اطلاعرسانی درباره حادثه انفجار در بندر شهید رجایی بندرعباس به سیاق اتفاقهای ناگواری که جامعه را تحت تأثیر قرار داد با معضلات بسیاری مواجه بود. روشن است با وقوع اتفاقهایی که دربرگیری بسیاری دارد، عطش مخاطبان برای پی بردن به جزئیات حادثه سبب میشود، منابع متفاوت خبری را دنبال کنند، از همینرو وقتی روایت اول از دست رسانههای رسمی خارج شود، رسانههای غیررسمی قدرت میگیرند. با وجود اینکه بحرانهای بسیاری در کشور اتفاق میافتد، ساختار قانونی کشور هنوز موفق به مدیریت میدان نشده است، از همینرو انسان رسانهها فرصت تولید محتوا از کانون حادثه را پیدا میکنند و بدون در نظر گرفتن ملاحظات انسانی و اخلاقی اقدام به بازنشر محتواهای تولید شده میکنند. رقابت بر سر انتشار این دسته از محتواها سبب میشود امنیت روانی جامعه بیش از هر زمان دیگری از دست برود. این اتفاق در حادثه بندرعباس هم نمود بسیاری داشت و تصاویری با محتواهای دلخراش به سرعت بین کاربران دست به دست شد و جامعه را متأثر کرد.
نبود سخنگوی واحد در چنین شرایطی سبب میشود رسانهها برای دسترسی به آمار و اطلاعات به منابع خبری متفاوت مثل اورژانس، هلال احمر، آتشنشانی و منابع دیگر مراجعه و آمار و اطلاعات خود را منتشر کنند، از همینرو شاهد هستیم از اتفاق واحد، آمار و گزارشهای متفاوتی منتشر میشود و به ابهامهای موجود قوت میبخشد. در چنین وضعیتی انتظار میرود ساختار قانونی از سخنگوی واحدی که قدرت ارتباط رسانهای داشته باشد، استفاده کند. در کنار این موضوع، مدیران استانی و کشوری هم باید نسبت به این موضوع توجیه شوند که اطلاعرسانی درباره حادثه باید از طریق سخنگوی واحد دنبال شود.
اتفاقهای ناگوار در هر جای جهان امکان بروز دارد، اما در جامعه ما این موضوع همواره به ابزار رسانههای معاند برای نشان دادن ناکارآمدی دولتها استفاده میشود. فداکاری مردم در خونرسانی به مجروحان حادثه اتفاقی بود که جامعه را تحت تأثیر قرار داد، اما اینها موضوعاتی نیستند که در رسانههای معاند دیده شوند. روشن است اگر اتفاقی مشابه در لندن یا پاریس رقم بخورد، آنها هرگز جرئت کمترین گلایه به ناکارآمدی دولتهای کشورهای مورد نظر را ندارند، اما در عناد با جامعه ما همواره با هم در رقابت هستند، از همینرو ساختار قانونی کشور باید با از سر گذراندن تجربههای مشابه امکان دست یافتن آنها به اهدفشان را ناکام بگذارد و شرایط به گونهای باشد که اخبار و اطلاع درست در کمترین زمان به دست مخاطبان برسد.