همایش بینالمللی حقوق ملت و آزادیهای مشروع در منظومه فکری حضرت آیتالله خامنهای روز گذشته با حضور رئیسجمهور و همزمان با روز بزرگداشت قانون اساسی در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شد. جوان آنلاین: همایش بینالمللی حقوق ملت و آزادیهای مشروع در منظومه فکری حضرت آیتالله خامنهای روز گذشته با حضور رئیسجمهور و همزمان با روز بزرگداشت قانون اساسی در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در این همایش، که جمعی از مقامات و شخصیتها همچون اعضای فقها و حقوقدان شورای نگهبان و جمعی از صاحبنظران و اندیشمندان داخلی و خارجی حضور داشتند، آیتالله مدرسییزدی عضو فقهای شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی رئیس این همایش و حجتالاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سخنرانی کردند.
آیتالله محمدرضا مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان در سخنرانی خود با تأکید بر نقش هدایتگران الهی در مسیر سعادت جوامع گفت: دشمنان تلاش کرده بودند تا ملتها نتوانند حقوق خود، حقوق کشورشان و حقوق مسلمانان را بهدرستی بشناسند و در ظلمات برنامهریزیشده استکبار، از حقیقت دور بمانند. اگر هدایتهای اولیای الهی و رهبران الهامبخش نبود، در این فضای ظلمانی بسیاری از حقایق برای ملتها ناشناخته میماند و امکان گمراهی بسیار بالا بود.
مدرسی یزدی با اشاره به جایگاه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: علاوه بر متن بیانات ایشان، رفتارها و عملکردهای رهبر انقلاب نیز باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه این مجموعه میتواند راه نجات امتها باشد. عضو فقهای شورای نگهبان، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را یکی از خاستگاههای مستقیم اندیشهها و رهنمودهای رهبر انقلاب دانست و ادامه داد: قانون اساسی، بخش مهمی از مبانی این هدایتها را در خود جای داده است، اما خاستگاه اصلی همه این اندیشهها اسلام و منابع اصیل اسلامی شامل قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم (ص) است.
وی با تأکید بر اهمیت فهم دقیق مبانی فکری و نظری رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: هدایتهای مقام معظم رهبری بر پایه اندیشههایی استوار است که ریشه در منابع اصیل اسلامی دارد. اندیشههای ایشان بسیار روشنگر است، اما همانگونه که در فهم متون فقهی نیز گاه ممکن است برداشتهای نادرست یا اشتباهاتی رخ دهد، در تحلیل بیانات رهبری نیز نیازمند دقت و مراجعه به مبانی هستیم. برای فهم دقیق اندیشههای رهبر معظم انقلاب باید به ریشهها و حقایق قرآنی توجه کرد، چراکه مبنای سخنان ایشان بر همین کرامت انسانی و هدایت الهی استوار است.
عضو فقهای شورای نگهبان تأکید کرد: آزادیهای عقلانی و مشروع، جزو حقوق الهی مردم است. خداوند برای انسانها آزادیهایی قرار داده تا بتوانند از مواهب الهی بهره بگیرند. در قرآن کریم آمده است که خداوند پلیدیها را بر مردم حرام کرده و بسیاری از سختیها و قیود غیرضرور امتهای پیشین را در شریعت اسلام برداشته است. اینها نشانه رحمت، سهولت و کرامت در دین الهی است. وی خاطرنشان کرد: شناخت این مبانی برای فهم صحیح رهنمودهای رهبر معظم انقلاب نیز ضروری است؛ چراکه ایشان نیز در امتداد همین مبانی قرآنی و نبوی، هدایت جامعه را بر عهده دارند. مدرسی یزدی با تشریح معنای حقیقی آزادی در منطق اسلام، اظهار کرد: بسیاری از محدودیتهایی که در شریعت مطرح شدهاند، در واقع برای حفظ آزادی انسان است، نه برای تضییع آن. اگر انسان حجاب اسلامی را رعایت کند، در حقیقت آزادی خویش را حفظ کرده است، زیرا خود را از اسارت نگاههای ابزاری، تمایلات نفسانی و بردگی نفس امّاره رها میکند.
مردمسالاری دینی تجلی پیوند حق و آزادی
حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی در این همایش با بیان اینکه بررسی حقوق ملت و آزادیهای مشروع در اندیشه رهبری چهار ساحت اساسی دارد، افزود: ساحت نخست، تبارشناسی و هستیشناسی حق است. مسئله اصلی این است که حق را در کدام بستر میخواهیم معنا کنیم؛ بستر اومانیسم و سوبژکتیویسم غربی یا در چارچوب رئالیسم توحیدی؟ از عصر روشنگری به بعد، در غرب حق را امری قراردادی و تابع اراده انسان تعریف کردند، در حالی که در اندیشه مقام معظم رهبری، مبنای حق، واقعگرایی توحیدی است؛ حقی که ریشه در حقیقت هستی و در قرآن و سنت دارد. قرآن میفرماید ‹الحق من ربک›؛ از این رو حق در نگاه اسلامی، تابع قدرت و رسانه نیست بلکه تابع تکلیف و حقیقت است.
خسروپناه در ادامه به ساحت دوم این موضوع یعنی کالبدشکافی آزادیهای مشروع پرداخت و تصریح کرد: قید «مشروع» در کنار آزادی، قید توضیحی است نه محدودکننده. کسی که آزادی را در ساحت انسان الهی و عقلانی معنا میکند، در حقیقت از آزادی مشروع سخن میگوید. اما نظامهای لیبرالی آزادی را از دین و ارزشهای معنوی جدا کردند و نتیجه آن پیدایش سکولاریسم است. سکولاریسم یعنی اصالت دادن به این جهان و جدایی دنیا از دین و آخرت. وی افزود: در نگاه رهبر انقلاب، آزادی از موانعی معنا دارد که مانع شکوفایی انسانیت انسان میشوند؛ یعنی آزادی از طاغوتهای بیرونی و درونی. از دل چنین نگرشی، آزادی در چارچوب قانون و ارزشهای الهی معنا پیدا میکند؛ آزادیای که نه در نفی دین، بلکه در تحقق عقلانیت و اخلاق متجلی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ساحت سوم را الگوی حکمرانی متکی بر حق و آزادی مشروع عنوان کرد و گفت: نتیجه آن هستیشناسی حق و این آزادی، شکلگیری الگویی از حکمرانی است که رهبر معظم انقلاب آن را مردمسالاری دینی نامیدهاند. مردمسالاری دینی، ترکیب دو واژه نیست، بلکه یک حقیقت بسیط و وحدتیافته است که با اراده و خواست مردم تحقق مییابد و در عین حال مبتنی بر ارزشها و تکالیف الهی است.
وی در ادامه به ساحت چهارم یعنی کاربردهای عملی این منظومه اشاره کرد و اظهار داشت: از حقوق بانوان و نظریه الگوی سوم زن تا حق توسعه علمی، حق پیشرفت، حق استقلال علمی، حق عدالت، مبارزه با فساد، حق امید و نگاه خوشبینانه به آینده- همه اینها مصادیقی از همان پیوند میان حق و تکلیف در منظومه فکری رهبریاند. رهبری همواره تأکید کردهاند علم، سلطه و قدرت حقیقی است: العلم سلطان. خسروپناه با بیان اینکه نظام فکری رهبر انقلاب در موضوع حق و آزادی، بهترین مبنا برای دیپلماسی حقوقی و جهاد تبیین جهانی است، خاطرنشان کرد: این سخنان شعار نیست، بلکه برآمده از معرفت و حکمت است و باید آن را به گوش دنیا رساند. در جهانی که از استانداردهای دوگانه، ظلم، فساد و نفاق رنج میبرد، ما مدعی هستیم، نه مدعیپذیر. ما مدعیایم که چرا غرب نهاد خانواده را متلاشی کرد، چرا زن را به کالای مصرفی بدل ساخت و چرا از تروریسم دولتی دفاع میکند.