کد خبر: 1230813
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸
در نشست هم اندیشی سینماگران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت جشنواره بین المللی فیلم کوثر عنوان شد:
نشست هم‌اندیشی سینماگران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت با حضور بیش از ۴۰ تن از سینماگران (فیلمنامه نویسان، کارگردانان، تهیه کنندگان و منتقدان)، اندیشمندان و پژوهشگران، عصر روز سه شنبه دوم خرداد ماه در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

جوان آنلاین: در ابتدای این نشست "ناصر باکیده" دبیر جشنواره با تسلیت شهادت رییس جمهور شهید آیت الله رییسی و همراهان گفت: قصد نداشتیم در این شرایط جلسه را برگزار کنیم، ولی به دلیل رفتار جهادی و همچنین کردار و فضایی که آیت‌الله رئیسی دنبال می‌کرد، این جلسه را در موعد مقرر خود برگزار کردیم. نشست مذکور در ادامه نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم کوثر است و هدف این است که با بهره گیری از نظرات مغتنم فعالان و دست اندرکاران سینمای انقلاب، مقاومت و دفاع مقدس بتوانیم آغاز کننده یک حرکت فرهنگی سینمایی تحت عنوان جشنواره فیلم کوثر در کشور باشیم.

وی خاطر نشان ساخت:همواره معتقد بودم که کار اصلی یک جشنواره تولید فیلم نیست، بلکه چنین رویدادی فرصتی برای ارزیابی، قضاوت و داوری مجموعه‌ای از جریان‌های سینمایی است. در این رویداد تلاش می‌کنیم تا بتوانیم به بهانه جشنواره فیلم کوثر، حلقه واسطی بین هنرمندان سینما و دستگاه‌های علاقه‌مند به موضوع حجاب و عفاف فراهم کنیم تا جریان فکری شکل گرفته تقویت شده و به حمایت و تولیدات فاخر منجر شود.

در ادامه این نشست "علیرضا افشار" رئیس شورای سیاست‌گذاری پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر و رئیس هیئت امنای بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش ضمن تسلیت عروج شهادت گونه آیت‌الله رئیسی و همراهان او گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و فرمایشات دیگر خود، الگوی سوم زن تمدن ساز را مطرح کردند که در مقابل زنان تمدن‌های دیگر قرار می‌گیرد. ما این الگو را نتوانستیم به خوبی معرفی کنیم. برخی جوامع در جستجوی چنین الگویی هستند، اما متاسفانه این موضوع برای جامعه خودمان هم خوب تعریف نشده است. مبحث الگوی زن تمدن ساز از لحاظ اسلامی تنها به مقوله حجاب نمی‌پردازد. الگوی زن تمدن ساز باید به عنوان یک هدف کلی و کلان در دستگاه‌های فرهنگی کشوردر نظر گرفته شود. زنان ایثارگر جامعه نزدیک‌ترین نشان به این الگو هستند.

افشار با بیان اینکه در حادثه کشتار میدان شهدا در زمان شاه، زنان جامعه جلودار بودند، افزود: این موضوع روحیه مقاومت و ایستادگی را زنان ایجاد کرد. در دوران دفاع مقدس نیز نقش زنان بسیار با اهمیت بوده است. ترویج مفاهیم اینچنینی در عالم هنر بسیار دشوار است و تنها از هنرمندان بر می‌آید. این موضوع رسالت جشنواره فیلم کوثر است.

وی بیان کرد: آنچه امروز انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند، قدرت نظامی نیست. ما در عرصه اجتماعی و فرهنگی آسیب پذیریم و دشمن روی این موضوع حسابی ویژه باز کرده است. وجود برخی کم و کاستی‌ها در این زمینه، میدانی را برای پیشروی در اختیار دشمن قرار می‌دهد. باید مقوله‌های فرهنگ، سبک زندگی و آنچه باعث قوت و اقتدار جریان مقاومت شده را حفظ کنیم و لطمات دشمن در زمینه جنگ شناختی را شناسایی کرده و در حد توان تلاش کرده تا با آن مقابله کنیم.

در ادامه جلسه "مهدی بیاتی" رییس قرارگاه ستاد رسانه‌ای وزارت کشورنیز در سخنانی گفت: حدود هفت سال است که در خصوص مسئله زیست عفیفانه درحال مطالعه هستم. مهمترین سئوال و چالش از این منظر این است که زن قوی در دنیای امروز از چه مشخصه‌هایی برخوردار است؟ ما دچار نوعی لکنت در بیان شعار خود هستیم. بنظر میرسد جشنواره کوثر میتواند فرصت مغتنمی باشد برای اینکه بتواند از طریق برگزاری چنین نشست‌های کارشناسی و آسیب شناسانه پاسخ‌های مناسبی را برای چالش‌ها و سئوالات مذکور بیابد.

این گزارش می‌افزاید: در نشست هم اندیشی مذکور، تعدادی از حاضران در نشست متشکل از: سید احمد میرعلایی" تهیه کننده سینما و مدیر فرهنگی، "عبداله باکیده" فیلمساز، "شفیع آقا محمدیان" فیلمساز و مدیر فرهنگی، " محمدرضا شرف الدین" مدیر فرهنگی، " لیلی عاج" کارگردان سینما، " حبیب اله بهمنی" فیلمساز و مدیر فرهنگی، " محمدتقی فهیم" منتقد و نویسنده سینمایی، " محسن علی اکبری" تهیه کننده سینما، " محمد رضا دزفولی" رئیس گروه شاهد بنیاد شهید "نصرت‌الله تابش" نویسنده و سردبیر مجله فیلم نگار، "سعید الهی" کارشناس و تهیه‌کننده سینما، "هادی مقدم دوست" فیلمنامه نویس و کارگردان سینما، " داریوش یاری" فیلمنامه نویس و کارگردان سینما، "اصلانی" رئیس اندیشکده زن و خانواده از دانشگاه امام حسین و دفاع ملی، "فراهانی" مسئول گروه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی پردیس علوم تحقیقات، و "آهنگر" معاون دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران نظرات خود را در رابطه با اهداف و برنامه‌های جشنواره و مطالبه گری از دستگاه‌های فرهنگی کشور بیان کردند.

بر پایه این گزارش، علیرضا افشار در خاتمه این نشست با قدردانی از حضور همه سینماگران، پژوهشگران و فعالان سینمای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در نشست مذکور گفت: یک جشنواره هیچگاه نمی‌تواند به تنهایی تحولی در سطح فرهنگ ملی داشته باشد. در مسیری که طی می‌شود، بخشی را باید به مطالبه گری از دستگاه‌های فرهنگی اختصاص داد و نیاز است که این مورد به جشنواره اضافه شود. تعطیلی جشنواره به مدت چندین سال به سبب مشکلات و موانعی بود که در دولت قبلی وجود داشت. در دولت سیزدهم این موارد را پیگری کردیم و خوشبختانه به نتیجه رسید. اگر درست عمل کنیم پاسخ مثبتی دریافت خواهیم کرد. این ملت در صحنه هستند و انقلاب را حفظ می‌کنند. چالش بزرگ این است که برای مخاطبان مختلف، تریبون‌های جداگانه‌ای نداریم و امید که جشنواره کوثر بتواند بعنوان یک تریبون قوی در جلب و جذب مخاطبان گوناگون، موفق عمل کند.
گفتنی است پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر توسط «بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش» و با همکاری شهرداری تهران، موسسه تصویر شهر، سازمان امور سینمایی و بنیاد شهید و امور ایثارگران و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تیر سال جاری با دبیری ناصر باکیده در تهران برگزار می‌شود. 

برچسب ها: جشنواره ، فیلم ، کوثر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار