جوان آنلاین: ایران، روسیه و آذربایجان در پی برگزاری نشست سهجانبه در باکو، بر گسترش همکاریها در حوزههای حملونقل، انرژی و گمرک تأکید کرده و تصمیم گرفتند با اتخاذ رویکردی عملگرایانه، از ظرفیتهای کریدور شمال-جنوب بهطور کامل بهرهبرداری کنند؛ مسیری که در صورت تکمیل بخش باقیمانده آن در خاک آذربایجان، میتواند زمینهساز رونق ترانزیت از روسیه تا اقیانوس هند شود.
در شرایطی که اهمیت مسیرهای ترانزیتی در جهان رو به افزایش است، ایران با همکاری شرکای منطقهای خود تلاش دارد از کریدورهای جدید بیشترین استفاده را کرده و موقعیت ژئوپلیتیکی خود را در عرصه ترانزیت جهانی تثبیت کند. یکی از مهمترین این مسیرها، کریدور شمال- جنوب است که هنوز بخشهایی از آن در خاک آذربایجان تکمیل نشده است؛ موضوعی که محور اصلی نشست سهجانبه در باکو بود. در پی نشست مشترک آذربایجان، ایران و روسیه در زمینه مسائل همکاری مشترک میان سه کشور که دوشنبه شب در باکو برگزار شد، طرفین در بیانیهای از همکاری سهجانبه اعلام رضایت کرده و بر نقش راهبردی بیانیه رؤسای جمهور ایران، آذربایجان و روسیه در تاریخ ۸ آگوست ۲۰۱۶ و بیانیه مشترک در تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۱۷ در ترویج همکاریهای اقتصادی و تجاری میان آذربایجان، ایران و روسیه، توسعه گذرگاهها و پروژههای حملونقل منطقهای و بینالمللی ایمن و مطمئن، همچنین پروژههای بخش انرژی برای رشد اقتصادی منطقه تأکید کردند.
خبرگزاری ترند آذربایجان، با انتشار متن کامل این بیانیه نوشت: در نشست باکو بر اهمیت ادامه تلاشها برای توسعه ظرفیت ترانزیت منطقه، تسریع اجرای پروژهها در زمینه توسعه و تنوعبخشی به ارتباطات حملونقل و در این راستا، بر اهمیت اجرای همزمان گسترش زیرساختها در گذرگاه بینالمللی حملونقل شمال- جنوب در قلمروهای مربوط کشورها تأکید شد. همچنین بر اهمیت انجام دادن اقداماتی برای افزایش حجم حملونقل در مسیر گذرگاه شمال- جنوب به ۱۵میلیون تن و اطمینان از افزایش مستمر جریانکالا تأکید شد. طبق این بیانیه، طرفین در زمینه ایجاد یک کارگروه مشترک برای آمادهسازی برنامه اقدام به منظور اجرای اقدامات برنامهریزیشده در مدت سه ماه توافق کردند. در همین حال، در این نشست توافق شد که یک کارگروه ویژه در زمینه حملونقل خودرو متشکل از نمایندگان گمرک، مرز و سازمانهای حملونقل سه کشور تشکیل شود. علاوه بر این، امضای منشور کارگروه سهجانبه در زمینه تعامل مقامات گمرکی به منظور ترویج حملونقل ترانزیتی بین آذربایجان، ایران و روسیه بسیار مورد تقدیر قرار گرفت. همچنین در این نشست، تکمیل ساخت خط ریلی رشت- آستارا و ساخت پایانه راهآهن مربوطه که یکی از اجزای این گذرگاه است، به منظور استفاده کامل از ظرفیت کامل گذرگاه شمال- جنوب مورد تأکید قرار گرفت.
لازم به ذکر است که تکمیل کریدور شمال-جنوب مزایای قابلتوجهی برای ایران، روسیه و آذربایجان به همراه دارد. این مسیر ترانزیتی با اتصال بنادر روسیه در دریای خزر به خلیج فارس و اقیانوس هند، زمان و هزینه حملونقل کالا را بهطور چشمگیری کاهش میدهد. ایران با قرار گرفتن در قلب این مسیر میتواند به هاب ترانزیتی منطقه تبدیل شده و درآمدهای ارزی خود را افزایش دهد. روسیه نیز با دسترسی مستقیم به بازارهای آسیایی، وابستگیاش به مسیرهای اروپایی را کاهش میدهد. آذربایجان نیز با تکمیل بخشهای باقیمانده در خاک خود، به مرکز ترانزیت کالا در قفقاز و پیونددهنده شمال و جنوب جهان بدل میشود. در مجموع، تکمیل این کریدور نه تنها موجب تقویت همکاریهای اقتصادی و سیاسی سه کشور میشود، بلکه نقش آنها را در معادلات تجاری اوراسیا و جنوب آسیا بهطور چشمگیری ارتقا میدهد.