کد خبر: 1227749
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۴
طی سال‌های اخیر و در سفر‌های مسئولان کشوری به استان مشکل پتروشیمی گلستان مطرح و بعد از چند روز به فراموشی سپرده می‌شد، اما با تلاش دولت سیزدهم راه اندازی مجتمع پتروشیمی گلستان بعد از ۱۸ سال توقف، ازسرگرفته شد.

جوان آنلاین: طرح پتروشیمی گلستان در ۱۸ سال اخیر کش‌وقوس‌های زیادی داشته و به دلیل وجود مشکلات متعدد ادامه ساخت آن با مشکل روبرو شده است.

به گزارش فارس، کلنگ ساخت پتروشیمی گلستان سال۸۴ به زمین زده شد و قرار بود ۴ساله به بهره‌برداری برسد، اما این طرح اقتصادی کلان با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد، سال‌های سال بر زمین ماند.

در راستای این طرح بیش از ۹۴ هزار گلستانی و غیرگلستانی با استقبال باورنکردنی از سهام شرکت پتروشیمی گلستان وارد میدان شدند. اما به سر انجام نرسیدن آن باعث نارضایتی مردم شد.

سال گذشته با ورود هلدینگ خلیج فارس به پروژه پتروشیمی گلستان و سرمایه گذاری ۳۰ هزار میلیارد تومانی، گامی بزرگ برای به نتیجه رسیدن پروژه برداشته شد.

راه اندازی پروژه پتروشیمی گلستان به عنوان یکی از مطالبات ۱۸ ساله مردم استان گلستان از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم در استان گلستان مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته است.

* طرح کلان پتروشیمی گلستان فقط با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی
پروژه پتروشیمی گلستان، اسفند سال ۸۴ در نخستین سفر هیئت دولت وقت به تصویب رسید و در آبان ماه سال ۸۵ کلنگ آن در کیلومتر ۱۵ شمال غربی آق قلا در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار به زمین زده شد و ظرفیت تولید سالیانه ۱۰۷۳ تن اوره و ۶۷۷ هزار تن آمونیاک برای آن پیش بینی شد.

از زمان اجرای طرح، پروژه فقط ۲۰ درصد پیشرفت داشت که تاسیسات زیر ساختی با هزینه‌ای بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان را شامل می‌شد. پتروشیمی گلستان با ۹۰ درصد حضور دولتی و ۱۰ درصد بخش خصوصی آغاز به کار کرد که پس از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ راکد و این طرح اقتصادی کلان اقتصادی بر زمین ماند.

* هیچ‌سودی از سهام پتروشیمی به مردم تعلق نگرفته است
در آذرماه سال ۸۵ پذیره نویسی سهام شرکت پتروشیمی گلستان صورت گرفت که استقبال بی نظیری از طرف مردم شد و افزون بر ۹۴ هزار نفر سهام این شرکت را خرید کردند.

در راستای استقبال مردم مبلغ ۴۷۲ میلیارد ریال معادل ۴۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سهام به مردم فروخته شد که ۳۸ میلیارد تومان عامه مردم و بقیه سهم حامیان مالی و سرمایه گذاران خصوصی بود.

یک شهروند معلم به خبرنگار فارس می‌گوید: ۱۷ سال پیش سهام شرکت پتروشیمی را برای خودم، همسر و فرزندم خریداری کردم و حدود ۱۰ ماه قسط سهام از حقوقم کسر شد. حسین ایزد ادامه می‌دهد: خیلی از افراد مثل من فکر می‌کردند که با خرید این سهام می‌توانند در یک طرح مطمئن برای آینده خود و فرزندان سرمایه گذاری کنند، اما تاکنون هیچ سودی بعد از گذشت سال‌ها به ما تعلق نگرفته است؛ سه تا کاغذ ۵۰۰ تومانی دستمان دادند و هنوز از سهام خبری نیست.

* تلاش دولت سیزدهم برای راه اندازی دوباره پتروشیمی گلستان
در طی سال‌های اخیر و در سفر‌های مسئولان کشوری به استان، مشکل پتروشیمی گلستان مطرح و بعد از چند روز به فراموشی سپرده می‌شد، اما با تلاش دولت سیزدهم موضوع بررسی دلایل عدم اجرای این پروژه توسط دستگاه قضا در دستور کار قرار گرفت.

ازسرگیری عملیات اجرایی طرح اوره و آمونیاک پتروشیمی گلستان سی ام آذرماه ۱۴۰۲ با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و در جریان دومین سفر استانی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به استان گلستان برگزار شد. قبل از آن تلاش برای راه اندازی دوباره پتروشیمی گلستان ۲۵ آذرماه ۱۴۰۰ با دستور ویژه رئیس قوه قضاییه در سفر به استان گلستان آغاز شد و پس از آن در سفر رئیس جمهور به گلستان هم درخصوص راه‌اندازی این طرح تاکید شد.

بعد از دستورات محسنی اژه‌ای پیرامون ضرورت حل مشکلات حقوقی و غیرحقوقی شرکت پتروشیمی گلستان و تفویض اختیارات به رئیس کل دادگستری این استان برای پیگیری امور در این حوزه، تا امروز اقدامات بسیار مفیدی برای حل مشکلات این شرکت انجام شده است.

*پروژه پتروشیمی گلستان در خرداد سال ۱۴۰۶ به اتمام می‌رسد
به گفته رمضانعلی سنگدوینی برای اجرای این پروژه ۴۸۰ میلیون یورو مصوبات ارزی توسط هیأت وزیران مصوب و ابلاغ شده است. نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار فارس می‌گوید: مناقصه پروژه در حال انجام است و با مشخص شدن پیمانکاران، پیش بینی می‌شود پروژه در خرداد سال ۱۴۰۶ به اتمام برسد.

وی خاطرنشان می‌کند: درحال حاضر تمام مشکلات قضایی و حقوقی پتروشیمی گلستان حل شده و اکنون بالای ۶۰ درصد سرمایه وارد این پروژه شده است. به گفته زنگانه استاندار گلستان با ورود سهام پتروشیمی خلیج فارس به بازار بورس و با تعیین مدیرعامل برای پتروشیمی گلستان، مسیر اجرایی پروژه سرعت گرفته و تا پایان دولت سیزدهم به محصول می‌رسد.

* سهامداران از فروش سهام پتروشیمی خودداری کنند
با توجه به ظرفیت تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تنی طرح اوره و آمونیاک پتروشیمی گلستان بخشی از محصول اوره و آمونیاک این مجتمع برای رفع نیاز استان و بخش قابل‌توجهی از آن برای صادرات در نظر گرفته شده است. علی وفایی مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری گلستان یکی از اثرات مهم پروژه پتروشیمی گلستان را اشتغالزایی می‌داند.

وی به خبرنگار فارس می‌گوید: اجرای این پروژه برای یک هزار و ۲۰۰ نفر شغل مستقیم و بیش از سه هزار اشتغالزایی غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

وفایی خاطرنشان می‌کند: در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت که در اواخر فروردین ماه سال ۱۳۴۰۲ برگزار شد افزایش سرمایه ۹۵۷ درصدی شرکت را شاهد بودیم و سرمایه شرکت از ۴۷۳ میلیارد به پنج هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرد و زمینه ورود هلدینگ خلیج فارس به گلستان فراهم شد. وی تاکید کرد: سهامداران از فروش سهام پتروشیمی خودداری کنند چراکه برآورد‌ها حاکی از آینده خوب پتروشیمی گلستان است.

* موانع حقوقی پتروشیمی گلستان به طور کامل برطرف شد
بعد از ماه‌ها تلاش‌های دادگستری استان گلستان، بالاخره موانع حقوقی پتروشیمی به طور کامل برطرف و این پروژه آماده شروع فاز اجرایی توسط سرمایه گذار جدید است.

به گفته حیدر آسیایی در راستای بند هفت تفویض اختیار ریاست دستگاه قضا به بنده این پروژه با پیگیری‌های مکرر و ممارست در حل موضوع حقوقی و خلع اختیارات از هیأت مدیره قبلی منجر به خوشحالی سهامداران شد.

دادستان گلستان خاطر نشان می‌کند: به زودی پس از ثبت افزایش سرمایه هلدینگ خلیج فارس در اداره ثبت شرکت ها، نماد پتروشیمی گلستان در فرابورس، باز می‌شود و سهامداران می‌توانند سهام اصلی و سهام جایزه خود را خرید و فروش کنند.

وی می‌گوید: سهامداران می‌توانند این افزایش سرمایه را که برای هر سهم، سه و ۲ دهم سهم، جایزه است در سبد دارایی خود مشاهده کنند. رفع مشکل مجتمع پتروشیمی گلستان نتیجه همکاری مستمر سه قوا و عامل مهم امیدآفرینی ساکنان استان است که با زمینه‌سازی ورود افزون بر ۴۰۰ هزار میلیارد ریال کمک زیادی به توسعه گلستان خواهد کرد.

از سرگیری عملیات اجرایی این طرح مهم اقتصادی، بیش از ۹۰ هزار سهامدار را به آینده این طرح امیدوار کرده و می‌تواند به رونق اقتصادی بخش‌های گوناگون گلستان منجر شود و استان گلستان را از فهرست استان‌های محروم خارج کند و در امر اشتغالزایی و کاهش محرومیت‌ها نیز تاثیر مهمی داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار