاي دولتي و وزارت بهداشت در امر مبارزه با اعتياد فعال هستند.

ناصحي به شعار «نسل جوان ايراني ايمن از اعتياد سرمايه ملي است، پس به سلامتي فكر كنيم نه به مواد»، به عنوان شعار هفته مبارزه با مواد مخدر در سال جاري اشاره كرد و گفت: در امر پيشگيري و درمان و مبارزه با اعتياد سازمان‌هايي نظير ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهزيستي، سازمان زندان‌ها، سازمان فني و حرفه‌اي، معاونت اجتماعي وزارت كشور و... با وزارت بهداشت همكاري‌هاي خوبي دارند. درصد زيادي از زندانيان اعتياد دارند و گروه زيادي از آنها به دليل جرايم اعتياد دستگير شده‌اند. وزارت بهداشت با همكاري سازمان زندان‌ها براي كاهش آسيب و درمان در زندانيان معتاد، برنامه‌هاي خوبي دارد و اين برنامه‌ها به طور مستمر در حال انجام است.

ناصحي به برنامه ادغام خدمات پيشگيري از سوء مصرف مواد در نظام شبكه، خبر داد و گفت: اين برنامه اكنون در حال اجراست و نتايج بسيار خوبي در حوزه پيشگيري داشته است.

وي اجراي برنامه پيشگيري از سوء مصرف مواد براي دانشجويان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور، اجراي برنامه‌هاي مهارت‌هاي فرزندپروري جهت خانواده‌ها، آموزش كارشناسان دانشگاه‌ها در حوزه پيشگيري از سوء مصرف مواد، طراحي برنامه پيشگيري از سوء‌ مصرف مواد در محيط‌هاي آموزشي، برنامه درمان سوء مصرف مواد و... را از جمله اقدامات وزارت بهداشت براي كنترل، پيشگيري و مبارزه با اعتياد عنوان كرد.

قائم مقام معاون درمان وزير بهداشت در امور سلامت اجتماعي، رواني و اعتياد همچنين گفت: درمان اعتياد سخت است اما شدني است و با گسترش مراكز ارائه‌دهنده خدمات ترك اعتياد در اين زمينه موفق بوده‌ايم. هر چند ممكن است درمان اعتياد به درمان كامل منجر نشود اما مي‌تواند كاهش آسيب را به دنبال داشته باشد.

به گفته وي در حال حاضر 189 مركز درمان اعتياد در بخش دولتي و در سطح دانشگاه‌ها فعالند. همچنين دو هزار و 162 مركز نيز با مجوز وزارت بهداشت به صورت خصوصي خدمات ترك اعتياد را ارائه مي‌دهند. در حال حاضر 47 هزار و 233 نفر تحت پوشش مراكز درمان دولتي و 385 هزار و 417 نفر تحت پوشش مراكز غير دولتي قرار دارند. عمده اين مراكز براي درمان اعتياد در مواد مخدر فعاليت مي‌كنند. در مجموع اكنون در سطح كلي كشور كمبودي از نظر مراكز ارائه‌دهنده خدمات ترك اعتياد نداريم، اما ممكن است در برخي از استان‌ها اين كمبود را داشته باشيم.

مديركل دفتر سلامت اجتماعي رواني و اعتياد وزارت بهداشت از ادغام خدمات ترك اعتياد در برنامه پزشك خانواده خبر داد و گفت: طي چند ماه آينده برنامه پزشك خانواده به مرحله اجرا مي‌رسد و قرار است خدمات ترك اعتياد نيز در اين برنامه ادغام شود. پيش‌بيني مي‌شود با اين ادغام، كيفيت خدمات درماني و همچنين پوشش خدمات ارتقاي قابل ملاحظه‌اي يابد.

وي به برنامه‌هاي كاهش آسيب وزارت بهداشت اشاره كرد و گفت: به دنبال اجراي اين برنامه‌ها شاهد هستيم كه طي 10 سال گذشته آسيب‌ها و عوارض اعتياد به صورت قابل ملاحظه‌اي كاهش داشته است، از نظر بهداشتي، گسترش HIV / ايدز مهم‌ترين آسيب اعتياد است كه به دنبال برنامه‌هاي كاهش آسيب، كاهش شيب ابتلا به HIV و ايدز تزريقي طي چند سال گذشته را شاهد هستيم.

وي افزود: همچنين بر روي درمان، كنترل و كاهش آسيب سوء مصرف الكل نيز تمركز كرده‌ايم. اين برنامه‌ها از يك سال گذشته به صورت جدي در حال پيگيري است و برنامه‌هاي مختلفي در اين زمينه طراحي شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار