حضور «سرزمین اسباببازی» در این فضا، نشانهای از نگاه آیندهنگر حوزه هنری به پیوند میان فرهنگ و صنعت است؛ نگاهی که میکوشد بازی، آموزش، هویت و خلاقیت ایرانی را در قالبی ملموس و کاربردی به خانوادهها و فعالان فرهنگی عرضه کند جوان آنلاین: چندی پیش نمایشگاه دائمی «سرزمین اسباببازی»، از خانه قبلی خود در سرچشمه، نقل مکان کرده و به کارستان بهارستان آمد. پس از ماهها تلاش بیوقفه برای بازگشایی مجدد این نمایشگاه دائمی در فضایی وسیعتر و استانداردتر، «سرزمین اسباببازی» رسماً فعالیت خود را آغاز کرد.
انتقال و استقرار جدید «سرزمین اسباببازی» در مجموعه فرهنگی کارستان بهارستان نیز معنایی فراتر از صرف تغییر مکان دارد. کارستان بهرستان که به «سوره امید» (بخش کودک و نوجوان حوزه هنری) وابسته است، بستری برای همافزایی فعالان عرصه فرهنگ کودک و نوجوان فراهم کرده تا ایدههای خلاق و تولیدات فرهنگی این حوزه در کنار یکدیگر دیده شوند. حضور «سرزمین اسباببازی» در این فضا، نشانهای از نگاه آیندهنگر حوزه هنری به پیوند میان فرهنگ و صنعت است؛ نگاهی که میکوشد بازی، آموزش، هویت و خلاقیت ایرانی را در قالبی ملموس و کاربردی به خانوادهها و فعالان فرهنگی عرضه کند.
«سرزمین اسباببازی» بر اساس ایدهای از شهر شانتوی چین، برپا شد. اولین بار این ایده زمانی در ذهن محمدحسین نخچی، مدیرعامل این نمایشگاه دائمی شکل گرفت که او پس از مدتها فعالیت در صنعت اسباببازی، برای بازدید از این شهر پراسباببازی دنیا راهی سفر شد. در آنشهر تعداد بسیار زیادی نمایشگاه دائمی از محصولات تولیدی برندهای مختلف اسباببازی وجود داشت و این سؤال در ذهن نخچی شکل گرفت که چرا چنین نمایشگاهی در ایران نداشته باشیم؟ چون او به خوبی از ظرفیتهای این صنعت در کشور آگاه بود و میدانست میتوان کاری مشابه را در ابعاد کوچکتر در ایران نیز پیادهسازی کرد.
حالا در نمایشگاه دائمی «سرزمین اسباببازی»، نزدیک به ۳هزار نوع اسباببازی از ۲۰۰تولیدکننده ایرانی جمعآوری شده که همه آنها بهگزینی از بین اسباببازیهای مختلفی هستند که در دستهبندیهای متنوع در کشور تولید میشود. از لوازم سرگرمی نوزادان که در حال یادگیری مهارتهای اولیه ارتباط هستند، تا کتابهای آموزشی و حتی مذهبی برای خردسالان و کودکان. از انواع ماشینهای اسباببازی مثل پراید و نیسان آبی و اتوبوس، تا جورچینها و بازیهای فکری و مهارتی. از عروسکهای کوچک و بزرگ در شکلها و طرحهای متنوع تا جورچینها و اسباببازیهای ساختنی. حتی در بین برخی اسباببازیها، لوازمی برای آشنایی با مشاغل مختلف دیده میشود. از مجموعههایی که لوازم بنایی را در ابعاد بسیار کوچک برای بچهها آماده کرده تا خودشان آجر بسازند، ملات درست کنند و خانه رؤیاهایشان را بسازند، تا مجموعههای بیخطری که نجاری، ماشینسازی، آشنایی با ابزار و حتی حکاکی روی شیشه و چوب را به کودکان و نوجوانان آموزش میدهد.
همچنین «سرزمین اسباببازی» محل تردد بسیاری از بزرگترین تولیدکنندگان اسباببازی در کشور است. این امر مزیتهای بسیاری برای صنعت اسباببازی دارد. از دل این ترددها و گعدهها، راهکارها و ایدههای نو برای این صنعت شکل میگیرد. این مجموعه میتواند به تولیدکنندگان صنعت اسباببازی کشور، آگاهی نسبی از وضعیت فعالیت سایر تولیدکنندگان ارائه داده و رقابتی سازنده را بین آنها ایجاد کند. همچنین استفاده از ظرفیتهای تولیدی سایر اعضای این صنعت در تولیدات، از دیگر مزیتهای برپایی این نمایشگاه دائمی است؛ مثلاً وقتی یک تولیدکننده در محصولش از چرخ ماشین استفاده میکند، میتواند به جای تولید صفر تا صد این محصول، از تولیدکننده دیگری آن را خریداری کند که هم به رونق تولید او کمک کرده و هم فرایند تولید خودش تسریع شده است. بهبود وضعیت صادرات اسباببازی به کشورهای خارجی نیز از دیگر برکاتی است که از گعدههای بین تولیدکنندگان شکل میگیرد و «سرزمین اسباببازی»جایی برای این گعدههاست.
خرده فروشها، مهدکودکها، خانههای بازی و سایر خریداران عمده اسباببازی به این نمایشگاه میآیند تا به جای گشتن بین کارخانههای مختلف برای یافتن محصولهای مورد نظرشان و صرف وقت و انرژی بسیار، مجموعهای از بهترین اسباببازیهای تولید داخل را ببینند و همانجا، سفارش عمده خودشان را ثبت کنند. محصولهای تولیدی مستقیماً از کارخانه برای این خریداران خریداری شده و به دستشان میرسد.
«سرزمین اسباببازی» همچنین سعی کرده با نشان دادن ظرفیت اسباببازیسازی در کشور، به بازارپردازی نیز کمک کند. تولیدکنندگان محتوای فرهنگی و فعالان حوزه بازارپردازی نیز میتوانند از این طریق، با تولیدکنندهها برای ساخت محصولات مورد نظرشان آشنا شده و ارتباط برقرار کنند. این مجموعه نیز سعی کرده همراهی و تسهیلگری ویژهای برای موضوع بازارپردازی در کشور انجام دهد.
با وجود همه محدودیتهایی که برای صادرات و نقل و انتقالات بانکی در این حوزه وجود دارد، نمایشگاه دائمی اسباببازی مکانی برای معرفی محصولات داخلی به مخاطبان خارجی نیز هست که به صادرات این صنعت کمک شایانی میکند. این فضا همچنین فرصتی برای بازدید مدیران دولتی و سیاستگذاران است تا از ظرفیتهای این صنعت مطلع شوند و در سیاستگذاری کلان تأثیر بگذارد.
حالا شبکهسازیبین فعالان صنعت اسباببازی که «سرزمین اسباببازی» عامل آن بوده، منجر به تشکیل کنسرسیوم صادراتی اسباببازی شده که انجام پروژههایی نظیر تحقیقات بازار در کشورهای عراق، روسیه و ازبکستان و همچنین حضور در نمایشگاههای بینالمللی با پاویون ملی ایران، مانند ترکیه و روسیه، از دستاوردهای آن است. این موضوع گواه آن است که این نمایشگاه دائمی به درستی دارد در مسیر خود پیش میرود.
همچنین صادرات اسباببازی به ۲۰کشور دنیا، از اروپای شرقی (مانند بلاروس و رومانی) تا روسیه، ترکیه، عمان، امارات، قطر، عراق و ازبکستان از طریق این مجموعه انجام شده و هدف نهایی «سرزمین اسباببازی»، رشد اقتصاد صنعت اسباببازی و استفاده حداکثری از ظرفیتهای آن در کسبوکارهای ایرانی و تعاملات بینالمللی است که تاکنون گامهایی را در این مسیر برداشته و امید است بتواند قلههای اهداف خود را در این صنعت، فتح کند.