کد خبر: 1216996
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» از تبعات افزایش مالیات بر ارزش افزوده می‌گوید
یکی از تصمیمات بسیار بحث برانگیز مجلس و دولت در بودجه ۱۴۰۳، افزایش مالیات بر ارزش افزوده در جهت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و افراد با حقوق پایین در جامعه است
هادي حق‌شناس
جوان آنلاین: کارشناس اقتصادی معتقد است افزایش مالیات بر‌ارزش افزوده در شرایط فعلی موجب کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد و اثرات مخربی نیز بر تقاضای کل جامعه و تعمیق رکود اقتصادی کشور خواهد داشت. باید دولت و مجلس به جای فشار بیشتر بر مردم و اقتصاد مؤلد و شفاف کشور، روی کاهش فرار مالیاتی تمرکز کنند نه اینکه با افزایش مالیات بر ارزش افزوده، در این شرایط تورمی موجود، فشار اقتصادی بالایی به اقشار ضعیف جامعه تحمیل کنند. 
 
یکی از تصمیمات بسیار بحث برانگیز مجلس و دولت در بودجه ۱۴۰۳، افزایش مالیات بر ارزش افزوده در جهت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و افراد با حقوق پایین در جامعه است؛ این در حالی است که بیش‌ترین فشار مالیاتی حاصل از افزایش مالیات بر ارزش افزوده به همین اقشار خواهد آمد و این افزایش و همسان‌سازی حقوق برای بازنشستگان با حقوق پایین، هیچ آورده اقتصادی نخواهد داشت و با توجه به اثرگذاری بر بقیه مردم به غیر از بازنشستگان در طرف مصرف و همچنین تعمیق رکود اقتصادی، موجب تشدید فشار به تولید و بخش مولد اقتصاد و مردم خواهد شد و هیچ آورده دیگری برای کشور نخواهد داشت. در همین رابطه پیرامون اثرات مخرب افزایش مالیات بر ارزش افزوده با آقای هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی به گفتگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند. 
هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» در مخالفت با افزایش مالیات بر ارزش افزوده گفت: یکی از مالیات‌های حال حاضر که از مصرف کشور نیز اخذ می‌شود، مالیات بر ارزش افزوده است. حال با توجه به تأیید و تصویب مجلس در زمینه افزایش مالیات بر ارزش افزوده به ۱۰ درصد باید اثرات مخرب این تصمیم را نیز ببینیم.
وی ادامه داد: مالیات بر ارزش‌افزوده را همه مردم که مصرف روزمره کالا‌ها را دارند، پرداخت می‌کنند ولی نکته بسیار مهم در زمینه اثرگذاری مالیات بر ارزش افزوده بر قشر کم‌درآمد و متوسط به پایین جامعه است که اثرگذاری بسیار بالایی بر این اقشار ضعیف جامعه دارد و با افزایش مالیات بر ارزش افزوده این فشار تضعیف خواهد شد و قدرت خرید اندک این افراد نیز از بین خواهد رفت. 
این کارشناس اقتصادی در رابطه با لزوم تمرکز بر کاهش فشار مالیاتی به مردم گفت: باید دولت و مجلس به جای فشار بیشتر بر مردم و اقتصاد مولد و شفاف کشور، روی کاهش فرار مالیاتی تمرکز کنند نه اینکه با افزایش مالیات بر ارزش افزوده، در این شرایط تورمی موجود، فشار اقتصادی بالایی به اقشار ضعیف جامعه تحمیل کنند. 
حق‌شناس در پایان گفت: افزایش مالیات بر ارزش افزوده در شرایط فعلی موجب کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد و اثرات مخربی نیز بر تقاضای کل جامعه و تعمیق رکود اقتصادی کشور خواهد داشت؛ این افزایش مالیات بر ارزش افزوده نیز از طرف دیگر فشار مالیاتی را برای اقشار ضعیف جامعه که هم درآمد کمی دارند و هم قدرت خرید پایینی دارند، بسیار مخرب‌تر است و بیشترین فشار هم به این افراد ضعیف جامعه وارد می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
0
0
بابا چی میگین شما،،، دیگه از فشار گذشته خوراک مردم به جای آب و غذای مناسب شده آه و ناله و نفرین ناراحتی اعصاب، دعواهای خانوادگی، جدایی خانواده ها،درگیری و نزاع های کوچه و بازار دیگه هیچکی اعصاب نداره
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار