کد خبر: 1230980
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۱

جوان آنلاین: احمدحسین شریفی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در کانال خود در ایتا نوشت:

رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در پیامی که به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صادر کردند، شش هدف مهم و کلیدی حکمرانی اسلامی را اینگونه ترسیم کردند:

1.برقراری «عدالت»؛
2.حفظ و ارتقاء «کرامت انسان»؛
3.«آبادی زمین»؛
4.«پُربار کردن زمان»؛
5.شکل‌دهی به «زندگی توحیدی»
6.زمینه‌سازی برای «عروج آدمی به مرتبت قرب خدا».

به باور این بنده، از مهم‌ترین کارویژه‌های اجتماعی و علمی یکایک اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری، تشریح و تبیین این اهداف و تبیین تمایزات نظام سیاسی اسلامی و قرآنی با نظام‌های سیاسی رقیب به ویژه لیبرال دموکراسی در سطوح و لایه‌های مختلف اجتماعی است.

البته پیشتر درباره بسیاری از این اهداف مطالب خوبی نوشته شده و تحقیقاتی در قالب کتاب و رساله انجام گرفته است. اما تا جایی که بنده می‌دانم،

اولاً، مطالعات تطبیقی و مقایسه‌ای (به ویژه با نظام لیبرال دموکراسی) در این خصوص بسیار اندک و انگشت‌شمار بوده است؛

ثانیاً، ادبیات تولید شده در این زمینه‌ها، بیشتر ادبیات داخلی و غالباً حوزه‌ای بوده است و نه ادبیات جهانی (که الان مهم‌ترین وظیفه، تشریح جهانی این مفاهیم و موضوعات از منظر حکمرانی اسلامی است)

ثالثاً، مطالعات انجام گرفته بیشتر جنبه تئوریک و نظری محض دارد، و کمتر نگاه کاربردی و سیاستی به این نوع مطالعات انجام گرفته است. به تعبیر دیگر، بیشتر کتابخانه‌ای بوده است تا مدیریتی و سیاستگذارانه.

رابعاً، کارهای انجام شده در خصوص «عدالت» و «کرامت انسانی» و «سبک زندگی توحیدی» و امثال آن، بسیار کم‌شمارتر و حتی کم‌محتواتر از آن است که بتواند نیازها و تقاضاهای موجود در این خصوص را پاسخ دهد و قوت و قدرت نگاه اسلامی به این موضوعات را نسبت به نگاه‌های اومانیستی و لیبرالیستی نشان دهد؛

و خامساً، برخی از این اهداف، مثل «پر بار کردن زمان» برای نخستین بار است که از سوی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب به عنوان یکی از اهداف مهم حکمرانی اسلامی، برجسته‌سازی شده است. به همین دلیل، نیازمند مطالعات تئوریک و کاربردی جدیٰ‌تر و ضروری‌تری است. انتظار می‌رود اندیشمندان و دغدغه‌مندان نظام مردم‌سالاری دینی، و در رأس آنان، اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری که مخاطب اصلی این پیام بوده‌اند، در این زمینه تبیین‌گری بیشتری داشته باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار