کد خبر: 1230996
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
. در این گواهینامه، اشاره‌ای به اخذ آن از زندان نمی‌شود. این گواهینامه با سربرگ آموزش فنی‌وحرفه‌ای به مددجویان ارائه می‌شود تا مددجو بتواند در بیرون از زندان و بدون مشکل از آن استفاده کند.

جوان آنلاین: مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان کشور گفت: بنیاد تعاون زندانیان در هزار واحد تولیدی با زندانیان کار می‌کند و در حال حاضر هم حدود ۴۰ هزار نفر زندانی شاغل حقوق‌بگیر داریم. 
رحیم مطهرنژاد، مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان کشور گفت: بنیاد تعاون زندانیان بیش از ۸۲ سال است که در ایران سابقه فعالیت دارد. این بنیاد دو مأموریت دارد که یکی حرفه‌آموزی زندانیان با هدف توانمندسازی آنهاست و در این راستا ۲۰۰ رشته فنی‌وحرفه‌ای را با کمک سازمان زندان‌ها و سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در سطح کشور در نظر گرفته‌ایم. مددجویان پس از گذراندن آموزش‌های لازم و نیز آزمون، گواهینامه اشتغال را اخذ می‌کنند. این گواهینامه برای پس از آزادی زندانیان بسیار مؤثر است و نشان می‌دهد که زندانی در دوران محکومیتش توانسته حرفه‌ای را یاد بگیرد و از این طریق می‌تواند به راحتی وارد بازار کار شود. در این گواهینامه، اشاره‌ای به اخذ آن از زندان نمی‌شود. این گواهینامه با سربرگ آموزش فنی‌وحرفه‌ای به مددجویان ارائه می‌شود تا مددجو بتواند در بیرون از زندان و بدون مشکل از آن استفاده کند. 
وی افزود: مأموریت دیگر بنیاد تعاون زندانیان، دادن شغل به مددجویان در دوران محکومیتشان است. مددجو از این طریق هم دوره محکومیتش را بهتر سپری می‌کند و هم اینکه کمک خرج خانواده‌اش است. در حال حاضر هم حدود ۴۰ هزار نفر زندانی شاغل حقوق‌بگیر داریم. 
مطهرنژاد در ادامه با بیان این‌که طراحی، تولید و توسعه پابند الکترونیک توسط بنیاد تعاون زندانیان شکل گرفت، گفت: بنیاد تعاون زندانیان در سال ۹۷ به این موضوع ورود کرد و تعداد پابند‌ها در حال حاضر به بیش از ۴۰هزار مورد رسیده است که از این تعداد حدود ۱۰ هزار مورد در حال بهره‌برداری است و مددجویان با استفاده از پابند الکترونیک در بیرون از زندان محکومیتشان را سپری می‌کنند و ۳۰هزار پابند در اختیار سازمان زندان‌هاست که منتظر صدور احکام قضایی است. قضات و دستگاه قضایی باید کمک کنند تا این ظرفیت ایجاد شده به بهره برداری برسد و تعداد زیادتری از زندانیان را با پابند بیرون از زندان بیاوریم. 
وی ادامه داد: بنیاد تعاون زندانیان در هزار واحد تولیدی با زندانیان کار می‌کند. واحد‌های کوچک، متوسط و بزرگ داریم. همچنین واحد‌های ما هم در داخل، پیرامون و خارج زندان هستند. زندانیان را در چهار گروه از نظر شغل تقسیم‌بندی می‌کنیم. دسته اول اشتغال نشسته است؛ یعنی همان‌جایی که محل استراحت زندانی است و برایشان فرصتی فراهم می‌شود که با امکاناتی که در اختیارشان قرار می‌دهیم، یک صنایع‌دستی را تولید و یک محصولی را که نیاز به واحد کارگاهی و کارخانه‌ای ندارد، مثلاً تور ماهیگیری ببافد یا مثلاً میناکاری و نقاشی انجام دهد؛ پرتعدادترین محصولات ما در زندان‌های کشور «صنایع‌دستی» است و تمرکزش بیشتر در اصفهان است. 
مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان کشور تصریح کرد: گروه دوم زندانیانی هستند که از داخل بندها، آن‌ها را در پوسته داخلی زندان می‌آوریم و در کارگاه‌های ما اعم از تولید پوشاک، صنایع فلزی، صنایع‌دستی، مبلمان شهری و انواع محصولاتی که کاتالوگ هم برایش داریم، فعالیت می‌کنند. گروه سوم زندانیانی هستند که با اجازه شورای طبقه‌بندی زندان‌ها، اجازه پیدا می‌کنند در پشت دیوار زندان‌ها در زمین‌های کشاورزی، باغداری، دامداری، پرورش آبزیان و طیور فعالیت کنند. گروه چهارم اصطلاحاً می‌گوییم اعزام به کار یا رأی باز. همان گروهی هستند که می‌توانند بیرون از زندان باشند و با شهرداری‌ها یا شهرک‌های صنعتی یا کارخانجاتی که ما قرارداد داریم، کار کنند و پس از پایان کار یعنی شب می‌توانند به منزلشان برگردند یا اگر مایل بودند در آسایشگاهی که برایشان فراهم کردیم، استراحت کنند و کارشان را ادامه بدهند. 
وی با بیان اینکه بالغ بر ۵ هزار نوع محصول را در کشور تولید می‌کنیم، به ایسنا گفت: ما تولید محصولاتی همچون صنایع‌دستی اصفهان مانند مس مینا، مس پرداز، مس خاتم و فیروزه‌کوبی و قطعات نظامی و برخی اقلام غذایی مانند نان‌های خشک سکه‌ای و تن ماهی و انواع پوشاک مانند دستمال کاغذی و شوینده‌ها و نیز تولید انواع آبزیان مانند انواع ماهی‌ها و انواع طیور تا شترمرغ و نیز در صنعت برق چندین کارگاه در خصوص تولید لامپ‌های کم‌مصرف داریم. 
مطهرنژاد افزود: بنیاد تعاون زندانیان از سال گذشته حرکت جدیدی را شروع کرده‌است و آن هم صنعتی شدن مجموعه کارخانجات بوده‌است؛ مانند افتتاح کارخانه تولید دوچرخه و موتورسیکلت که در سال گذشته در قم و البرز دایر شد. به زودی هم افتتاح کارخانه صنایع نساجی در گرگان را داریم که در حال آماده‌سازی است. 
مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان کشور با بیان اینکه ۴۰ فروشگاه زنجیره‌ای حامی در کشور ایجاد شده‌است، گفت: تعدادی از این فروشگاه‌ها عرضه‌کننده محصولات و صنایع‌دستی هستند. در همدان و اصفهان فروشگاه‌های صنایع‌دستی حامی مستقر هستند. در استان زنجان نیز فروشگاه مصنوعات مسی راه‌اندازی شده‌است. در استان مرکزی فروشگاه فرش داریم و متناسب با فعالیت‌هایی که در استان‌ها صورت می‌گیرد، فروشگاه‌هایی راه‌اندازی شده‌است و در تهران هم سه شعبه دایر کردیم. 
وی ادامه داد: بیش از ۵۰ واحد گلخانه‌ای داریم و یکی از بزرگ‌ترین گلخانه‌های تهران را در شریف‌آباد داریم.

برچسب ها: زندانیان ، حقوق ، مددجویی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار