جوان آنلاین: علی سعیدی در کانال تلگرامی خود نوشت: اثر نورافکن (Spotlight Effect) به پدیدهای اشاره دارد که در آن افراد برآورد میکنند که دیگران بیشتر از آنچه واقعاً هست، به رفتارها، ظاهر و احساسات آنها توجه دارند. این اثر به ویژه در موقعیتهای اجتماعی و زمانی که افراد احساس میکنند در مرکز توجه هستند، مشهود است. در یک مطالعه پژوهشگران از شرکتکنندگان خواستند که در یک جمع کوچک حاضر شوند و یک تیشرت با طراحی خاص (مثلاً تصویری از یک شخصیت معروف) بپوشند؛ سپس از شرکتکنندگان خواسته شد تا برآورد کنند که چند نفر از دیگران به تیشرت آنها توجه کردهاند. یافتهها نشان داد شرکتکنندگان به طور متوسط برآورد میکردند که حدود ۵۰ درصد از افراد حاضر به تیشرت آنها توجه کردهاند. در واقع تنها حدود ۲۳ درصد از افراد به تیشرتها توجه کرده بودند. این نتایج نشان میدهد که افراد در برآورد توجه دیگران به خود، دچار اغراق میشوند و این پدیده میتواند منجر به اضطراب اجتماعی و احساس شرمندگی شود. پژوهشگران نتیجهگیری کردند که افراد باید آگاهی بیشتری از این پدیده داشته باشند تا بتوانند اضطرابهای اجتماعی خود را کاهش دهند.