جوان آنلاین: کانال تلگرامی کانال مطالعات یمن در مطلبی با عنوان بازگشت آرام کشتیها به مسیر دریای سرخ، اما با قواعد تعریف شده توسط انصارالله به گزارش مجله تخصصی دریانوردی Lloyd’s List پرداخت:
با وجود حملات انصارالله که در ژوئیه ۲۰۲۵ به مرگ ملوانان و غرقشدن کشتیهای تجاری منجر شد، تنگه بابالمندب شاهد افزایش در تردد دریایی است و به بالاترین سطح خود از زمانی که کشتیها بهطور دستهجمعی منطقه را پس از نخستین حملات انصارالله در اواخر ۲۰۲۳ ترک کردند، رسیده است.
دادههای اولیه نشان میدهد تعداد سفرها از این گلوگاه دریایی در اوت ۲۰۲۵ به ۱۰۴۴ مورد رسیده که حدود ۱۰ درصد بیشتر از رقم ژوئیه ۲۰۲۵ (۹۵۲ سفر) است. هرچند این رقم بزرگترین میزان ماهانه از نظر ظرفیت کل نیست، اما افزایش اخیر نشاندهنده بازگشت اعتماد در میان برخی مالکان کشتیها برای استفاده از مسیری است که از زمان آغاز کارزار انصارالله ترددی نداشتهاند.
اسکارلت سوآرز، تحلیلگر شرکت "دراید گلوبال" در این باره گفت که افزایش تردد ماه گذشته تا حدی ناشی از «عادیسازی خطر» در برابر تهدید انصارالله در میان برخی مالکان کشتیها بوده است. سوآرز افزود که در ماه گذشته ۳۵۲ کشتی باری از تنگه عبور کردند، در حالی که این عدد در ژوئیه ۲۸۸ بود. بخشی از این افزایش ناشی از تقاضای فصلی، بهویژه در ماههای اوج صادرات غلات از دریای سیاه است.
بیشترین رشد در تعداد عبورها مربوط به کشتیهای حامل گاز مایع بود که با جهش ۷۵ درصدی از ۱۲ به ۲۱ عبور رسید. این بالاترین سطح تردد از دسامبر ۲۰۲۳ تاکنون است، اما همچنان با شرایط عادی فاصله زیادی دارد؛ چرا که در اوت ۲۰۲۳ تعداد ۶۸ عبور ثبت شده بود.
دادههای Lloyd’s List Intelligence پیشتر نشان داده بود که کشتیهای مرتبط با چین و یونان بر تردد در بابالمندب مسلطاند. اما پس از حملات به کشتیهای Magic Seas و Eternity C، چند شرکت بزرگ یونانی فعال در حملونقل محمولههای فله اعلام کردند که به علت بالا رفتن خطرات در عبور از دریای سرخ بازنگری میکنند.
بخشی از صنعت کشتیرانی از زمان توقیف کشتی Galaxy Leader حدود دو سال پیش همچنان از این مسیر استفاده کرده است. با این حال، انصارالله کوشیدند به صنعت دریایی بهطور کلی اطمینان دهند که کشتیهایشان در صورت پایبندی به قواعد آنان ایمن خواهند بود.
این گروه ماه گذشته مجموعهای از «پرسش و پاسخهای متداول» منتشر کرد که در آن وعده داده شد اگر کشتی در فهرست تحریمهای آنان (که عمدتاً شامل شرکتهایی است که گروه مدعی است با اسرائیل در ارتباطاند) نباشد، عبور آن امن خواهد بود.
مرکز مشترک اطلاعات دریایی اعلام کرد که حمله ادعایی این گروه به کشتی Scarlet Ray که توسط شرکت Eastern Pacific Shipping وابسته به تاجر اسرائیلی ایدان اوفر اداره میشد، نشان داد که قصد این گروه برای هدفگرفتن کشتیهای مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ تغییر نکرده است.
با تمام اقدامات صنعا، اما همچنان ابهاماتی درباره ضمانتهایی که انصارالله ارائه کردهاند باقی است و اکثریت شرکتهای کشتیرانی این تضمینها را نپذیرفتهاند و مسیر خود را به دور دماغه امید نیک تغییر دادهاند. اگرچه عبورهای ماه گذشته بالاترین میزان طی بیش از ۱۸ ماه بود، اما نشاندهنده بازگشت دستهجمعی به دریای سرخ نیست.
آران کندی، تحلیلگر شرکت Control Risks، گفت این پرسش و پاسخها «گامی متداول از سوی انصارالله برای مشروعیتبخشی به حملاتشان علیه کشتیرانی است، اما برای بیشتر مالکان و اپراتورهای کشتی که همچنان از دریای سرخ اجتناب میکنند، واقعیت را تغییر نمیدهد.»
سوآرز اظهار داشت که تضمینهای ارائهشده توسط انصارالله در اوایل ۲۰۲۴ برای عبور ایمن کشتیهای چینی و روسی، احتمالاً برخی مالکان کشتی را مطمئن ساخته است؛ اما افزود: «تهدیدهای آنان در ژوئیه ۲۰۲۵ علیه ۶۴ شرکت بهدلیل آنچه "نقض تحریمها" خوانده شد، همراه با تداوم حملات بر اساس دادههای قدیمی، هرگونه تضمین را بیاعتبار میسازد.»
او ادامه داد: «در حالی که برخی حملکنندگان حاضرند جان خدمه، خطر آسیب یا غرقشدن کشتی را به خطر بیندازند، محیط عملیاتی همچنان بهشدت بیثبات است.» وی افزود: «کاهش چشمگیر حضور نظامی در جنوب دریای سرخ و بابالمندب، همراه با عملیاتی مانند Aspides که منابع کافی برای محافظت از بسیاری از کشتیها ندارد، سطح خطر را افزایش میدهد.»