کد خبر: 449416
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۵
هادي مقدسي، نماينده مردم بروجرد در مجلس شوراي اسلامي در جريان بازديد از خبرگزاري دانشجويان ايران و در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا به موضوعات در دست بررسي در كميسيون متبوعش همچون « استفساريه قانون تامين اجتماعي درباره مشاغل سخت و زيان آور» ، « تعطيلات پنج‌شنبه مدارس» ، « اشتغال جوانان» ، « بيمه مشاغل خانگي» ، « بيمه بيكاري و بيمه فارغ‌التحصيلان جوياي كار» پرداخت.


موضوع عدم دريافت ماليات از حقوق خبرنگاران در حال بررسي است

وي با اشاره به فضاي بين‌المللي و رسانه‌اي و اهميت توجه به حرفه خبرنگاري در كشورمان گفت: خبرنگاران بايد از هم از لحاظ فكري تجهيز شده و هم از لحاظ شغلي تامين باشند. برهمين اساس موضوع عدم كسر ماليات از حقوق خبرنگاران، كه رييس جمهوري در روز خبرنگار مطرح كرد، در حال بررسي است.

وي گفت: البته وزارت امور اقتصادي و دارايي بايد بداند دريافت نكردن ماليات از حقوق ناچيز خبرنگاران زيان زيادي را متوجه آنان نخواهد كرد، چراكه شمار زيادي از خبرنگاران به دليل پايه‌ي حقوق پايين شامل قانون معافيت مالياتي مي‌شوند.


خبرنگاري جزء مشاغل سخت و زيان آور است


رييس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: موضوع تثبيت سخت و زيان‌آور بودن كار خبرنگاري حل شده و اين موضوع مورد تاكيد نمايندگان و وزير سابق رفاه بوده است.

مقدسي اظهار داشت: طبق استفساريه قانون تامين اجتماعي روشن مي‌شود هر كسي جمع پرداخت حق بيمه او به ۲۰ سال برسد با ضريب ۵/۱ برابر مي‌تواند بازنشسته شود و اين موضوع شامل كل مجموعه خبرنگاران، دبيران و ساير وابستگان به عرصه خبر مي‌شود. ضمن آن‌كه ديگر نيازي به اين نيست كه به صورت مستمر در شغل خبرنگاري حق بيمه پرداخت كند.


بازنشستگي با پرداخت ۲۰ سال حق بيمه غيرمتوالي

وي افزود:‌ تا پيش از اين مسولان سازمان تامين اجتماعي عنوان مي‌كردند كه اگر فردي كمتر از ۲۰ سال سابقه فعاليت در مشاغل سخت و زيان آور باشد، نمي‌تواند از مزاياي بازنشستگي بيمه اين مشاغل استفاده كند، اما با اين استفساريه مي‌خواهيم روشن كنيم كه اگر كسي كمتر از ۲۰ سال سابقه پرداخت بيمه در شغل زيان آور داشته باشد و يا ۲۵ سال غير متوالي پرداخت كرده باشد، با احتساب ضريب ۵/۱ سوابق بيمه‌اش در نظر گرفته شود.


۱۲۳ شماره تلفن اعلام كودك‌آزاري

رييس كميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به موضوع كودك‌آزاري و بررسي آن در كميسيون گفت: اين عارضه يك مشكل اجتماعي است كه با وجود اين‌كه انعكاس كمي در جامعه دارد در همين حد هم بسيار آزار دهنده است.

وي افزود: ما براي اين موضوع از مسئولين سازمان بهزيستي توضيحاتي را در كميسيون اجتماعي خواستيم و سازمان بهزيستي نيز اعلام كرد كه تلفني را در اختيار مردم قرار مي‌دهد تا هر كسي شاهد كودك‌آزاري و يا مورد كودك‌آزاري قرار گرفته است با شماره تلفن ۱۲۳ تماس بگيرد.


با ايجاد صندوق تامين اجتماعي به دنبال ايجاد عدالت درخدمات بيمه‌اي بوديم

مقدسي در بخش ديگري از گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينكه در ساختار جديد وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي صندوق تامين اجتماعي جايگزين سازمان تامين اجتماعي شده و متصدي انجام فعاليت‌هاي بيمه‌اي است،‌افزود: ضمن اين‌كه صندوق بازنشستگي نيروهاي لشگري نيز كمافي‌سابق مسئول انجام امور بيمه‌اي و بازنشستگي مربوط به نيروهاي لشگري و نظامي است.


منتظر تامين اعتبار قانون بيمه زنان خانه‌دار هستيم

وي با بيان اينكه صندوق تامين اجتماعي حدود ۳۰ ميليون نفر را تحت پوشش دارد، گفت: ما در قانون برنامه با ايجاد صندوق تامين اجتماعي به دنبال ايجاد عدالت و يكپارچگي خدمات بيمه‌اي براي همه بوديم.

وي ادامه داد: بيمه زنان خانه‌دار نيز در كميسيون اجتماعي و هم‌چنين در مجلس به تصويب رسيده و منتظر تامين اعتبار آن توسط دولت هستيم.


تعطيلات اضافه هيچ سودي براي دانش‌آموزان ندارد


بايد با شجاعت برخي از تعطيلات اضافي را در كشور حذف كنيم

رييس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به طرح تعطيلي مدارس در روزهاي پنج‌شنبه خاطرنشان كرد: بايد اين حقيقت را بپذيريم كه نظام آموزش و پرورش ما يك نظام پوياي‌ آموزشي نيست كه بتواند دانش‌آموزان را به سمت تحقيق و مطالعه پيش ببرد و صرفا با تعطيلي پنج‌شنبه‌ها، هزينه دولت كاسته مي‌شود.

وي افزود: امروز بالندگي و شكوفايي در نظام آموزش و پرورش وجود ندارد و تا زماني كه اين بالندگي ايجاد نشود تعطيلات اضافه هيچ سودي براي دانش‌آموزان ما ندارد. ضمن اين‌كه در مورد تعطيلات ديگر كشور نيز با توجه به اين‌كه در سال جهاد اقتصادي هستيم اگر قرار باشد در اين سال با ترفندها و فتنه‌هاي اقتصادي دشمن برخورد كنيم نمي‌توانيم با تعطيلات به نتيجه برسيم.

وي گفت: بايد يك شجاعتي اتخاذ شود تا برخي از تعطيلات اضافي در كشور حذف شده و برخي از تعطيلات ضروري‌تر مانند عيد فطر را جايگزين آن‌ها كنيم.

مقدسي تاكيد كرد: آنچه كه مجلس به آن راي نداد تنها در مورد تعطيلي عيد فطر نبود بلكه حاكي از آن بود كه در سال جهاد اقتصادي و براي تحقق اهداف اين سال، هيچ تعطيلي اضافي قابل قبول نيست.


زمينه‌كاري كميسيون اجتماعي بسيار گسترده است


رييس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به زمينه گسترده فعاليت كميسيون اجتماعي گفت: كميسيون اجتماعي حوزه وسيعي را از لحاظ تخصصي در برمي‌گيرد و با توجه به شرايط حساس كنوني كشور و اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها به حساسيت وظيفه كميسيون اجتماعي افزوده‌ شده و ‌ كميسيون اجتماعي روند اجرايي شدن اين طرح را به طور دائم رصد كند.


پيگيري موضوع بيكاري جوانان

وي افزود: موضوع ديگري كه كميسيون اجتماعي به شدت پيگير آن است دغدغه اصلي اكثر جوانان كشور است كه چيزي جز موضوع بيكاري نيست، چرا كه اين موضوع باعث نگراني خيل عظيمي از جوانان شده ضمن اين‌كه آمار بسيار بالايي را در برخي از استان‌ها به خود اختصاص داده و در شرايط موجود وظيفه اصلي همه قوا اين است كه به اين موضوع مهم و اساسي بپردازند.

رييس كميسيون اجتماعي مجلس گفت: تامين اجتماعي و بيمه‌ها، موضوع ادغام‌ها كه هم‌چنان مجلس تا تحقق كامل اهداف سند برنامه توسعه به دنبال آن خواهد بود، در اين كميسيون پيگيري مي‌شود.


كارنامه دولت در اجراي مسكن مهر درخشان است

به گزارش ايسنا، مقدسي در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود با بيان اينكه دولت نهم و دهم در بسياري از موارد كارنامه درخشاني را از خود به جاي گذاشته است، گفت: مسكن مهر از جمله اين موضوعات است كه دولت در آن نشان داد كه اگر تمام توان و جديت خود را صرف حل يك معضل كند مي‌تواند آن كار را به خوبي انجام دهد.


دولت تمام امكانات خود را براي حل معضل بيكاري بسيج كند

وي گفت: در مورد بيكاري نيز اين موضوع صدق مي‌كند. بر اين اساس لازم است دولت تمام تلاش و توان خود را براي حل اين معضل صرف كند و تمام امكانات موجود را بسيج كرده و سازمان‌ها و نهادهاي مربوط را نيز براي ايجاد اشتغال و رفع بيكاري، به يك جهاد سراسري وادار نمايد.


تحقق قانون ساماندهي مشاغل خانگي بيش از سه ميليون شغل ايجاد خواهد كرد

مقدسي درباره رفع موضوع بيكاري و لزوم توجه به آن گفت: قانون ساماندهي مشاغل خانگي، از جمله طرح‌هايي است كه در جهت رفع بيكاري بسيار مثمرثمر است؛ زيرا اين قانون اجازه مي‌دهد كساني كه در منزل خود به كار و توليد اشتغال دارند به طور كامل حمايت شده و از توليدات آنها در جامعه استفاده شود.


با تصويب قانون مشاغل خانگي، شهرداري موظف به همكاري با كار توليدي در منازل مسكوني مي‌شود

وي اظهار كرد: در گذشته شهرداري‌ها در موارد اين‌چنيني موانعي را ايجاد مي‌كردند و اجازه اشتغال و كار توليدي را در منازل مسكوني نمي‌دادند؛ اما با اجرايي شدن اين طرح، شهرداري‌ها موظف هستند نه تنها جلوي آنها را نگيرند بلكه از آنها نيز حمايت كنند، با تحقق اين قانون بيش از سه ميليون شغل در سطح كشور ايجاد خواهد شد.

وي ادامه داد: موضوع بعدي كه مجلس و كميسيون اجتماعي در حوزه اشتغال به آن توجه كردند طرح جامع كارآفريني در كشور بود كه طي آن از تصدي‌گري دولت در حوزه ايجاد كار جلوگيري مي‌شود كه به دنبال آن قانون ۶۸ مكرر احيا و دولت موظف مي‌شود به كمك تعاوني‌ها و بخش خصوصي بيايد و در جهت ايجاد اشتغال به آن‌ها كمك كند.

مقدسي تصريح كرد: در اين طرح پيش‌بيني شده است كه در مواردي بانك مركزي به تعاوني‌ها و بخش خصوصي اجازه انتشار اوراق مشاركت بدهد و برحسب توان و موجودي آن‌ها براي جذب سرمايه‌گذار مجوز توزيع اين اوراق را صادر كند.


فارغ‌التحصيلان دانشگاه جوياي كار تا سقف ۳۵۰ هزارتومان حقوق بيكاري دريافت مي‌كنند


رييس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از گفت‌وگو با ايسنا پيرامون برنامه‌هاي كميسيون اجتماعي براي رفع معضل بيكاري گفت: طرحي با عنوان قانون بيمه بيكاري و حمايت از متقاضيان جوياي كار در كميسيون اجتماعي مجلس بررسي و تصويب شد كه طي آن كساني كه به هر دليلي از كار اخراج مي‌شوند و يا از كار بيكار مي‌شوند، پنج سال تحت حمايت بيمه بيكاري خواهند بود و فارغ‌التحصيلان دانشگاه جوياي كار نيز تا دو سال زيرپوشش صندوق بيمه بيكاري قرار خواهند گرفت و حقوق بيكاري را در حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان در ماه دريافت خواهند كرد.

وي توضيح داد: حقوق فارغ‌التحصيلان جوياي كار پس از شاغل شدن طي سه سال به ميزاني كه دريافت كرده‌اند، از حقوق‌شان كسر خواهد شد.برهمين اساس اين جوانان هرچه سريعتر شاغل شوند ميزان كمتري بازپرداخت خواهند كرد.


۵۸ هزارميليارد تومان بودجه براي ايجاد اشتغال در كشور تخصيص يافته است

وي از تخصيص بودجه‌ي ۵۸ هزارميليارد توماني براي ايجاد اشتغال در كشور خبر داد و گفت: با پيگيري‌هاي دولت و مجلس بانك مركزي موظف شد علاوه بر اين مبلغ از منابع قرض‌الحسنه‌ بانك‌ها هم رقمي را براي ايجاد اشتغال اختصاص دهد، ضمن اين‌كه طرح ايجاد فضاي مناسب كارآفريني و رفع موانع كسب‌وكار هم در جهت ايجاد اشتغال در كميسيون اجتماعي بررسي شده است.


براي نظارت بيشتر و پاسخگوبودن مسئولان تشكيل وزارت ورزش وجوانان ضروري بود

مقدسي در مورد سازمان‌هاي تربيت بدني و امور جوانان كه به وزارتخانه مستقل تبديل شد، گفت: بخش تربيت‌بدني و جوانان متناسب با ساير بخش‌ها نتوانسته است رشد كند و انتظارات را هيچ‌گاه برآورده نكرده است. ضمن آن‌كه مشكلات جوانان نيز هر روزه بيشتر و بيشتر شده است.

وي خاطرنشان كرد: با وجود همه اين مسائل به دليل اين‌كه اين دو سازمان به عنوان يك معاونت از رياست جمهوري اداره مي‌شد و روساي آن معاونان رييس‌جمهور بودند براي پاسخگويي لازم بود كه از رييس‌جمهور سوال شود و سوال از رييس‌جمهور نيز تشريفات و مقدمات خاص خود را داشت و تقريبا اين موضوع غيرممكن بود. بر اين اساس و به دليل همين مشكلات مجلس به اين نتيجه رسيد كه براي نظارت بيشتر و پاسخگو كردن بخش ورزش و جوانان وزارتخانه‌اي را تشكيل دهد.

مقدسي ادامه داد: در مورد معرفي وزراي پيشنهادي رييس‌جمهور براي تصدي پست وزارت ورزش و جوانان اتفاقاتي افتاد كه در مورد آقاي سجادي به شدت متاثر از جو سياسي مجلس و نامه‌اي بود كه رييس‌جمهور براي معرفي او به مجلس فرستاد. ضمن اين‌كه شايد اين ذهنيت وجود داشته باشد كه آقاي سجادي در ورزش داراي تحصيلات و توانايي‌هاي تخصصي بود و نسبت به آقاي عباسي شايستگي بيشتري براي وزارت ورزش وجوانان داشت، اما به واقع در حوزه جوانان برنامه‌هاي ايشان عملياتي و كاربردي نبود و هر دو اين عوامل باعث شد سجادي از مجلس راي اعتماد نگيرد.

وي افزود: مقابل آقاي سجادي، آقاي عباسي به عنوان وزير ورزش و جوانان از مجلس راي اعتماد گرفت، با وجود اين كه عباسي سابقه چنداني در ورزش نداشت، اما به عنوان يك مدير، توانايي استفاده از همه امكانات مشاوران و مديران متخصص را در سابقه خود دارد و اميدواريم با توجه به همين موضوع بتواند به وظايف خود عمل كند اما لازم به ذكر است كه مجلس و كميسيون‌هاي مربوطه نيز نحوه فعاليت‌هايشان را دائم رصد مي‌كنند ايشان نيز بايد در برابر عملكرد خود پاسخ‌گو باشند.


كميسيون اجتماعي مستمر بر نحوه‌ اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها نظارت مي‌كند

رييس كميسيون اجتماعي مجلس در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با اشاره به موضوع اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها گفت: كميسيون اجتماعي مجلس به طور دائم و مستمر بر نحوه‌ي اجراي اين طرح نظارت مي‌كند و نتايج آن را در جلساتي كه با حضور نمايندگان دولت برگزار مي‌شود به صورت تخصصي بررسي مي‌نمايد.

وي افزود: با توجه به اين‌كه در سال ابتدايي اجراي آن هستيم ممكن است برخي از مواقع با جهش‌هاي قيمتي مواجه شده باشيم اما هدف اصلي اجراي اين قانون پر كردن فاصله‌ي ميان دهك‌هاي جامعه و توزيع عادلانه‌ي ثروت و امكانات در سطح كشور است.


در اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها هدف پرداخت پول به همه‌ي دهك‌هاي جامعه نيست

وي تاكيد كرد: برنامه‌ي اساسي ما در اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها پرداخت پول به همه‌ي دهك‌هاي جامعه نيست و ما به دولت پيشنهاد كرديم اين پرداخت‌ها را مديريت كند و حتي اگر لازم است در پرداخت يارانه نقدي به دهك‌هاي بالاي جامعه تجديدنظر نمايد.

مقدسي تصريح كرد: مجلس و كميسيون اجتماعي در طول اجراي اين قانون همواره آمادگي دارند تا نواقص و مشكلات قانوني آن را برطرف كنند.

وي افزود: دولت بايد نحوه‌ي پرداخت يارانه‌هاي نقدي را اصلاح كند و براي پرداخت يارانه نقدي به دهك‌هاي پايين جامعه تدابير ويژه‌اي را اتخاذ كند.

نماينده‌ي مردم بروجرد با اشاره به برخي از مشكلات پيش آمده از اجراي هدفمندي يارانه‌ها گفت: بخش زيادي از مشكلات ناشي از اجراي اين قانون طبيعي و اجتناب‌ناپذير است كه البته دولت و مجلس براي اصلاح آن برنامه‌ريزي كرده‌اند، به طوري كه ممكن است ما در سال بعد از سال اول اجرا شاهد اصلاح قيمت برخي از خدمات دولتي مانند حامل‌هاي انرژي به سمت كاهش باشيم.

وي اظهار كرد: در بخش‌هاي ديگر مانند مشكلاتي كه براي توليد كنندگان ايجاد شده دولت موظف است مابه‌التفاوت افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي را به توليدكنندگان بازگرداند و آثار تورمي ناشي از پرداخت نقدي يارانه‌ها به تمام دهك‌ها را به حداقل برساند و درآمد حاصله از آن را به سمت توليد و صنعت هدايت كند.


درآمد حاصله از هدفمندي يارانه‌ها براي دولت حدود ۷۰ هزار ميليارد تومان است

رييس كميسيون اجتماعي خاطرنشان كرد: طبق برنامه و پيش‌بيني‌هاي انجام شده درآمد حاصله از هدفمندي يارانه‌ها براي دولت طي دو سال حدود ۷۰ هزار ميليارد تومان است كه ۵۰ درصد آن سهم بيمه و تامين اجتماعي، ۱۰ درصد سهم نظام سلامت، ۲۰ درصد توليد و ۲۰ درصد هم سهم زيرساخت‌ها خواهد بود كه با اجراي درست آن و مديريت منابع، پيشرفت و شكوفايي همه جانبه را دركشور شاهد خواهيم بود.

مقدسي تاكيد كرد: اجراي اين طرح توام با شجاعت و ايثارگري بود كه دولت و مجلس آن را انجام دادند و اجراي درست آن باعث تبديل شدن دولت به يك دولت خلاق و راهبردي خواهد شد و اجراي گام به گام آن يك شكوفايي را در كشور ايجاد خواهد كرد.

وي تصريح كرد: هركس يك هكتار زمين دارد و يا به كار توليدي اشتغال دارد بداند در سايه‌سار اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها جهش بزرگي در كار او ايجاد مي‌شود و اگر با توجه به ركودي كه در شرايط موجود ايجاد شده بخواهد آنها را رها كند دچار خسران خواهند شد.


گفت‌وگو از : صادق حسيني توسل
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار