جوان آنلاین: برای «جهاد» نه زمان تعریف میشود و نه مکان. بر همین اساس نمیتوان «جهادگران» را در سن و سال محدود کرد. سالهاست ایرانیان با حرکتهای فردی و جمعی خود دست به اقدامات جهادی میزنند و حالا تلاش برای آبادانی و پیشرفت میهن اسلامی را به حرکتی توقفناپذیر تبدیل شده کردهاند، اما نکته حائز اهمیت حضور خیران در عرصههای مختلف و بهخصوص انجام کارهای زیربنایی و توجه به زیرساخت است. درست مثل خیران کتابخانهساز در استان آذربایجانشرقی که مباحث فرهنگی را در دستور کار قرار دادهاند. جهادگرانی که در کنار اقدامات ویژه خودشان، حامی گروههای جهادی و جوانانترها و قوت قلب آنها برای کمک به هموطنان کمبرخوردار و رفع محرومیت از مناطق محروم هستند.
اینجا تبریز است؛ شهری که نفسهایش با بوی کتابهای کهنه عجین شده، اما بسیاری از کوچه پسکوچههایش هنوز از صدای پای دانش بیبهرهاند. شهری که روزگاری مهد دانش و فرهنگ بود، حالا نفسهایش بعد از سالها تنگی رو به بهبود است، کتابهای کهنه، گاه تنها یار دانشآموزانی هستند که حتی یک مداد رنگی را هم مثل رؤیا میبینند و دل بسیاری از فرزندانش تشنه حتی یک صفحه کتاب نو است. کمبود را میتوان در نگاه کودکانی دید که به جای قلم، سنگ به دست دارند. در چشمان معلمانی که با عشق درس میدهند، اما گاهی دستانشان به خاطر نبود امکانات خالی میماند. خیرین دلسوز، همانهایی که با دستان پر از مهر، چراغ دانایی را روشن نگه میدارند. آنها میدانند که آموزش و مطالعه تنها راه رهایی است. مدرسهای یا کتابخانهای میسازند، کتابی هدیه میدهند، بورسیهای فراهم میکنند و امیدی را در دل کودکانی میکارند که فردای ایران را خواهند ساخت. آنها میدانند هر مرکز فرهنگی که ساخته میشود، یک زندان کمتر میشود. آنها باور دارند هر کتابی که دست کودکی میرسد، یک پنجره به سوی فردایی روشن است و اینگونه با دستهای پر از مهر، آجر به آجر، کتاب به کتاب و امید به امید، قصه تغییر را مینویسند. آنها باور دارند کمک به آموزش، سرمایهگذاری برای همیشه است و اینگونه، تبریز و ایران با گامهایی استوار به سمت پیشرفت همه جانبه پیش میرود.
جهادگران بیادعای عرصه فرهنگ
مدیرکل کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ورود خیران به حوزه کتابخانهسازی از جنبههای مختلفی حائز اهمیت است و میتواند تأثیرات عمیقی بر توسعه فرهنگی، آموزشی و اجتماعی جامعه بگذارد، از خیران کتابخانهساز به عنوان سفیران عدالت فرهنگی نام برد و میافزاید: خیران حوزه فرهنگ باور دارند که کتابخانهسازی و مدرسهسازی، سرمایهگذاری برای آینده ایران است.
اسد بابایی ادامه میدهد: «کتابخانهها قلب تپنده جوامع دانشبنیان هستند و خیران کتابخانهساز، معماران این قلبهای فرهنگیاند. ما در استان شاهد خدمات ارزشمند خیران نیکاندیشی بودهایم که با احداث و تجهیز کتابخانهها، گام بلندی در تحقق عدالت آموزشی برداشتهاند.»
وی ضمن تقدیر و تشکر از خانوادههای قره چمنی، صادقی اسفهلانی، مسعودی گوگانی، باقری فیروزسالار، تشکری نوجه ده، دنیابین، یعقوبی و پروفسور سعادتجو به عنوان پیشتازان خیران استان آذربایجان شرقی در حوزه کتاب و کتابخانهسازی اظهار میکند: «قدمت فعالیت خیران کتابخانهساز در آذربایجان شرقی به چند دهه میرسد و این حرکت نیکوکارانه ریشه در فرهنگ غنی مشارکت مردمی و توجه به علمآموزی در این منطقه دارد.»
مدیرکل کتابخانههای عمومی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ساخت کتابخانه، ساختن آینده یک ملت است، میافزاید: «خیران نیک اندیش میتوانند با احداث یا مشارکت در ساخت و تجهیز کتابخانههای عمومی و صرف سرمایه مادی، آن را به بهره جاوید اخروی تبدیل کرده و با دلسوزی و ایثار خویش در کمک به فرهنگ و علم آموزی فرزندان ایران اسلامی، میراث ماندگاری از خود برجای گذاشته و این سنت خوب را در بین مردم نهادینه کنند.»
بابایی با اشاره به اینکه تحقق عدالت فرهنگی و برخورداری مناطق کمبرخوردار از امکانات فرهنگی یکی از آثار ورود خیران به حوزه کتابخانهسازی است، میگوید: «کتابخانههای خیرساز، شکاف آموزشی بین مناطق برخوردار و محروم را کاهش داده و فرصتهای برابر برای تمام اقشار جامعه را فراهم میکنند و باعث توسعه پایدار در این مناطق میشوند.»
مدیرکل کتابخانههای عمومی آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت ویژه کتابخانههای سیار از این کتابخانهها به عنوان راهکاری هوشمند برای برقراری عدالت فرهنگی نام برده و از خیران درخواست میکند به این حوزه به عنوان اولویتی استراتژیک توجه ویژه داشته باشند. وی هزینه راهاندازی کتابخانه سیار را بسیار پایینتر از هزینه احداث یک کتابخانه ثابت دانسته و خدماتدهی به دورافتادهترین روستاها و مناطق عشایری و انعطافپذیری در تغییر مناطق تحت پوشش را از جمله مزیتهای مهم کتابخانههای سیار مطرح میکند. بابایی تصریح میکند: «ورود خیران به عرصه کتابخانهسازی، تأثیری عمیق و چندبعدی بر غنیسازی فرهنگی کشور داشته و این مشارکتهای مردمی نهتنها زیرساختهای آموزشی و فرهنگی را تقویت کرده، بلکه به عنوان موتور محرکه توسعه داناییمحور عمل کرده است که کاهش شکاف دسترسی به منابع دانش بین مناطق شهری و روستایی، تبدیل کتابخانهها به کانونهای پویای فرهنگی و اجتماعی، تقویت هویت ملی و محلی، کشف و پرورش استعدادهای محلی در محیطهای دانشمحور، ترویج سنت وقف و نیکوکاری در حوزه دانشبنیان و الهامبخشی به نسلهای آینده برای سرمایهگذاری فرهنگی از جمله مهمترین دستاوردهای این حرکت خیران است.»