کد خبر: 1241462
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰

ایجاد رینگ جدید امنیتی از سوی «ندسا» به معنای آن است که سپاه به دنبال خط‌شکنی جدید در حوزه دریایی است. 
به گزارش مشرق، روز دوشنبه روابط عمومی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند نفتکش حامل بیش از یک‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق با پرچم کشور توگو و ۱۲خدمه آن در سواحل عمق بوشهر خبر داد. به فاصله کوتاهی از توقیف نفتکش مذکور، انگلیسی‌ها خبر مرتبط با توقیف این کشتی را منتشر کردند، اما نکته قابل‌توجه آن بود که لندن سعی کرد از ایجاد هر نوع تنش بیشتر درباره این نفتکش جلوگیری کند.
پرهیز انگلیسی‌ها از تنش‌آفرینی بیشتر حکایت از دست برتر ایران در دریا‌ها و اقیانوس‌ها دارد. نشریه امریکایی فارین‌افرز اخیراً در گزارشی نوشته است: در سال‌های آینده باید شاهد دستاورد‌های بیشتری در حوزه نیروی دریایی ایران باشیم، این دستاورد‌ها به ایران اجازه می‌دهد، در اقیانوس‌ها و آب‌های بین‌المللی حضور پررنگی داشته باشد. 
البته آنچه نشریه امریکایی به عنوان توسعه توانمندی‌های سپاه مطرح کرده است را باید از زاویه «دکترین امنیتی» ایران در دریا مورد بررسی قرار داد. این نشریه این تحولات را به عنوان گام «دفاع روبه‌جلو» خواند که از سال۱۹۸۸ آغاز شده و اینک با عبور از مرز‌ها تا اقیانوس اطلس نیز پیش رفته است. این روند رو به توسعه در سطحی است که امریکایی‌ها با عبور از طرح شکست‌خورده ائتلاف دریایی به دنبال مسیر‌های جبرانی دیگری می‌گردند. استفاده از طیف متنوعی از تجهیزات جدید و اجرای مأموریت‌های متعدد، متنوع و چندسطحی و نیز بهره‌گرفتن از شناور‌های متنوع و سامانه‌های نوین شناسایی و اطلاعاتی و رزمی همچون شناور شهید سلیمانی و ابومهدی نشان می‌دهد سپاه از مرز امنیتی تعریف‌شده ائتلاف امریکایی از خلیج‌فارس عبور کرده است و اینک در مرز جهانی‌شدن قرار دارد. همچنین ندسا علاوه بر حفظ تأمین امنیت منطقه در نقش حافظ و اسکورت دریایی نیز تغییر سطح داده است، ناو‌های لجستیکی سپاه مانند کلاس جدیدی از ناو شهید مهدوی این امکان را فراهم کرده است که نفتکش‌های مختلف و نیز کشتی‌های تجاری در بالاترین سطح و کیفیت در خلیج‌فارس تردد کنند و عوامل اخلال انتقال انرژی مانند نفتکش‌های قاچاق سوخت از رده خارج شوند. 
اقتدار دریایی سپاه به افزایش قیمت محصولات به ویژه مایحتاج اساسی غذایی این رژیم منجر شده و این به علت کمبود کالا در بازار به دلیل افزایش هزینه باربری دریایی و نیز افزایش نرخ بیمه خطرات است. جایگزین‌های حمل‌ونقل دریایی بسیار گران است و اقتصاد اسرائیل تاب و تحمل آن را در درازمدت ندارد. طبق گزارش منابع وابسته به شرکت «یوپی‌اس» رژیم‌صهیونیستی، نرخ حمل‌ونقل دریایی از آسیا به سرزمین‌های اشغالی افزایش بین ۴۰ تا ۵۰درصدی را شاهد است، بیشتر شرکت‌های حمل‌ونقل اعلام کرده‌اند بار خود را در بنادر اروپایی تخلیه و با کشتی‌های کوچک به فلسطین اشغالی می‌برند که این خود هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. نکته جالب توجه آنکه از زمستان سال گذشته شناور‌های رزمی ندسا مجهز به سامانه‌های پدافند هوایی عمودپرتاب، برد کم و متوسط به صورت ترکیبی شده است. بومی‌کردن امنیت دریایی باعث بالا رفتن سطح دسترسی و رصد دریایی جمهوری اسلامی ایران شده است، این امنیت‌سازی بومی اثرگذاری راهبردی به سپاه در خلیج‌فارس و فرای آن داده است. اقدامات هوشمندانه سپاه در خلیج‌فارس علاوه بر افزایش مؤلفه‌های امنیتی در منطقه باعث شده است طرح ایجاد ائتلاف دریایی نیز عملاً شکست بخورد. 
الحاق موشک‌های کروز «قدیر» و «نصیر» به نیروی دریایی سپاه علاوه بر تقویت توان دفاعی کشورمان خط امنیتی‌سازی کشور‌های متخاصم را نیز شکسته است. وضعیت فعلی به گونه‌ای است که از صهیونیست‌ها خواسته شده به صورت «۳۶۰درجه» بر خود نظارت کنند، چون «اسرائیل» به طور کامل در محاصره است. 
مجله امریکایی The Nation طی گزارشی نوشته است: مقاومت در شرایطی است که هم نیروی دریایی امریکا و هم ساختار امنیتی جهان را به چالش کشیده است. آن‌ها توانمندی‌های بسیاری دارند که نمی‌توان به آسانی از بین برد و راه‌حل این مسئله نیز تنها متوقف‌کردن جنگ علیه غزه است.

برچسب ها: سپاه ، خلیج فارس ، ندسا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار