کد خبر: 1319233
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۲۲:۳۹
افزایش کشته‌های موتورسوار در گفت‌و‌گو با سرهنگ فیروز کشیر، معاون اجتماعی پلیس راهور پایتخت
بحران موتورسیکلت‌ها فراتر از توان پلیس است عصر روز ۲۱ فروردین‌ماه امسال وقتی مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور قدم به پلیس راهور پایتخت گذاشت، گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن داشت که قرار است تغییری در سازوکار‌های لازم برای پیشگیری از سوانح مرگبار به کار گرفته شود

جوان آنلاین: مرگ ۱۷۰ موتورسوار از ابتدای سال تا ۲۷ شهریور‌ماه امسال در جریان سوانح رانندگی پایتخت از مرز‌های هشدار هم عبور کرده، به‌گونه‌ای که گزارش‌های پلیس راهو پایتخت نشان می‌دهد در طول سال گذشته، ۲۷۴ نفر در جریان این سوانح فوت شده‌اند. از همین‌رو به نظر می‌رسد با رویه موجود شمار قربانیان از آمار سال گذشته پیشی بگیرد. 
عصر روز ۲۱ فروردین‌ماه امسال وقتی مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور قدم به پلیس راهور پایتخت گذاشت، گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن داشت که قرار است تغییری در سازوکار‌های لازم برای پیشگیری از سوانح مرگبار به کار گرفته شود، از جمله اینکه پیش از آن، یعنی در اسفندماه سال قبل پویش «نه به تصادف» در جامعه به راه افتاده بود تا به عنوان سازوکاری فرهنگی مرهمی بر زخم‌های کهنه سوانح رانندگی باشد، اما آمار‌هایی که از خیابان و جاده‌ها منتشر می‌شود، حکایت از این داشته و دارد که نگرانی‌ها درباره شیوع این سوانح همچنان روی همان پاشنه‌ای می‌چرخد که پیش‌تر هم می‌چرخید. از همین‌رو وضعیت وخیم ترافیک پایتخت و پیامد‌های ناشی از آن نشان می‌دهد که پویش «نه به تصادف» و حرف‌های رئیس‌جمهور صرفاً در حد شعار بوده است. 
 افزایش تخلف
پلیس راهور پایتخت در تازه‌ترین گزارش اعلام کرده از ابتدای سال تا ۲۷ شهریورماه، ۱۷۰ موتورسوار در جریان سوانح رانندگی فوت شده‌اند. این اتفاق در حالی رقم خورده که سال گذشته در مجموع ۲۷۴ موتورسوار در جریان این سوانح فوت شدند. سرهنگ فیروز کشیر، معاون اجتماعی پلیس راهور پایتخت درباره چرایی افزایش این آمار می‌گوید: «هر تصادف حاصل یک تخلف است. هر سانحه رانندگی اعم از خسارتی، جرحی یا فوتی، ریشه در یک تخلف دارد. بخش مهمی از این حوادث مربوط به موتورسوارانی است که با نقض قوانین و بی‌توجهی به مقررات ایمنی، هم برای خود و هم برای سایر شهروندان خطرآفرین می‌شوند.»
 توان پلیس
معاون اجتماعی پلیس راهور پایتخت در پاسخ به میزان برخورد پلیس با این حجم از تخلف هم می‌گوید: «در تهران بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت تردد می‌کنند و پلیس به تنهایی قادر به کنترل این حجم عظیم از وسایل نقلیه ناایمن نیست و نیازمند ابزار‌های هوشمند و الکترونیکی برای پایش و اعمال قانون است. در نتیجه پلیس به تنهایی با یک نیروی انسانی نمی‌تواند ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت را کنترل کند. ضروری است سازوکاری ایجاد شود که موتورسیکلت متخلف به‌طور خودکار شناسایی و تخلف صورت گرفته به مرکز فرماندهی ارسال شود. تنها در این صورت است که می‌توان با سرعت غیرمجاز، حرکات مخاطره‌آمیز، پوشاندن پلاک، تردد در خطوط ویژه، استفاده از تلفن همراه و سایر تخلفات برخورد مؤثر داشت.»
 ضرورت ورود سایر دستگاه‌ها
سرهنگ کشیر درباره سازوکار‌های لازم برای برخورد با تخلف‌های صورت گرفته در وضعیت موجود می‌گوید: «حل معضل موتورسیکلت در تهران تنها بر دوش پلیس نیست.
 سازندگان، واردکنندگان و مونتاژکنندگان موتورسیکلت، وزارت صمت و دیگر نهاد‌های مسئول نیز باید پای کار بیایند. تجهیز موتورسیکلت‌ها به فناوری‌های بازدارنده و ارتقای استاندارد‌های تولید می‌تواند نقش مهمی در کاهش حوادث داشته باشد.»
 فرهنگ‌سازی از مدرسه تا دانشگاه
معاون اجتماعی پلیس راهور تهران ادامه می‌دهد: «بخش عمده قربانیان موتورسوار از قشر جوان، در رده سنی ۲۰ تا ۳۰ سال هستند، افرادی که یا در حال تحصیل هستند یا تازه وارد بازار کار شده‌اند. از همین‌رو برای تغییر فرهنگ رانندگی باید از آموزش و پرورش آغاز کنیم. آموزش رعایت مقررات و حقوق شهروندی باید در کتب درسی دانش‌آموزان گنجانده شود تا از همان سال‌های نخست، نسل جدید با اهمیت قانون‌مداری در ترافیک آشنا شود. پلیس براساس قوانین موجود موظف به اجراست. برای ساماندهی وضعیت موتورسیکلت‌ها در تهران، عزم ملی لازم است. تنها با همکاری پلیس، نهاد‌های دولتی، خانواده‌ها و خود موتورسواران می‌توان به آینده‌ای امن‌تر امیدوار بود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار