کد خبر: 1213515
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
بارش بهمن ۱۴۰۲ سبب شده تا تراز دریاچه ارومیه ۴ سانتی‌متر افزایش پیدا کرده و ۹۰ میلیون متر مکعب به حجم آن اضافه شود.

جوان آنلاین: تجربه بازگشت از بدترین شرایط فقط محدود به مسابقات فوتبال یا بازی لئوناردو دی‌کاپریو در فیلم سینمایی از گور برخاسته نیست. دریاچه ارومیه پس از تجربه حداقل تراز خود در نیم قرن اخیر، بار دیگر جان گرفت و 80 کیلومترمربع از دریاچه معادل مساحت شهر ارومیه 10 روزه پرآب شد.


دریاچه ارومیه در شهریورماه 1400

رئیس حوضه آبریز دریاچه ارومیه احمد قندهاری از رشد 80 درصدی باران نسبت به سال قبل خبر داده و می‌گوید، انتظار این است که وضعیت دریاچه روز به روز بهتر شود.

آذرماه امسال بود که رسانه‌ها در سوگ دریاچه ارومیه به مرثیه‌سرایی پرداخته و از عبارت «مرگ دریاچه ارومیه» استفاده کردند.

دریاچه ارومیه امسال 90 میلیون مترمکعب بیشتر از سال گذشته پذیرای مایع حیات بوده. این میزان 10 برابر کل حجم دریاچه مصنوعی چیتگر در پایتخت است.

رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه در دولت دوازدهم عیسی کلانتری با اشاره به این مسئله که ما آب دریاچه را قطره قطره جمع می‌کردیم، می‌گوید که حرف من این است «دریاچه ارومیه با این روندی که طی این دو سال داشته،‌ مسلما خشک می‌شود».


دریاچه ارومیه بهمن 1402

در مقابل، استاد دانشگاه پلی‌تکنیک سعید نیکی‌سخن از افت 60 سانتی‌متری تراز دریاچه در سال آخر مسئولیت کلانتری پرده‌ برداشته و می‌گوید که هم ادعای احیای دریاچه در اواخر دهه 90 و هم ادعای مرگ دریاچه در آذر ماه امسال دروغ است؛ «جایگزین شدن سیاست‌مداران به‌جای متخصصان بزرگترین ضربه به دریاچه ارومیه بود».

دریاچه ارومیه سالانه 2.5 میلیارد متر مکعب تبخیر داشته و حجم آب نرمال ورودی به آن نیز به دلیل تغییرات اقلیمی به 2 میلیارد متر مکعب رسیده است، لذا در سال‌هایی با بارش نرمال نیز با کاهش حجم دریاچه مواجه هستیم.

بر این اساس، انتقال آب به دریاچه در کنار کاهش مصارف آب با جایگزینی محصولات کشاورزی کم مصرف نسبت به محصولات پرمصرف در زمینه آب می‌تواند به افزایش تراز دریاچه و بهبود شرایط آن ختم شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار